• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 13 آذر 1399
کد مطلب : 117666
+
-

شکاف در اتحاد ترامپ و شرکا

مخالفت دادستان کل آمریکا با ادعاهای ترامپ و نزدیکانش درباره تقلب انتخاباتی شکافی عمیق در جبهه رئیس‌جمهور ایجاد کرده است

آمریکا
شکاف در اتحاد ترامپ و شرکا

جواد نصرتی-روزنامه‌نگار

 با موضع‌گیری ویلیام بار، دادستان کل آمریکا علیه ادعاهای تقلب گسترده انتخاباتی، دونالد ترامپ کار سختی برای متقاعد کردن دیگران و باور ادعاهایش دارد؛ وقتی بار، دادستان منصوب ترامپ که گفته می‌شد فقط به‌خاطر ارادتش به ترامپ به این سمت رسیده حرف‌های رئیس‌جمهور را باور نمی‌کند، بسیار سخت است که انتظار داشته باشیم دیگران حرف او را باور کنند.
صحبت‌های بار علیه ادعاهای ترامپ و تیم او، علاوه بر اینکه تلاش‌های حقوقی تیم ترامپ را تقلایی بیهوده نشان می‌دهد، نشان‌دهنده شکاف عمیق بین نزدیکان رئیس‌جمهوری آمریکاست. بار گفته است وزارت دادگستری آمریکا مدرکی از تقلب گسترده در انتخابات ‌ماه پیش که به پیروزی جو بایدن منجر شد پیدا نکرده است. این در حالی است که رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، دست از تقلا برنداشته و چند شکایت حقوقی با شانس بسیار کم را علیه نتیجه انتخابات ثبت کرده و همین حالا هم چند ادعای حقوقی ترامپ در جریان است.
بار، که به دفعات از سوی دمکرات‌ها متهم شده اعمال قانون در آمریکا را سیاسی کرده است، به آسوشیتدپرس گفته که دادستان‌ها هیچ مدرکی پیدا نکرده‌اند که ادعاهای ترامپ درباره تقلب گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر را تأیید کنند. او گفته است: «تا امروز، ما هیچ تقلبی در مقیاسی که بتواند نتیجه انتخابات را تغییر بدهد پیدا نکرده‌ایم.»
این صحبت‌های بار با واکنش ستاد ترامپ مواجه شده و ستاد ترامپ گفته است که دادگستری به اندازه کافی در این‌باره تحقیق نکرده است.
به‌گزارش پولتیکو، جولیانی و جنا الیس، مشاور حقوقی ارشد ستاد ترامپ، دقایقی بعد از صحبت‌های بار به او حمله کردند. این دو مدعی شدند که دادگستری بدون اینکه با شاهدان رفتارهای غیرقانونی در انتخابات مصاحبه کند اینطور نتیجه‌گیری کرده است.
یک سخنگوی دادگستری هم همان روز سه‌شنبه بعد از صحبت‌های بار، اعلام کرد که دادگستری همچنان به تحقیقات درباره ادعاهای مطرح شده درباره تقلب احتمالی در انتخابات رسیدگی خواهد کرد و تأکید کرد که بار در گفت‌وگویش احتمال تقلب را رد نکرده است.
فاصله‌گیری دادستان کل آمریکا از ترامپ و ادعاهایش، برخلاف روند حمایت‌های پیشین او از ادعاهای عجیب و همیشگی ترامپ به شمار می‌رود. او پیش از انتخابات، از ادعاهای رئیس‌جمهور درباره اینکه رأی پستی می‌تواند زمینه‌ساز تقلب گسترده باشد حمایت می‌کرد.
ترامپ سابقه طولانی در حمله به اعضای دولت خود دارد و بارها افرادی را که برخلاف نظر او صحبت کرده‌ و تصمیم گرفته‌اند، اخراج کرده است. حملات او که معمولا متوجه دمکرات‌ها بود، از بعد از انتخابات جمهوریخواهان را هدف گرفته و هرکس که در ادعای ترامپ تشکیک کند، به دشمن ترامپ تبدیل می‌شود.
بار بلافاصله بعد از صحبت‌هایش در کاخ سفید توسط خبرنگاران دیده شده اما قرار ملاقات با مارک میدوز رئیس دفتر رئیس‌جمهور از پیش گذاشته شده بود. بار در گفت‌وگویش احتمالا با درنظر داشتن عواقب موضع‌گیری اعلام کرد که جان دورهام، یکی از دادستان‌های آمریکایی را که روی تحقیقات درباره دخالت روس‌ها در انتخابات تحقیق می‌کرد به‌عنوان بازرس ویژه انتخاب کرده تا تحقیقاتش را در این باره، ‌به پیش ببرد و با اختیارات بیشتری به کارش ادامه دهد. این حکم به این معناست که دورهام کارش را در دولت بایدن ادامه خواهد داد و عملا حکم یک مین را جلوی پای هر دادستان کلی خواهد داشت که جانشین بار خواهد شد.
بار یکی‌از متحدان وفادار ترامپ بوده است و نقشی کلیدی در پرونده تحقیقات درباره دخالت روس‌ها در انتخابات سال2016 داشت. او از سوی مخالفان افراطی خود متهم شده بود که به‌عنوان عروسک ترامپ، جایگاه دادستانی کل آمریکا را از بین می‌برد. این احتمال هم وجود دارد که او این بار، با هدف حفظ اعتبار خود در تاریخ چنین صحبت‌هایی را مطرح کرده است و خواسته وجهه خود را در آینده به‌عنوان یک دادستان کل مستقل حفظ کند.

درخواست عفو
خبرهایی که از کاخ سفید به بیرون درز کرده حاکی از این است حتی نزدیکان بسیار وفادار ترامپ هم که تا آخرین لحظه در زمین او بازی می‌کنند، چشم به منافعی در آینده دارند و توقع دارند رئیس‌جمهور، فرمان عفو آنها را صادر کند. به گزارش سی‌ان‌ان، در صدر این لیست، ‌جولیانی قرار دارد که آبروی خود را برای پیگیری ادعاهای حقوقی بی‌اساس ترامپ به حراج گذاشته است. گفته می‌شود ترامپ، علاوه بر جولیانی، فرزندانش و جرد کوشنر، داماد خود را در لیست نسبتا بلندبالای عفو ریاست‌جمهوری قرار داده است. یک منبع در این‌باره به سی‌ان‌ان گفته که ترامپ معتقد است خود و خانواده‌اش به‌صورت ناعادلانه‌ای هدف تحقیقات قرار خواهند گرفت و معتقد است در دولت بعدی، پرونده‌های حقوقی علیه او و خانواده‌اش دوباره احیا و پیگیری خواهند شد.
جولیانی، صحبت با رئیس‌جمهور برای دریافت فرمان عفو را رد کرده است اما گزارش‌های رسانه‌ای زیادی این‌باره منتشر شده است. هرچه باشد، ترامپ به سختی می‌توانست کسی را پیدا کند که تا آخرین لحظه، پیگیر ادعاهای عجیبش درباره تقلب انتخاباتی باشد.
این ادعاهای بی‌پایه و اساس، در مواردی باعث ترویج خشونت شده‌اند. در جورجیا، مقامات انتخاباتی گفته‌اند ترامپ باید در مقابل ادعاهایش درباره تقلب مسئولیت‌پذیر باشد چون این ادعاها می‌تواند به خشونت دامن بزند. به‌گزارش بی‌بی‌سی، گابریل استرلینگ، درباره شرایطی که ادعاهای ترامپ در این ایالت ایجاد کرده اینگونه هشدار داده است: «همه‌‌چیز از حد گذشته است. همه‌‌چیز. (این ادعاها) باید متوقف شود.»
آرا در این ایالت، جایی که بایدن با فاصله اندکی برنده اعلام شده، برای دومین بار به درخواست ستاد ترامپ شمرده می‌شود. استرلینگ در یک کنفرانس خبری از جمهوریخواهان و به‌خصوص ترامپ به‌خاطر مطرح کردن این ادعاها و ترویج خشونت انتقاد کرد. او گفت که کارکنان ستاد انتخاباتی تهدید به مرگ شده‌اند و اعضای خانواده‌شان هم مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

ترامپ  در فکر بازگشت به کاخ سفید
رئیس‌جمهور آمریکا در یک جشن کریسمس درباره «4سال دیگر» در کاخ سفید صحبت کرده و گفته است که این 4سال یا ژانویه امسال شروع می‌شود یا ژانویه سال2025.
به‌گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ در این مراسم که بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شده گفته است: «4سال شگفت‌انگیز را در اینجا داشتم. می‌خواهیم 4سال دیگر هم داشته باشیم. در غیر این صورت، 4سال دیگر می‌بینمتان.» او در این مراسم بار دیگر ادعای نادرست خود را مطرح کرد و گفت که برنده انتخابات شده. گفته می‌شود که ترامپ می‌خواهد اعلام کند که 4سال دیگر دوباره در انتخابات شرکت خواهد کرد. او زمانی این تصمیمش را عملی خواهد کرد که مجبور شود بپذیرد بازنده این انتخابات شده است. او، آنطور که نزدیکانش گفته‌اند، ضمن حمله به نتیجه این انتخابات و تکرار ادعاهایش درباره تقلب، نامزدی‌اش را برای انتخابات 4سال دیگر اعلام خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید