• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 23 آبان 1398
کد مطلب : 87757
+
-

ریاست‌جمهوری بولیوی به راست‌ها رسید

در پی استعفای اوو مورالس چپگرا، بولیوی به صحنه درگیری هواداران او با نیروهای امنیتی تبدیل شده است

آمریکای لاتین
ریاست‌جمهوری بولیوی به راست‌ها رسید


 همزمان با فرود هواپیمای «اوو مورالس» رئیس‌جمهور مستعفی بولیوی در مکزیک، «جینین آنز» عضو راستگرای مجلس سنا، خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت بولیوی معرفی کرد.
خانم جینین آنز که در پی استعفای رئیس مجلس سنا، ریاست آن را به‌دست گرفته، دیروز با حضور در ساختمان کنگره بولیوی در میان جمعیت نه‌چندان پرشمار نمایندگان راستگرا با چشمان اشک‌بار به قانون اساسی سوگند یاد کرد و به‌طور موقت پست ریاست‌جمهوری را در اختیار گرفت.
جینین آنز که تا پیش از استعفای مورالس، نایب‌رئیس مجلس سنا بود، در حالی خود را رئیس‌جمهور نامیده که کنگره به‌دلیل عدم‌حضور نمایندگان چپگرای حزب جنبش سوسیالیسم
 از حدنصاب لازم برخوردار نبود. طبق قانون اساسی بولیوی درصورت استعفای رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور
 رئیس مجلس سنا قدرت را در دست می‌گیرد. از آنجا که رئیس مجلس سنا نیز استعفا کرده است، آنز، ابتدا ریاست مجلس سنا و سپس کرسی ریاست‌جمهوری را به‌دست آورد. جینین آنز 52ساله وکیل دادگستری است و یکی از مخالفان سرسخت اوو مورالس در مجلس سنای این کشور به شمار می‌رود.
نمایندگان چپگرای مجلس که هوادار اوو مورالس به شمار می‌روند با تحریم نشست دیروز کنگره اعلام کردند حضور آنز در پست ریاست‌جمهوری را غیرقانونی می‌دانند. خانم آنز با رد سخنان هواداران مورالس گفت که براساس قانون اساسی، ریاست‌جمهوری به او می‌رسد و حضور در این پست مبنای قانونی دارد. او بلافاصله نیز به کاخ ریاست‌جمهوری بولیوی رفت و امور را در دست گرفت.
سرنوشت سیاسی بولیوی در کنگره و کاخ ریاست‌جمهوری در مرکز شهر لاپاز، به دور از چشم مردم رقم می‌خورد درحالی‌که کمی دورتر نیروهای پلیس و هواداران اوو مورالس مشغول زد و خورد بودند. هواداران رئیس‌جمهور مستعفی قصد حرکت به سمت کاخ ریاست‌جمهوری را داشتند که با ممانعت نیروهای پلیس روبه‌رو شدند. در شهرک‌های اطراف لاپاز که مورالس پایگاه رأی بالایی دارد و در منطقه کوچاباما در مرکز بولیوی که مورالس اصالتا به آنجا تعلق دارد نیز وضعیت به همین شکل بود. تصاویر منتشر‌شده در شبکه‌های اجتماعی از به آتش کشیدن تعداد زیادی اتوبوس و تخریب اموال عمومی از سوی معترضان به وقایع روزهای اخیر حکایت دارد.
مورالس که از ترس جانش به مکزیک گریخته‌ است، در بدو ورود به فرودگاه مکزیکوسیتی در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که به «مبارزه سیاسی» برای بازپس‌گرفتن قدرت در بولیوی ادامه خواهد داد. او جینین آنز را هم «کودتاچی» خواند و گفت که آنچه طی روزهای اخیر در این کشور رخ داده، «زیرکانه‌ترین و مصیبت‌بارترین کودتای تاریخ» بوده است.
مورالس روز یکشنبه و در پی تمرد ارتش و نیروهای پلیس مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد. 20روز اعتراض خیابانی پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری که 3کشته و 300زخمی بر جا گذاشت، باعث شد تا فرماندهان ارتش و پلیس از مورالس بخواهند قدرت را ترک کند. ‌ماه گذشته او با حضور در انتخابات قصد داشت برای چهارمین بار، کرسی ریاست‌جمهوری را در اختیار بگیرد. مخالفان مورالس او را به تقلب در انتخابات متهم کردند و مردم نیز طی اعتراض‌های خیابانی خواستار کناره‌گیری او از قدرت شدند.

مورالس در مکزیک
پس از کناره‌گیری مورالس از قدرت، دولت‌های چپگرای آمریکای لاتین در کشورهای ونزوئلا، آرژانتین و مکزیک از او حمایت کردند. در این میان، مکزیکی‌ها به او پیشنهاد پناهندگی سیاسی دادند. برای بیش از 24ساعت خبری از مورالس در دست نبود اما ناگهان تصویری از او منتشر شد که در هواپیمایی به سمت مکزیک در پرواز بود. دیروز او با استقبال گرم وزیر خارجه مکزیک و در هواپیمای متعلق به دولت این کشور وارد مکزیکوسیتی شد. اوو مورالس که جزو شاخص‌ترین رهبران چپگرای آمریکای لاتین به شمار می‌رود، به خبرنگاران گفت که قربانی کودتای راستگرایان شده است. او همچنین گفت: «استعفا را پذیرفتم تا حمام خون به راه نیفتد.»
مارسلو ابرارد، وزیر خارجه مکزیک گفت که نیروهای نظامی بولیوی برای ساعت‌ها مانع پرواز هواپیمای دولت مکزیک از فرودگاه لاپاز شده‌اند اما با تلاش سفیر بولیوی در نهایت این هواپیما به پرواز در‌آمده است. همچنین برخی کشورهای مسیر ابتدا اجازه عبور هواپیمای حامل مورالس از آسمان خود را نداده‌‌ بودند. گفته می‌شود هواپیما در پاراگوئه سوختگیری کرده و به مسیرش ادامه داده است. ابرارد بعدا در توییتی نوشت که انتقال مورالس از بولیوی به مکزیک، 24ساعت زمان برده است. او همچنین از تلاش سفرای مکزیک در اکوادور، پرو، برزیل و پاراگوئه برای هماهنگی عبور هواپیمای حامل مورالس تشکر کرد. در بولیوی اما وضعیت اکنون ملتهب‌تر از روزهای قبل است. 3دوره حضور مورالس در قدرت، شرایط اقتصادی بولیوی را دگرگون کرده و شمار زیادی از مردم این کشور از فقر نجات یافته‌اند. به همین دلیل او موافقان زیادی هم دارد. فرمانده ارتش به نیروهایش دستور داده در درگیری میان پلیس و هواداران مورالس، از نیروهای پلیس حمایت کنند. هواداران مورالس در مقابل اعلام کرده‌اند قصد مقاومت دارند. آنها نسبت به بروز یک جنگ داخلی نیز هشدار داده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید