• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 22 آبان 1398
کد مطلب : 87599
+
-

وزارت نفت مکلف به توزیع بنزین سوپر

وزارت نفت مکلف به توزیع بنزین سوپر

کمبود عرضه بنزین سوپر در برخی جایگاه‌ها موجب ایجاد مشکلاتی برای خودروهای وارداتی دارای استاندارد آلایندگی یورو 5 و یورو 6شده است. با محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط‌زیست استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

عرضه‌نشدن بنزین سوپرتا چه حد در اجرای استانداردهای آلایندگی خودرو مؤثراست؟ 
سازمان محیط‌زیست وظیفه‌ای در زمینه تدوین استانداردهای سوخت خودرو ندارد بلکه تدوین و نظارت بر اجرای استانداردهای آلایندگی سوخت در حیطه وظایف این سازمان است. با وجود این وزارت نفت مکلف است تا براساس سبد سوختی خود انواع سوخت مورد نیاز بازار را تامین کند و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز براساس وظایف خود مواردی مثل توزیع بنزین یورو4و سوپر در کلانشهرهایی مانند تهران را براساس برنامه زمان‌بندی‌ای که قبلا توسط این وزارتخانه اعلام شده، رصد می‌کند. گزارشی در مورد کمبود بنزین‌سوپر در استان تهران به‌دست ما نرسیده است اما ممکن است در برخی جایگاه‌های تهران یا سایر استان‌ها این نوع سوخت عرضه‌نشده یا کمتر توزیع شود. همچنین توزیع سوخت متناسب با نوع استانداردهای آلایندگی در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا در حال پیگیری است.

تأثیراستفاده از بنزین یورو 4در خودروهای یورو5و بالاتر چگونه است؟ 
آنچه مسلم است هر خودرویی باید از سوخت استانداردی که متناسب با موتور آن خودرو است استفاده کند. با این روند اگر خودرویی دارای استاندارد آلایندگی یورو 5یا یورو6است باید، بنزین متناسب با این نوع خودرو که همان بنزین سوپر است نیز در اختیار مالکان این خودروها قرار گیرد. اما باید بپذیریم که نسبت به سال‌های گذشته دغدغه اصلی ما کیفیت بنزین نیست؛ چرا که کیفیت سوخت طی سال‌های اخیر بهبود یافته است ولی مشکل اصلی آن است که خودروهای موجود که با استانداردهای یورو2 تولید شده‌اند، میزان آلایندگی هوا را افزایش می‌دهند.

یعنی استفاده از سوخت یورو‌4 در خودروهای یورو‌2 آلایندگی را افزایش می‌دهد؟
توجه کنید که بسیاری از خودروهایی که اکنون در سطح کلانشهرها در حال تردد هستند، خودروهایی با استاندارد یورو2هستند که در زمان تولید و شماره‌گذاری قادر به پاس‌کردن استاندارد آلایندگی هوا بوده اما با گذشت 15سال از تردد به‌دلیل از بین‌رفتن کاتالیست یا کنیستر، خودروهای مذکور حتی استاندارد یورو 2آلایندگی هوا را نیز ندارند و میزان آلایندگی آنها بسیار بالاست. بنابراین ضمن اینکه باید به استانداردهای یورو 5 و یورو‌6آلایندگی برسیم باید با انجام معاینه فنی درست، مالکان این خودروها را ملکف کنیم تا کاتالیست و کنیستر خودرویشان را تعویض کنند که به بهبود کیفیت هوا کمک خواهد کرد. برای تامین سوخت یورو4بنزین و گازوئیل نیز برنامه داریم و می‌دانیم که کدام جایگاه‌ها در کشور این نوع سوخت را عرضه می‌کنند.

با توجه به استانداردهای 85گانه، آخرین استاندارد الزامی آلایندگی چیست و از چه زمانی اجرا می‌شود؟
براساس این استانداردها همه خودروهای تولید داخل ملزم به رعایت استانداردهای آلایندگی یورو 4و یورو 5هستند و خودروهای واردتی نیز باید استاندارد آلایندگی یورو5 را پاس کنند. باید توجه کنیم که مشخصات بنزین و استانداردهای سوخت یورو4و یورو 5به هم نزدیک است و از ابتدای سال آینده باید همه خودروهای تولیدی دارای استاندارد آلایندگی یورو5باشند و در غیراین صورت شماره‌گذاری نخواهند شد.

آخرین استاندارد اجباری آلایندگی موتورسیکلت‌ها چیست؟
برای موتورسیکلت‌ها بیشتر به‌دنبال تولید انواع انژکتوری به جای کاربراتوری هستیم. با الزامی‌شدن استانداردهای آلایندگی جدید نیز شاهد تولید و عرضه موتورسیکلت‌های کابراتوری دارای آلایندگی بالا نبوده‌ایم. از مهر‌ماه 96استاندارد آلایندگی یورو 4برای موتورسیکلت‌ها الزامی شده و این استاندارد از سال ابتدای سال آینده به یورو5 ارتقا می‌یابد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید