• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 20 آبان 1398
کد مطلب : 87361
+
-

نزول ارزش سهام 72درصد شرکت‌های بورس

شاخص کل بورس تهران در مبادلات روز گذشته با 3هزار واحد کاهش معادل یک‌درصد افت کرد و ارزش سهام دست‌کم 72درصد از شرکت‌های بورس با افت مواجه شد، با این حال تحلیلگران بر این باورند که بازار سهام دوره اصلاح را سپری می‌کند و احتمالا ظرف ‌ماه‌های آینده دوباره وارد دوره صعود خواهد شد.

به گزارش همشهری، 13مهر‌ماه امسال شاخص کل بورس تهران در بالاترین نقطه تاریخی‌اش در نیم‌قرن گذشته ایستاد و در این روز حتی تا محدوده 330هزار واحد هم پیشروی کرد اما بعد از آن وارد یک‌دوره افت‌وخیز شده و به زعم تحلیلگران؛ یک دوره اصلاح را سپری می‌کند. دیروز هم شاخص کل بورس تهران دوباره با یک افت سنگین یک‌درصدی مواجه شد و جمعا 3هزار واحد کاهش یافت. در مبادلات روز گذشته سهام 438شرکت در بورس و فرابورس (به غیراز بازار پایه) دادوستد شد که از این تعداد ارزش سهام 317شرکت معادل 72درصد شرکت‌های بازار سهام با نزول مواجه شد. اکنون پرسش این است دوره نزول بازار سهام تا چه زمانی ادامه خواهد یافت.

زمستان داغی خواهیم داشت
مرتضی شریفیان، مدیرعامل کارگزاری امین‌سهم درباره دلایل نزول بازار سهام و پیش‌بینی روزهای آینده بورس گفت: نقدینگی در حال جابه‌جایی در بین ابزار‌های موجود در بازار سهام است. به‌طور مثال ظرف روز‌های گذشته بخشی از نقدینگی از سمت سهام به سمت خرید اوراق بدهی و واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری سوق پیدا کرده است. او با بیان اینکه خوشبختانه نقدینگی از بازار رایزکو سهام خارج نشده و در حال انتقال بین ابزارهای موجود در بازار سرمایه است، تأکید کرد: وضعیت بازار به‌شدت تابع وضعیت سیاسی و تصمیمات دولت در ابعاد کلان است. به‌طور مثال تصویب لوایح چهارگانه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم موسوم به FATF می‌تواند مثبت باشد و منجر به تحرک بازارسهام شود و تصویب‌نشدن آن اثر منفی دارد. مدیرعامل کارگزاری امین‌سهم در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی‌اش از شاخص بورس در نیمه دوم سال چیست، گفت: نقدینگی از بازار سهام خارج نشده است، در نتیجه امسال زمستان گرمی در بورس خواهیم داشت و بازار سهام از دی‌ماه دوباره با رشد مواجه خواهد شد اما شکسته‌شدن سقف‌ها و رکوردشکنی‌های قبلی شاخص، مستلزم ورود پول و نقدینگی جدید به بازار است. شریفیان در پاسخ به این پرسش که آیا نقدینگی جدید در نیمه دوم سال وارد بورس خواهد شد، گفت: در شرایط فعلی با توجه به رویداد‌های سیاسی و منطقه‌ای خیلی نمی‌توان به ورود پول‌های جدید به بازار امیدوار بود اما می‌توان گفت با همین نقدینگی موجود، بازار سهام به رشدش ادامه خواهد داد، ضمن اینکه مردم هنوز اعتمادشان را به بازار سرمایه از دست نداده‌اند.

خروج نقدینگی
حمیدرضا مهرآور، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان هم درباره دلایل نزول بازار سهام گفت: میزان خروجی نقدینگی از بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته بیشتر از ورود نقدینگی بود و همین مورد باعث شده تا نقدینگی ورودی، با سکته‌ای خفیف مواجه شود.
او افزود: افراد قدیمی و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که محیط سرمایه‌گذاری را به‌خوبی درک کرده‌اند، در شرایطی که از ابتدای سال تاکنون سود مناسبی را کسب کرده‌اند ترجیح داده که فعلا در فضای نزولی بازار پول خود را خارج کرده و استراحت کنند.
او تأکید کرد: یکی از نگرانی‌های موجود در بازار سرمایه، خروج نقدینگی توسط برخی نهادهای دولتی همچون تامین‌اجتماعی است که گا‌ها این خروج نقدینگی حتی با حجم ۲۵ تا ۳۰هزار میلیارد ریال نیز رقم خورده که اتفاقی قابل‌تأمل در بازار سرمایه است.

عامل اثر‌گذار بر بورس
ولی نادی قمی، مدیرعامل تامین سرمایه نوین هم با بیان اینکه یکی از این عوامل بنیادی و اثر‌گذار بر آینده بورس، قدرت سودآوری شرکت‌هاست، توضیح داد: براساس گزارش عملکرد فصل بهار و تابستان، سود شرکت‌های سودده در ۶ماهه اول سال۱۳۹۸ با رشد ۶۰درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل به رقم ۸۳۲هزار میلیارد ریال رسیده است. او اضافه کرد: با توجه به آهنگ رشد درآمد شرکت‌ها، برآورد می‌شود که سود ناشی از عملکرد شرکت‌ها در سال۱۳۹۸ به رقم بیش از ۲۰۰۰هزار میلیارد ریال برسد. لذا با این رقم سود، بازار سهام در شرایط فعلی، ارزش قابل دفاعی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید