• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 24 بهمن 1402
کد مطلب : 218203
+
-

رشد 67همتی سود شرکت‌های بورس

تازه‌ترین آمار‌ها از میزان سود شرکت‌های بورس نشان می‌دهد که جمع کل سود خالص شرکت‌های بورس 67هزار میلیارد تومان معادل 11درصد افزایش یافته و به محدوده 664هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش همشهری، یکی از مهم‌ترین نماگر‌های بازار سهام، میزان سودآوری شرکت‌های بورس است. این نماگر اصلی‌ترین معیار سهامداران برای خرید و فروش سهام است. هر چه میزان سودآوری شرکت‌های بورس بیشتر باشد حجم تقاضا برای سهام آن شرکت افزایش می‌یابد و هرچه شرکت‌ها عملکرد ضعیفی در زمینه سودآوری داشته باشند سهام آنها کمتر مورد توجه سهامداران قرار می‌گیرد. در مقابل برخلاف تصور عمومی معیار‌هایی ازجمله میزان دارایی‌های یک شرکت چندان ملاک مؤثری برای خرید و فروش سهام محسوب نمی‌شود.
در چنین شرایطی تازه‌ترین آمارهایی که از سوی سازمان بورس منتشر شده نشان می‌دهد که روند سودآوری شرکت‌های بورس در حال افزایش است.

رشد 67هزار میلیارد تومانی
آمار‌های میزان سود شرکت‌های بورس به غیراز بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که جمع کل سود خالص 12ماهه شرکت‌های بورس در پایان پاییز امسال به 664هزار میلیارد تومان رسیده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 67هزار میلیارد تومان معادل 11.2درصد افزایش نشان می‌دهد. نگاهی کلی‌تر به وضعیت درآمد‌زایی شرکت‌های بورس نشان می‌دهد که از زمستان 1400که سود خالص شرکت‌های بورس در حدود 553هزار میلیارد تومان بود، سود خالص شرکت‌های بورس رقمی بالغ بر 111هزار میلیارد تومان معادل 20درصد افزایش یافته که نشان می‌دهد وضعیت سودآوری شرکت‌های بورس روند رو به رشدی را دنبال می‌کند.

ترکیب درآمد‌ها
ترکیب سود خالص شرکت‌های بورس نشان می‌دهد که همچنان بخش عمده سود خالص شرکت‌های بورس متعلق به گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی است که عمدتا شامل تولیدکننده‌های فولاد و محصولات پتروشیمی هستند.طبق این اطلاعات 35درصد از جمع کل سود شرکت‌های بورس متعلق به گروه فلزات اساسی و 23درصد مربوط به شرکت‌های پتروشیمی است. جمع کل سود گروه فلزات اساسی رقمی بالغ بر 232 هزار میلیارد و تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی 152هزار میلیارد تومان است.
همچنین پالایشگاه‌ها با 140هزار میلیارد تومان سود خالص، 21درصد از مجموع کل سود شرکت‌های بورس را در اختیار دارند.جمع کل سود شرکت‌های معدنی نیز در بورس رقمی بالغ بر 62هزار میلیارد تومان است.
همه این ارقام به‌معنای آن است که در حال حاضر تولیدکننده‌های فولاد سودآورد‌ترین شرکت‌های بورس هستند و تولیدکننده‌های محصولات پتروشیمی در رده دوم قرار دارند.

دلایل افزایش سود شرکت‌های بورس
یکی ازمهم‌ترین دلایل افزایش سود شرکت‌های بورس تغییر نرخ تسعیر ارز از دلار نیمایی به نرخ بازار توافقی است. این موضوع اثر زیادی بر افزایش سود شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های صادرات محور نظیر گروه فلزات اساسی و محصولات شیمیایی و همچنین گروه معادن داشته است. پیش از این درآمد ارزی این شرکت‌ها با نرخ دلار نیمایی 28هزارو 500تومان تسعیر می‌شد اما از ابتدای سال قرار شد درآمد‌های صادراتی این شرکت‌ها به قیمت بازار توافقی که در حال حاضر 39هزار تومان است محاسبه شود که این موضوع اثر محسوسی بر درآمد شرکت‌های بورس داشت؛ به‌طوری که سود خالص گروه فلزات اساسی در پاییز امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته 13هزار میلیارد تومان معادل 49درصد افزایش یافت و رشد قابل توجهی را تجربه کرد. البته افزایش میانگین نرخ جهانی فولاد از ۷۳۲دلار به ۹۹۶ دلار و مس از ۷۹۷۹ دلار به ۸۳۴۱ دلار نیز ازجمله دلایل رشد سود این صنعت بوده است. سود خالص گروه فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی نیز در این دوره به‌ترتیب 16و 3هزار میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید