• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 2 بهمن 1401
کد مطلب : 183549
+
-

سود شرکت‌های بورس از 888هزار میلیارد تومان گذشت

تازه‌ترین گزارش‌های مالی 477شرکت بورس برای فصل پاییز منتشر شده که نشان می‌دهد جمع کل سود این شرکت‌ها 100هزار میلیارد تومان افزایش یافته و با این میزان رشد، جمع کل سود شرکت‌های بورس از مرز 888هزار میلیارد تومان عبور کرده است. با این حال گزارش‌های مالی جدید بیانگر آن است که سودآوری شرکت‌های بورس نسبت به 2فصل گذشته روند نزولی داشته است.
به گزارش همشهری، انتشار گزارش‌های مالی 9‌ماه شرکت‌های بورس آغاز شده است. شرکت‌های بورس موظفند هر 3ماه یک‌بار گزارش‌های مالی خود را منتشر کنند. برهمین اساس تاکنون 477شرکت، گزارش‌های مالی خود را منتشر کرده‌اند. اطلاعات مالی این شرکت‌ها نشان می‌دهد جمع سود این شرکت‌ها در پاییز امسال 100هزار و 568میلیارد تومان بوده که این میزان در مقایسه با پاییز پارسال 11درصد افزایش نشان می‌دهد با اضافه شدن این میزان سود، جمع کل سود شرکت‌های بورس برای نخستین بار به 888هزار و 375هزار میلیارد تومان رسید. با وجود این رشد، انتظارها برای افزایش میزان سود شرکت‌ها بیش از این مقدار بود و سهامداران انتظار داشتند میزان سود شرکت‌های بورس دست‌کم بیشتر از تابستان سال ‌جاری باشد؛ انتظاراتی که به‌نظر می‌رسد، فعلا محقق نشده است.

کاهش روند سودآوری
آمار‌ها نشان می‌دهد با وجود عبور رقم سود شرکت‌های بورس از مرز 888هزار میلیارد تومان و رشد 11درصدی نسبت به پاییز پارسال، میزان سود شرکت‌هایی که تاکنون گزارش‌های مالی‌شان منتشر شده، در پاییز امسال در مقایسه با تابستان، 22درصد و در مقایسه با بهار امسال 60درصد کاهش داشته است.
طبق آمارهای موجود جمع کل سود شرکت‌هایی که تاکنون گزارش‌های مالی‌شان را منتشر کرده‌اند در تابستان امسال 129و در بهار امسال 254هزار و 681میلیارد تومان بود. این روند نزولی از تابستان امسال آغاز شده و طبق داده‌های موجود، جمع کل سود این شرکت‌ها در تابستان نیز نسبت به بهار 49درصد افت کرده بود. هنوز مشخص نیست دلیل این افت روند سودآوری چیست و آیا این روند در زمستان هم ادامه خواهد یافت؟ البته این امید وجود دارد که روند سودآوری شرکت‌های بورس در زمستان امسال با رشد مواجه شود زیرا از سال 1399تاکنون به‌طور متناوب میزان سود شرکت‌ها در پاییز روند نزولی داشته است. به‌نظر می‌رسد شتاب تورم به کاهش قدرت خرید مردم و کاهش میزان فروش شرکت‌ها منجر شده است. با همه اینها انتظار می‌رود افزایش 100هزار میلیارد تومانی سود شرکت‌های بورس در ماه‌های آینده اثر خود را بر قیمت سهام این شرکت‌ها نمایان کند زیرا به‌طور طبیعی افزایش سود شرکت‌ها به کاهش نسبت قیمت به درآمد و افزایش جذابیت خرید سهام شرکت‌های بورس منجر می‌شود.

سودآورترین صنایع
بررسی مقایسه‌ای میزان سودآوری شرکت‌های بورس نشان می‌دهد هم‌اکنون بیشترین میزان سود محقق شده در میان کل صنایع بورس مربوط به گروه محصولات شیمیایی بوده که عمدتا شامل شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی است. طبق این اطلاعات 241هزار و 304میلیارد تومان از کل سود شرکت‌های بورس به گروه محصولات شیمیایی متعلق است و این گروه با این میزان سود در صدرکل صنایع بازار سهام قرار گرفته است. بعد از تولید کننده‌های محصولات پتروشیمی، گروه فلزات اساسی با تحقق 174هزار میلیارد تومان سود در رتبه دوم و فرآورده‌های نفتی با 124.7هزار میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفته است. از دیگر گروه‌هایی که بیشترین میزان سود را در میان همه صنایع دارند، می‌توان به گروه استخراج کانه‌های فلزی و هلدینگ‌ها اشاره کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید