• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 18 آبان 1398
کد مطلب : 87084
+
-

تعمیر و سرویس فوری خودرو در محل با رضایتمندی 36درصدی، بیشترین جذابیت را بین خدمات آنلاین خودرو به‌خود اختصاص داده است. پس از آن تحویل بنزین در محل با ۲۶درصد، کارشناسی فنی خودرو در محل با ۲۰درصد و در نهایت خدمات کارواش در محل با ۱۸‌درصد، با رضایتمندی مخاطبان مواجه شده است.

سهم‌خواهی آنلاین‌ها از بازارخدمات خودرو

تعمیر و سرویس فوری، تحویل بنزین، کارشناسی فنی و کارواش خودرو در محل، جذابیت بیشتری برای مشتریان دارد

سهم‌خواهی آنلاین‌ها از بازارخدمات خودرو

علی ابراهیمی_روزنامه نگار

تعمیر فوری، کارواش، تعویض روغن، کارشناسی کیفی، تعویض قطعات، پنچرگیری، سوخت‌گیری و انجام سرویس دوره‌ای خودرو در محل، از جمله معروف‌ترین خدماتی است که طی چند سال اخیر ارائه آن بر بستر کسب وکارهای اینترنتی و به‌صورت آنلاین گسترش یافته است. اگر خودروی شما کنار خیابان بنزین تمام کرده‌، قبل از خروج از منزل خودروی شما استارت نمی‌زند، نیازمند سرویس دوره‌ای است یا وقت و حوصله چندانی برای بردن خودرو به کارواش ندارید، شاید ثبت درخواست برای استفاده از این خدمات در اپلیکیشن‌های آنلاین خدمات خودرو راهی میانبر برای رفع این مشکلات باشد. فارغ از کم‌و‌کیف و قیمت ارائه خدمات آنلاین خودرو می‌توان ادعا کرد که سهولت، دسترسی آسان و صرفه‌جویی در زمان، مهم‌ترین دلایل فراگیر شدن خدمات آنلاین در همه حوزه‌هاست که خدمات خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما مشتریان از کدام‌یک از خدمات آنلاین ارائه‌شده برای خودروهایشان رضایت بیشتری دارند و ارائه‌کنندگان کدام خدمات منشأ صرف هزینه و رشد نارضایتی این افراد بوده است؟
طی چند سال گذشته با گسترش اینترنت و فراگیر‌شدن کاربرد گوشی‌های هوشمند در کشور، استفاده از خدمات آنلاین خودرو و اپلیکیشن‌های مرتبط با آن نیز همانند بسیاری از مشاغل مبنتی بر فضای مجازی در حال گسترش است؛ خدمات متنوع و کاربردی‌ای که برخی مشتریان را از مراجعه به تعمیرگاه‌های سطح شهر، نمایندگی‌های رسمی خدمات پس از فروش خودروسازان و کسب‌و‌کارهای سنتی مرتبط با خدمات پس از فروش خودرو معاف کرده و به سمت دریافت آنلاین اینگونه خدمات در محل سوق داده است. مروری بر کم‌و‌کیف و گستره خدمات اپلیکیشن‌های خدمات خودرو نیز بیانگر رشد سریع دامنه ارائه اینگونه خدمات آنلاین و تنوع کسب‌و‌کارهای اینترنتی مرتبط با استفاده از خودروهای شخصی است؛ کسب و کارهایی که عرضه این خدمات به مشتریان را به سرعت ساده‌سازی‌ کرده است.

صدرنشینی تعمیر و سرویس فوری
تازه‌ترین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از نتایج نظرسنجی ۳۷۶ نفر از مخاطبان درخصوص جذاب‌ترین خدمات آنلاین خودرو با درنظر گرفتن شاخص‌های دارای اهمیت در انتخاب اپلیکیشن تعمیرات در محل، نحوه اطمینان از سلامت خودرو هنگام خرید و انتخاب کارشناس فنی خودرو، بیانگر آن است که تعمیر و سرویس فوری در محل خودرو با رضایتمندی 36درصدی، بیشترین جذابیت را بین خدمات آنلاین خودرو به‌خود اختصاص داده است. پس از آن تحویل بنزین در محل با ۲۶درصد، کارشناسی فنی خودرو در محل با ۲۰درصد و در نهایت خدمات کارواش در محل با ۱۸‌درصد، با رضایتمندی مخاطبان مواجه شده است. این آمارها نشان می‌دهد که درنظرسنجی مذکور برای ۳۵درصد مخاطبان اصل بودن و کیفیت قطعات مهم‌ترین شاخص بوده‌است. بعد از آن حفظ امنیت و اطمینان به تعمیرکار با ۲۸درصد و شفاف بودن و تناسب قیمت با حدود ۲۶درصد مهم‌ترین شاخص‌های مدنظر مشتریان بوده است. سرعت رسیدن و زمان انجام کار نیز درنظر ۱۰درصد مخاطبان، مهم‌ترین شاخص انتخاب خدمات آنلاین خودرو بوده است.

 خدمات کارشناسی تعمیرکار‌محور خودرو 
طبق عرف رایج در جامعه، مشتری هنگام خرید خودرو برای اطمینان از سلامت خودرو، نظر فنی و کارشناسی تعمیرکار آشنا یا تعمیرگاه بی‌طرف، افراد خبره مستقر در نمایشگاه‌ها و مراکز خرید‌و فروش خودرو را ملاک قرار می‌دهد. کارشناسی در محل هنگام خریدو‌فروش خودرو به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که توسط کارشناس فنی خودرو با ابزار و تجهیزات قابل‌حمل برای ارزیابی سلامت فنی، رنگ و بدنه خودرو انجام می‌شود اما طی سال‌های اخیر برخی شرکت‌ها ارائه این خدمت را با ارسال درخواست آنلاین کارشناسی فنی خودرو فراهم کرده‌اند. براساس نظرسنجی مذکور، حدود 35درصد مخاطبان در مورد چگونگی اطمینان از سلامت خودرو هنگام خرید و مهم‌ترین شاخص در انتخاب کارشناس خودرو، مراجعه به تعمیرکار آشنا را روش مطمئنی برای تشخیص سلامت خودرو هنگام خرید اعلام کرده‌اند. حدود ۳۱‌درصد مخاطبان، مراجعه به افراد مجرب در نمایشگاه‌ها و مراکز خرید و فروش خودرو و حدود ۲۱‌درصد تماس با شرکت‌های کارشناسی خودرو را راه مناسبی برای اطمینان از سلامت خودرو دانسته و حدود ۱۳درصد افراد نیز معتقدند به اندازه کافی از نکات فنی خودرو هنگام خرید و فروش آگاه هستند.

خلأ گارانتی صحت نتایج کارشناسی 
در گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گارانتی صحت نتیجه کارشناسی با فراوانی حدود ۴۰درصد نظرات مخاطبان، مهم‌ترین معیار انتخاب کارشناس خودرو برای مشتریان بوده است. علاوه بر این حدود ۳۴ درصد مخاطبان برخورداری از تجهیزات لازم برای آزمایش خودرو، حدود ۲۱درصد میزان اعتبار و قابل‌اعتماد بودن کارشناس و تنها حدود 5درصد، هزینه کارشناسی را اصلی‌ترین عامل انتخاب کارشناس خودرو می‌دانند. نتایج این بررسی نشان می‌دهد که هنوز هم روش‌های نوین درخواست کارشناسی خودرو قادر به جلب اقبال و اعتماد مخاطبین خود نبوده‌اند که حضور شرکت‌های معتبر با تجهیزات و امکانات مناسب تست و ارائه گارانتی‌های لازم به مشتریان، می‌تواند به جلب اعتماد مردم کمک کند.

تنگناهای خدمات  پس از فروش مناسب خودرو 


نبود امکان تشخیص قطعات و لوازم مصرفی اصلی برای بسیاری از مالکان خودرو و استفاده از قطعات بی‌کیفیت ، خسارت‌های جانی و مالی ناشی از آن بر مالکان، متقاضیان دریافت خدمات و تعمیرات خودرو را افزایش داده است. از سوی دیگر زمانبر بودن نوبت‌دهی و کیفیت و قیمت انجام سرویس ‌دوره‌ای خودروهای دارای گارانتی، مشکلات تامین قطعه اصلی دارای گارانتی و هزینه بالای انجام تعمیرات در تعمیرگاه‌های سطح شهر و از همه مهم‌تر اتلاف وقت، موجب شده تا طی دودهه اخیر استفاده از خدمات آنلاین خودرو در بستر فضای مجازی سهم بیشتری از بازاررا  به‌خود اختصاص دهد. در واقع بسیاری از متقاضیان خدمات خودرو برای صرفه‌جویی در وقت و اطمینان بیشتر از کیفیت و قیمت خدمات، به‌تدریج دریافت خدماتی مانند پنچرگیری، کارواش، تحویل بنزین و کارشناسی فنی آنلاین خودرو در محل را به استفاده از خدمات مبتنی بر کسب‌و‌کارهای سنتی ترجیح داده‌اند. علاوه بر این امکان نظارت مشتری بر نحوه ارائه خدمات و کیفیت قطعات مورد‌استفاده برای تعمیرات آنلاین خودرو در محل و چانه‌زنی در مورد قیمت‌ها بیش از تعمیرگاه‌های مجاز یا مکانیکی‌های سطح شهر است.

نبض بازار
تازه‌ترین نظرسنجی‌ رسمی میزان رضایت مشتریان از خدمات آنلاین خودرو حاکی است که اصل بودن و کیفیت قطعات، حفظ امنیت و اطمینان به تعمیرکار، شفاف بودن و تناسب قیمت خدمات و سرعت رسیدن و زمان انجام کار ، مهم‌ترین شاخص‌های مشتریان برای انتخاب خدمات آنلاین خودرو است
 

این خبر را به اشتراک بگذارید