یاشار سلطانی _ روزنامهنگار
یکی از اشکالات جدی لایحه دائمی شدن مالیات بر ارزش افزوده شفاف نبودن حدفاصل میان عوارض و مالیات است. کسی نمیتواند همان ضوابطی را که برای وضع عوارض در مرز بازرگان تعیین میشود برای چابهار هم اعمال کند. تنوع اقلیمی و مکانی و تفاوت اقتصادی وضع یک شیوه عوارض را غیرمنطقی میکند. ماده۵۳ این لایحه نیز یکی از چالشهای اصلی شوراها و دولت بهعنوان پیشنهاددهنده این لایحه است زیرا اختیار وضع عوارض از شوراها سلب و به وزیر کشور واگذار میشود و وزیر کشور است که نوع، مأخذ و چارچوبهای وضع عوارض را مشخص میکند. در ضمن اگر هم قرار بر معافیت عوارض باشد باید مدیریت شهری در مورد آن تصمیمگیری کند نهاینکه مجلس شورای اسلامی معافیت مالیاتی را به عوارض هم تعمیم دهد. ایراد مبنایی دیگر بحث برخی از عوارض است که توسط شهرداریها دریافت و هزینه میشد. برای مثال عوارض سالانه خودرو یا عوارض آلایندگی که در داخل شهر آمدوشد دارند و صدماتی که به خیابانها و هوای شهر میزنند باید در همان شهر هزینه شود. یا در مورد عوارض آلایندگی گفتهاند باید ۲۰درصد این عوارض به سازمان محیطزیست داده شود درحالیکه محیطزیست یک سازمان ملی است و اعتبارات آن باید از محل دولتی تأمین شود نه از طریق عوارض شهری.
دو شنبه 13 آبان 1398
کد مطلب :
86874
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/W6Oxv
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved