• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 1 آبان 1398
کد مطلب : 86190
+
-

اشتباه ساده که باعث هک‌شدن‌تان می‌شود

اشتباه ساده که باعث هک‌شدن‌تان می‌شود

خلافکاران دنیای آنلاین هر روز حرفه‌ای‌تر می‌شوند. اگر تا همین چند سال قبل استفاده از یک رمز پیچیده توصیه اول و آخر امنیتی بود اما حالا باید راهکارهای جدیدی برای جلوگیری از لو رفتن و دسترسی غیرمجاز به حساب‌های شخصی داشت. ۵ اشتباه رایج و ساده در جهان وجود دارند که اکثر آدم‌ها از آن غافل هستند و هر روز تکرارش می‌کنند. با انجام ندادن این اشتباه‌ها می‌توانید به‌شدت امنیت حساب‌های کاربری خود را بالا ببرید.

بی‌توجهی به تأیید دو مرحله‌ای
به گزارش همشهری،اکثر سرویس‌های مشهور جهان حالا مجهز به تأیید دو مرحله‌ای شده‌اند؛ از جی‌میل گرفته تا اینستاگرام. استفاده از ویژگی تأیید دو مرحله‌ای می‌تواند یک مانع مهم را پیش روی هکرها قرار دهد. این یعنی هکرها حتی با به‌دست آوردن رمز عبورتان نیاز به یک کد دارند که تنها در اختیار شماست. کد مربوط به تأیید دو مرحله‌ای، گاهی توسط یک اپلیکیشن مخصوص ایجاد می‌شود و گاهی این کد به‌صورت ارسال یک پیامک به گوشی مورد اطمینان شما به دست‌تان می‌رسد. این روش دریافت کد هرچه که باشد، در نهایت حساب شما را ایمن‌تر می‌کند. تقریبا در تمام سایت‌ها و سرویس‌های معروف، امکان فعال‌سازی تأیید دومرحله‌ای وجود دارد. به‌طور مثال می‌توان به فیسبوک، توییتر، گوگل، اپل، مایکروسافت، اینستاگرام و دراپ‌باکس اشاره کرد. پیشنهاد اصلی استفاده از اپلیکیشن‌های تأیید دو مرحله‌ای است که یکی از مشهورترین آنها متعلق به گوگل است.

استفاده از رمز عبور یکسان
بارها این توصیه از سوی کارشناسان امنیتی اعلام شده است و باید بار دیگر آن را تکرار کرد. برای سایت‌ها و سرویس‌های مختلف از یک رمز عبور یکسان استفاده نکنید و مرتبا این رمز عبورها را تغییر دهید. استفاده از یک رمز عبور مشابه برای موارد مختلف، مانند این است که از یک کلید برای باز کردن گاوصندوق، ماشین و دسترسی به حساب‌های بانکی استفاده کنند. در واقع اگر کسی این رمز و کلید را به دست آورد همه زندگی‌تان را می‌تواند نابود کند.

قفل نکردن گوشی
پسورد، الگوی ورود، اثر انگشت و تشخیص چهره از راه‌های باز کردن قفل گوشی تلفن همراه است. اما هنوز هم گروهی هستند که اعتقادی به قفل کردن گوشی ندارند! زمانی که فردی از قفل موبایل شما عبور کند، می‌تواند ای‌میل‌های شما را بخواند، به فهرست مخاطبین شما دسترسی پیدا کند و از طرف‌تان در شبکه‌های اجتماعی فعالیت کند. شاید باورتان نشود اما حدود ۱۵درصد از کاربران تلفن همراه جهان، از هیچ روشی برای قفل کردن گوشی‌هایشان استفاده نمی‌کنند!

استفاده از وای‌فای ناشناس 
استفاده از اینترنت رایگان خیلی وسوسه‌انگیز است. به همین‌خاطر خیلی‌ها نخستین کاری که پس از رسیدن به محلی عمومی مثل رستوران یا کافه می‌کنند گرفتن رمز وای‌فای است. روی وای‌فای عمومی نباید به سایت‌هایی که نیاز به اطلاعات شخصی و رمز عبور شما دارند بروید. مشکل شبکه‌های وای‌فای عمومی این است که هرکسی می‌تواند به آن وصل شود و همین باعث می‌شود که در مقایسه با شبکه وای‌فای خانگی، امنیت کمتری داشته باشد. اگر واقعا مجبورید که از وای‌فای استفاده کنید، سعی کنید که اطلاعات شخصی مهمی را وارد نکنید، از اقدامات مهم مانند انتقال پول یا ارسال ای‌میل پرهیز کنید و در نهایت اگر مجبورید که اطلاعات با اهمیتی را در سایتی وارد کنید، تنها از سایت‌هایی استفاده کنید که در ابتدای آدرس آنها عبارت HTTPS باشد.

 انتشار زیاد اطلاعات شخصی
همیشه باید حواس‌تان به اطلاعات شخصی که از شما به‌صورت عمومی در اینترنت منتشر می‌شود باشید. اگر حساب کاربری‌تان مثلا در اینستاگرام عمومی است باید بیشتر حواس‌تان جمع باشد. قبل از به اشتراک‌گذاری هرگونه محتوایی در مورد آن فکر کنید؛ این یعنی فقط در صورت لزوم مکان دقیق عکس را قید کنید و تا جایی که می‌توانید، اسامی واقعی و جزئیات شخصی‌تان را به اشتراک نگذارید. بهترین کار این است که حریم خصوصی حساب‌های‌تان را طوری تنظیم کنید که هرکسی نتواند پست‌های شما را ببیند و مجوز را فقط به افراد آشنا بدهید.
با تغییر در تنظیمات حساب‌های شخصی، می‌توانید کاری کنید که افراد غریبه اطلاعات زیادی را در مورد شما به‌دست نیاورند.

مانعی پیش‌روی هکرها
استفاده از ویژگی تأیید دو مرحله‌ای می‌تواند یک مانع مهم را پیش‌روی هکرها قرار دهد. این یعنی هکرها حتی با به‌دست آوردن رمز عبورتان نیاز به یک کد دارند که تنها در اختیار شماست

این خبر را به اشتراک بگذارید