• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8613
+
-

چالش زندگی در تالاب انزلی

مریم ساحلی |انزلی - خبرنگار

 تالاب بین‌المللی انزلی حال و روز خوبی ندارد و روند احیای آن چندان رضایت‌بخش نبوده است. منصور سربازی، معاون فنی اداره کل حفاظت از محیط زیست گیلان، خشک شدن بخش‌هایی از تالاب را نتیجه شیفت اقلیمی، خشکسالی دوره‌ای، استفاده بی‌رویه از آب تالاب، ضعف عملیات آبخیزداری و تخریب بیش از حد پوشش گیاهی، ورود فاضلاب خانگی و کودهای شیمیایی می‌داند و به همشهری می‌گوید: کاهش تراز آب دریای خزر، گونه‌های گیاهی غیربومی، برداشت غیرمجاز شن و ماسه، تغییر کاربری اراضی و اجرای عملیات عمرانی در رودخانه‌های ورودی به تالاب از دیگر مشکلات تالاب است. به همین دلیل هم است که جمعی از جوانان انزلی، می‌خواهند در جشنواره‌ای به نام «تالاب دوخان» صدای دردهای تالاب را در سراسر ایران به گوش همگان برسانند.

دبیر جشنواره «تالاب دوخان» که قرار است طی روزهای آینده برگزار شود، این رویداد را تلاشی آگاهانه برای احیای تالاب انزلی و رهایی آن از مشکلات می‌داند و به همشهری می‌گوید: مطالبه‌گری برای احیای تالاب انزلی در یک ساختار فرهنگی - هنری، ضروری است و ما در قبال صیانت و حفاظت از طبیعت این موهبت الهی رسالتی داریم.

پونه نیکوی با بیان این‌که فرهنگ و هنر می‌تواند باوری عمیق و جهانی بیافریند و هر اثر و عملی را جاودانه کند، می‌افزاید: بسیاری از افرادی که در پویش یا جشنواره «تالاب دوخان» شرکت کرده‌‌اند حتی به انزلی نیامده‌‌اند و این فراخوان به نوعی افراد را ترغیب کرد که به جست‌وجوی کلیدواژه تالاب بین‌المللی انزلی بپردازند.

در حاشیه برگزاری این جشنواره که آثار شاعران علاقه‌مند را داوری می‌کند، چالشی فراگیر هم شکل گرفته است. این چالش یکی از بخش‌های جنبی جشنواره فرهنگی - هنری است که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی شده و با حضور نخبگان فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، سیاسی و مشارکت عمومی مردم مخاطب زیادی پیدا کرده است.  یکی از اعضای اصلی دبیرخانه جشنواره تالاب دوخان درباره این چالش به همشهری می‌گوید: چالش ملی تالاب دوخان با 2 رویکرد، طراحی و برنامه‌ریزی شد. رویکرد نخست، معرفی تالاب زیبای انزلی به هموطنان و دوم، ایجاد عزم و اراده ملی برای احیای تالاب انزلی است.

مجید لاهوری با بیان این‌که چالش همراهی چهره‌هایی چون علی دایی، صادق زیباکلام، بهنام تشکر، سید ضیاء‌الدین شفیعی، عبدالجبار کاکایی، فرهاد مهران‌فر، هادی حق‌شناس، علی مسعودی، حسن خسته‌بند، سید جواد هاشمی و سعید بیابانکی را جلب کرده است، می‌افزاید: همچنین جشنواره با دریافت دلنوشته‌هایی از کشورهایی چون روسیه، آلمان، چین، کره جنوبی، ژاپن، آمریکا و نروژ رنگ و بویی فراملی به خود گرفته است. از سوی دیگر، امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پای جشنواره تالاب دوخان نشان‌دهنده رسوخ موفق چالش در میان لایه‌های مختلف جامعه ایرانی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید