• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 30 مهر 1398
کد مطلب : 86102
+
-

خرید 1.5میلیارد تومان دلار با کاغذ باطله

خرید 1.5میلیارد تومان دلار با کاغذ باطله


یکی از اعضای باند کلاهبرداری که با شگردی کاملا حرفه‌ای اقدام به خرید دلار می‌کردند و در ازای آن به طعمه‌هایشان کاغذ باطله می‌دادند، دستگیر شد.
به گزارش همشهری، راز کلاهبرداری‌های این باند با شکایت یکی از مالباختگان در دادسرای ناحیه 5تهران فاش شد. شاکی که صاحب مغازه‌ای در جزیره کیش است در توضیح این ماجرا گفت: شهریورماه امسال زمانی که در مغازه‌ پوشاکم در کیش سرگرم کار بودم مردی که شلوار کردی پوشیده بود همراه زن جوانی که می‌گفت همسرش است وارد مغازه شدند. آنها مدعی بودند که اهل عراق هستند و برای تفریح به ایران آمده‌اند. مرد جوان می‌گفت که در کار خرید و فروش ارز است و می‌تواند دلار را به قیمتی بالاتر از قیمت بازار ایران خریداری کرده و با فروش آن در بازار عراق هم خودش سود کند و هم فروشنده دلارها.
شاکی ادامه داد: با شنیدن حرف‌هایش وسوسه شدم که دلارهایم را به او بفروشم. من در خانه‌ام در تهران حدود 7هزار دلار داشتم و برای همین قرار شد وقتی به تهران برگشتم با آن مرد تماس بگیرم و برای فروش دلارها قرار بگذاریم. چند روز بعد از این ماجرا، وقتی به تهران برگشتم با او تماس گرفتم و در اتوبان اشرفی اصفهانی قرار گذاشتیم. آن روز همه 7هزار دلاری را که در خانه داشتم با خود به سر قرار بردم. مردی که مدعی بود عراقی است همراه 3نفر دیگر به آنجا آمد و چمدان کوچکی داشت که داخل آن چند بسته اسکناس 100هزار تومانی بود. بسته‌بندی اسکناس‌ها پلمب بود و آن مرد می‌گفت که به تازگی از بانک مرکزی آن‌ها را دریافت کرده است. او پلمب یکی از بسته‌ها را باز کرد تا مطمئن شوم که همه پول‌‌ها نو و واقعی است. من هم به تصور اینکه معامله خوبی نصیبم شده است، بسته‌های اسکناس را گرفتم و 7هزار دلاری را که همراهم بود به آنها تحویل دادم و رفتم. شاکی گفت: وقتی دور شدم، شروع به بررسی اسکناس‌ها کردم. بسته‌ای که مرد عراقی آن را باز کرده بود تنها 30اسکناس 100هزار تومانی داشت و زیر آن تعدادی کاغذ رنگی، هم‌اندازه اسکناس 100هزار تومانی بود. بلافاصله بقیه بسته‌ها را چک کردم و متوجه شدم در آنها فقط اسکناس‌های اول و آخر واقعی است و بقیه آنها کاغذ باطله است. آنجا بود که فهمیدم چه کلاهی سرم رفته است و با موبایل آن مرد تماس گرفتم اما خاموش بود.
با شکایت این مرد، پرونده در اختیار اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران قرار گرفت و تیمی از کارآگاهان برای شناسایی و دستگیری کلاهبرداران وارد عمل شدند. در بررسی‌های تخصصی معلوم شد که اعضای این باند نه‌تنها عراقی نیستند، بلکه اهل شهرستان ارومیه هستند و به‌غیر از مالباخته از 2نفر دیگر در تهران با همین شگرد کلاهبرداری کرده‌‌اند. آنها از این افراد نیز مقدار زیادی دلار خریده و در ازای آن بسته‌های کاغذ باطله به آنها تحویل داده بودند.
در ادامه تحقیقات، سرنخ‌هایی از متهم اصلی و همسرش و همچنین 3همدست آنها به‌دست آمد. تیمی از کارآگاهان با دریافت نیابت قضایی راهی شهرستان ارومیه شدند و توانستند متهم اصلی پرونده را در مخفیگاهش محاصره و دستگیر کنند. سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که متهمان در چندین نوبت در شهر تهران و سایر استان‌ها اقدام به کلاهبرداری با همین شیوه کرده و دست‌کم 5/1میلیارد تومان ارز در ازای مقداری کاغذ باطله خریداری کرده‌اند. به گفته وی، با انتقال متهم اصلی به پایتخت، تحقیقات برای کشف سایر جرایم این باند و همچنین دستگیری همدستان وی ادامه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید