• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 14 اسفند 1396
کد مطلب : 8610
+
-

قفس‌هایی برای مردن

شیوه نگهداری از حیوانات در باغ وحش بابلسر مورد انتقاد کارشناسان محیط زیست است

مازندران
قفس‌هایی برای مردن

اگر ساکن غرب مازندران باشید، کمتر با این پیشنهاد مواجه شده‌اید که عصر یک روز تعطیل،  برای تفریح یا کمی قدم زدن به باغ وحش بابلسر سری بزنید. این باغ وحش که با وجود پایان مجوز رسمی همچنان به فعالیتش ادامه می‌داد، سال 88   به دلیل فعالیت غیرقانونی برسرزبان‌ها افتاد.  این مرکز همچنین به دلیل شرایط نگهداری نامناسب حیوانات همواره با انتقاد سخت فعالان حیات وحش ایران روبه رو بوده است.
آخرین گزارش منتشر شده رسمی از شرایط نامناسب نگهداری از حیوانات در این باغ وحش، مربوط به شهریور 96 بود، اما به تازگی انتشار فیلم دیگری از این باغ وحش دوباره نام این مکان را بر سر زبان‌ها انداخته است؟
اگر فعال حقوق حیوانات هستید یا دوستدار آن‌ها، دیدن شرایط این باغ وحش شما را با تصاویر غم‌انگیزی مواجه می‌کند. وجود تعدادی حیوان اهلی و وحشی که دیگر از اصالت و زندگی‌ای که می‌توانستند در حیات وحش و کنام واقعی‌شان داشته باشند، چیزی باقی نمانده است. شیرهای بی‌یال و کوپال و حیوان‌های درنده‌ای که شبیه به گربه‌های بی‌آزار معصوم شده‌اند، بدون شک نشان از تربیت و نگهداری درست حیوانات ندارد بلکه خبر از وقوع فاجعه‌ای در حق این مخلوقات می‌دهد. باغ وحشی که در کمال شگفتی در  پارکینگ صفر شهر و در مجاورت آپارتمان‌های مسکونی قرار دارد. شایعه‌های غیر مستند دیگری هم به گوش می‌خورد؛ از خرید و فروش و ورود نامتعارف حیوانات به این مرکز، تا نگرانی‌های بهداشتی حاصل از وجود باغ وحش در منطقه مسکونی. هرچند مدیر کل سازمان حفاظت محیط زیست مازندران معتقد است مستندی برای هیچ یک از این شایعه‌ها وجود ندارد.

 باغ وحش مشکلی ندارد
 
حسینعلی ابراهیمی کارنامی به همشهری، گفت: بسیاری از صحبت‌هایی که درباره این باغ وحش می‌شود، مستند نیست و سازمان محیط زیست در صورت وجود مستندات بدون شک برای رفع مشکلات اقدام خواهد کرد.
او بلافاصله پس از تماس همشهری، با  مدیرش  در شهرستان بابلسر تماس گرفت و مساله را جویا شد و افزود: مدیر  اداره شهرستان بابلسر می‌گوید این باغ وحش در حال حاضر تحت نظارت دقیق قرار دارد، اما درباره استقرار آن در منطقه مسکونی مطابق بند 20 قانون 55 شهرداری‌ها، قرار شده است زمینه خروج این مرکز از بافت شهری فراهم شود. این بند لازم‌الاجراست، زیرا موضوع بهداشت شهروندان و محیط شهری در میان است.
کارنامی ادامه داد: جز موارد کوچک که بلافاصله و پس از بازدیدهای نظارتی درباره آن‌ها تذکر داده شده است، در حال حاضر مشکل دیگری در باغ وحش وجود ندارد.

کارشناسان تایید نمی‌کنند

با این همه، برخی فعالان حیات وحش و محیط زیست کشور که از این باغ وحش بازدید می‌کنند، همچنان معتقدند فارغ از خطراتی که همجواری باغ وحش با محیط زندگی مردم می‌تواند برای انسان‌ها داشته باشد و شرایط بهداشتی نامطلوب آن، خود حیوانات و شرایط زیستی آن‌ها هم یکی از چالش‌های بزرگ است.  ایمان معماریان، دامپزشک حیات وحش، که چند بار از این باغ وحش بازدید کرده است، گفت: ما استانداردهای جهانی را کنار می‌گذاریم، اما باید گفت استانداردهای داخلی هم در این باغ وحش اجرا نمی‌شود.
وی مشکل اصلی این باغ وحش را محدود به مکان ندانست و افزود: تکثیر بی‌رویه و کنترل نکردن تولید مثل حیوانات، فروش حیوانات به اشخاص و شرایط نگهداری نامناسب مشکل اصلی باغ وحش بابلسر است. این‌که پستانداران وحشی در محوطه‌ای نگهداری شوند که حتی نتوانند تکان بخورند، با هیچ استانداری منطبق نیست.

  قوانین چه می‌گویند؟

دستورالعمل ایجاد و مدیریت مراکز نگهداری حیات وحش در سال 91 در 61 صفحه تنظیم و در پورتال سازمان حفاظت محیط زیست منتشر شده است. اگر چه به گفته برخی کارشناسان، این دستورالعمل دربرگیرنده استانداردهای بین‌المللی نگهداری از حیات‌وحش در اسارت نیست، اما در صورت برخورداری از ضمانت اجرایی می‌تواند حیوانات را از مرگ تدریجی در مراکزی با عنوان باغ وحش در کشور نجات دهد. باغ وحش بابلسر از نظر ماده 3 این دستورالعمل به ویژه 6 بند نخست، استاندارد نیست. طبق ماده ،3 وسعت مرکز باید پاسخگوی نیازهای زیستی گونه‌های موجود و محل زیست بر اساس ضوابط استقرار سازمان باشد. مراکز نگهداری از حیوانات اهلی و وحشی نباید محل آسایش و ایمنی عمومی باشد یا موجب بروز خسارت به بهداشت و طبیعت و ایجاد خطر بیماری شود

این خبر را به اشتراک بگذارید