• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196749
+
-

مردن گران‌تر از زندگی

دریچه
مردن گران‌تر از زندگی

هنگ‌کنگ گران‌ترین بازار مستغلات دنیا را دارد و مردم برای زندگی در خانه‌های به‌اصطلاح قوطی کبریتی، چنان هزینه‌هایی می‌پردازند که برای عموم مردم دنیا غیرقابل‌‌باور است، اما این فقط زندگی نیست و مردن هم در این بازار حسابی گران است.
مسئله گورستان در هنگ‌کنگ، جایی که مشکل زمین دارد، از قدیم یک معضل بزرگ بوده و حالا، به نشانه‌ای از شکاف طبقاتی هم در این سرزمین تبدیل شده است. گورستان‌های عمودی و بی‌نهایت گران، در هنگ‌کنگ هواداران پولدار زیادی پیدا کرده و خاکستر از ما بهتران، در محفظه‌هایی به‌اندازه جعبه کفش قرار داده می‌شود که قیمت‌ آنها، حتی در معیارهای بازار مستغلات هنگ‌کنگ هم، بسیار گران به شمار می‌رود. یکی از این گورستان‌های معروف، ساختمان 12طبقه شکیل و زیبای‌ «شان سوم» است که یک معمار آلمانی آن را ساخته است. قیمت‌ها، برای محفظه‌های نگهداری خاکستر افراد فوت‌شده، از 53هزار دلار شروع می‌شود و برای واحدهای خانوادگی، جایی که می‌توان خاکستر 8متوفی را نگهداری کرد، ‌به حدود نیم‌میلیون دلار می‌رسد. با تقسیم قیمت این واحدها به اندازه آنها، به‌راحتی می‌توان متوجه شد که قیمت آنها، از گران‌ترین مستغلات و املاک در هنگ‌کنگ هم بیشتر است. گران‌ترین ملک در هنگ‌کنگ، متری 35هزار دلار قیمت دارد.
اما حتی‌ شان سوم هم گران‌ترین گورستان هنگ‌کنگ نیست. گران‌ترین گورستان در هنگ‌کنگ، مجموعه‌ای معبدمانند در حومه فانلینگ است؛ جایی که قیمت گورها حدود 660هزار دلار است. هزینه شارژ سالانه هر گور هم در این مجموعه، حدود 25هزار دلار است. فرق این مجموعه افقی با گورستان‌های جدید و عمودی این است که آرامش، ابدی به‌نظر می‌رسد؛ درحالی‌که در جاهایی مثل ‌شان سوم، چندان با آینده بلندمدت کار ندارند. این مجموعه‌ها، خاکسترها را تا زمانی که جواز آنها اعتبار داشته باشد، انبار می‌‌‌کنند. مدت این جوازها که دولت هنگ‌کنگ آنها را صادر می‌کند، 10سال است. ‌شان سوم در حال حاضر فقط تا سال2033 جواز دارد و دوباره برای تمدید آن، باید درخواست بدهد. با این حال، امکانات و ویژگی‌های این مجموعه چنان متفاوت است که خیلی‌ها حاضرند صدها هزار دلار پول دهند تا خاکستر عزیزانشان در این گورستان مدرن نگهداری شود. دولت هم از این راه‌حل‌ها استقبال می‌کند؛ چون شهر 7میلیون نفری هنگ‌کنگ که یکی از متراکم‌ترین نقاط تجمع انسانی در کره‌زمین به شمار می‌رود، به‌شدت مشکل فضا دارد. چندین گورستان دولتی در هنگ‌کنگ وجود دارد که قیمت‌های آنها ارزان است، اما مشکل فضا، باعث شده تا دولت به شرکت‌های خصوصی اجازه ساخت 14گورستان عمودی خصوصی را بدهد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید