• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
چهار شنبه 24 مهر 1398
کد مطلب : 85530
+
-

عاشقان در راه عاشقی

با نزدیک شدن به 20 صفر، استان‌های همدان، زنجان و قزوین مانند دیگر نقاط کشور حال و هوای اربعین گرفته‌اند

اربعین
عاشقان در راه عاشقی

اعزام زائران اربعین از اول ماه صفر از مرزهای سه‌گانه کشور آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. به گزارش فارس،خیل عظیم زائران از سراسر کشور در این روزها از مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان و مهران در استان ایلام راهی عتبات عالیات می‌شوند تا در روز اربعین حسینی در جوار امام حسین(ع) باشند. استان‌های همدان، زنجان و قزوین نیز این روزها حال‌وهوای اربعین دارند. 


36 هزار زائر زنجانی در راه اربعین

رئیس سازمان حج و زیارت استان زنجان اعلام کرد: نام‌نویسی زائران اربعین حسینی استان زنجان به 36 هزار نفر با بیش از 21 هزار گروه رسیده است.  فرامرز بابایی با اشاره به این‌که ثبت‌نام همچنان ادامه دارد و زائران می‌توانند به صورت اینترنتی در سامانه سماح یا به صورت حضوری در دفاتر حج و زیارت استان برای شرکت در پیاده‌روی اربعین نام‌نویسی کنند، گفت: از شهروندان می‌خواهیم در دفاتر مجاز ثبت‌نام کنند. 

وی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین موضوعات در این سفر بیمه زائران است که در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای پشتیبانی لازم را ارائه می‌دهد، افزود: بر همین اساس پرداخت حق بیمه 22 هزار تومانی برای همه زائران الزامی است. رئیس سازمان حج و زیارت استان زنجان همچنین با تأکید بر توجه زائران به ساعت کاری مرز خسروی توضیح داد: ساعت کاری این مرز از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ است، اما تردد در مرز مهران شبانه‌روزی است. 


اعزام ۸۴ مبلغ از زنجان به موکب‌های اربعین

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان این‌که مسئولیت فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین استان زنجان برعهده تبلیغات اسلامی است از اعزام ۸۴ مبلغه و مبلغ از استان زنجان به موکب‌های اربعین خبر داد و گفت: در هر موکب 2 مبلغ و 2 مبلغه حضور دارند. حجت‌الاسلام سعید احمدی در گفت‌و‌گو با مهر با بیان این‌که ۲۱ موکب در اربعین امسال در کشور عراق برپا شده است، اظهار کرد: فضا‌سازی موکب‌ها از سوی تبلیغات اسلامی به جد مورد توجه قرار گرفته است. وی با بیان این‌که در 8 نقطه شهر زنجان هم فضا‌سازی شهری صورت گرفته اسـت، افزود: در بحث فضاسازی اربعین تبلیغات اسلامی ۲۰۰ بنر را در موکب‌ها نصب کرده است. مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان این‌که در موکب‌ها به بحث کودکان هم توجه شده است، ادامه داد: با برگزاری مسابقه ۷ هزار هدیه کودکانه در موکب‌ها برای کودکان پیش‌بینی شده است. 

حجت‌الاسلام احمدی با بیان این‌که در بحث فرهنگی اقدامات بسیار قابل توجهی انجام شده اسـت، گفت: توزیع بیش از 2 هزار کتابچه راهنمای زائر، توزیع 2 هزار کتابچه ره‌پویه زیارت، توزیع 3 هزار بروشور با عنوان نگاهی به ابعاد پیاده‌روی اربعین، توزیع 3 هزار بروشور لغات پرکاربرد عربی به زبان عربی از اقدامات مهم تبلیغات اسلامی استان در بحث فرهنگی است. وی با بیان این‌که در بحث فضای مجازی هم تبلیغات اسلامی اقدامات فرهنگی خوبی انجام داده است، تصریح کرد: راه‌اندازی و تولید محتوا در شبکه اجتماعی سروش به آدرس alarbaeen_zn از اقدامات مهم تبلیغات اسلامی استان در بحث اربعین است. 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان این‌که فضا‌سازی فرهنگی اربعین به‌خوبی از سوی تبلیغات اسلامی استان زنجان انجام گرفته است، افزود: کلیپ و لوح‌های فشرده‌ای با محتوای اربعین و آداب زیارت توسط تبلیغات اسلامی استان آماده شده است و بین زائران توزیع می‌شود. احمدی توضیح داد: تبلیغات اسلامی در بحث کارگاه آموزشی و توجیهی خادمان و مسئولان موکب‌ها دوره‌هایی را برگزار کرده است. وی یادآور شد: برگزاری همایش خادمین اربعین و همایش توجیهی برای مسئولان موکب‌ها هم از برنامه‌های مهم تبلیغات اسلامی بود. 


نام‌نویسی ۶۴ هزار همدانی

مدیرکل حج و زیارت استان همدان گفت: ۶۴ هزار و ۷۱۱ تن از مردم این استان برای حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی در سامانه سماح نام‌نویسی کردند. محسن ساغرچی در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: میزان نام‌نویسی زائران برای حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی امسال حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته است. وی با بیان این‌که نام‌نویسی تا پایان ماه صفر ادامه دارد، افزود: همدان بین ۱۰ شهرستان این استان بیشترین سهم را در نام‌نویسی برای حضور در پیاده‌روی دارد. 


تیم درمانی هلال‌احمر همدان در عراق مستقر شد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان گفت: تیم درمانی این جمعیت در شهرهای کربلا و نجف مستقر شده است و تا پایان مهرماه در عراق حضور دارد. بهروز کارخانه‌ای در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: این تیم شامل پزشک عمومی، پرستار و 5 تکنسین دارویی است. وی توضیح داد: معاون درمان و توانبخشی هلال‌احمر همدان نیز اقدام به اعزام 3 نیرو برای ارائه خدمات در بخش درمانگاهی کرده است. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان افزود: علاوه بر تیم درمانی، ۲ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه تریلی با 5 نیرو به عراق اعزام شدند. 

کارخانه‌ای گفت: ۱۲ پایگاه ثابت و یک تیم واکنش سریع هلال‌احمر به زائران اربعین حسینی خدمات ارائه می‌دهند که در هر پایگاه 5 نیروی نجاتگر جمعیت هلال‌احمر حضور دارند. وی خاطرنشان کرد: ۲۰ دستگاه آمبولانس، ۱۵ دستگاه خودرو عملیاتی و ۱۱ دستگاه خودرو اداری برای امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در این پایگاه‌ها مستقرند. مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر همدان یادآور شد: طبق دستور جمعیت هلال‌احمر این سازمان تنها در زمینه امداد و نجات ورود کرده و وظیفه اسکان و تغذیه با کمیته مشارکت‌های مردمی است. 


۴۳ هزار زائر از قزوین 

قزوین برای زیارت عتبات عالیات در ایام اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کردند. مدیرکل حج و زیارت استان قزوین در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: زائران اربعین تا هفتم ماه صفر امکان سفر به عراق بدون دریافت روادید (ویزا) را دارند. محمدرضا یوسفی توضیح داد: متقاضیان حضور در عتبات عالیات تا این تاریخ برای سفر به عراق باید حتما در سامانه سماح نام‌نویسی کنند. 

وی با بیان این‌که امسال شاهد افزایش بیش از ۲ برابری زائران اربعین از استان قزوین هستیم، گفت: حذف روادید در افزایش شمار زائران بی‌تاثیر نبوده است اگرچه هر سال به سیل دوستداران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و مشتاقان زیارت کربلا در اربعین افزوده می‌شود.  مدیرکل حج و زیارت استان قزوین افزود: سفرهای کاروانی زیر نظر دفاتر مسافرتی حج و زیارت بعد از ایام اربعین پس از تاریخ یادشده انجام خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید