خیابان «اقتصاد» رشت در انتظار رسیدن به بازار
عضو شورای اسلامی رشت: همه دستاندرکاران در مدیریت شهری باید برای کمک به بازاریان و اقتصاد شهر زمینه بازگشایی این خیابان را فراهم کنند / رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای شهر: در کارگروه فنی ضرورت دارد موضوع بازگشایی این خیابان بررسی شود
فرشته رضایی | رشت-خبرنگار
بازاریان رشت هنوز هم از آسیبهای احداث پیادهراه در امان نیستند. آنها معتقدند؛ به دلیل احداث این پیادهراه کسب و کارشان کساد شده است، اما گویا این معضل تنها گریبان آنها را نگرفته است. شهروندان نیز از نبود راه دسترسی مستقیم به بازار مرکزی گلایه دارند. محدوده رسیدن پیادهراه به بازار برای خودروهای شخصی مسدود است و فقط تاکسیها در آن تردد میکنند. ساخت این پیادهراه طرحی بود که در زمان شورای شهر چهارم و شهردار وقت مصوب شد. در حال حاضر فقط شهروندان رشت در این بازار تردد ندارند، بلکه تعداد زیادی از ساکنان شهرهای اطراف نیز به این مکان میآیند. جابهجایی اجناس خریداری شده توسط شهروندان و انتقال با تاکسی به مکانی که خودرو خود را پارک کردهاند، به راحتی ممکن نیست.
هرچند در اطراف خیابان شیک پارکینگ وجود دارد، اما اغلب کوچک و پر هستند. از سوی دیگر برخی پارکینگها دورتر از محدوده بازار قرار دارند، مثل پارکینگ سبزهمیدان یا صیقلان. لازم است مدیریت شهری پارکینگهایی برای دسترسی افراد به خیابانهای نزدیک پیادهراه فراهم کند. خیابانهایی که میتوان در آنها با همکاری نهادهای ذیربط و تملک چندین مغازه، پارکینگ ساخت تا امکان دسترسی به بازار بهتر شود. یکی از این خیابانها خیابان اقتصاد است که از مسیر سازمان زندانها به بازار نزدیک است؛خیابانی که از این نقطه آغاز میشود و به خیابان سعدی و نقطهای که کلیسای ارامنه رشت قرار دارد، ختم میشود، اما راجع به ساخت پارکینگ در این خیابان فقط صحبت میشود و تاکنون در عمل اقدامی انجام نشده است.
در انتظار اقدام شورای شهر
رئیس اتحادیه اصناف گیلان و نایب رئیس اصناف کشور که مستقیم با بازاریان در ارتباط است، به همشهری گفت: خیابان اقتصاد در مرکز شهر رها شده است و فکری برای بازگشایی آن نمیشود. «جلالالدین محمد شکریه» ادامه داد: در صورت تملک پارکینگ نیروی انتظامی و چند مغازه که آنجا معارض هستند، خودروها میتوانند با ورود به این خیابان، راحت تا خیابان سعدی و جنب کلیسا بروند.رئیس اتحادیه اصناف گیلان بیان کرد: همینطور در پارکینگی که خصوصی است و کارایی هم ندارد، شهروندان میتوانند خودروهای خود را پارک کنند.
شهروندان پیشنهاد دادهاند تا در پارکینگ اداره زندانها دستفروشان ساماندهی شوند که به نظر من این موضوع کارکرد چندانی ندارد و باتوجه به نیاز، باید آنجا نیز پارکینگ شود. وی افزود: در بسیاری از شهرها پارکینگهای سیار طبقاتی وجود دارد که حجم چندانی از شهر را اشغال نمیکنند. اگر شما مثلا زمین یک پارکینگ عادی را 6 هزار متر مربع در نظر بگیرید با نصب پارکینگ سیار طبقاتی حجم این فضا به ۲۰ هزار متر مربع میرسد. شکریه ادامه داد: شورا و شهرداری و سایر دستاندرکاران باید برای کمک به بازاریان و آسایش شهروندان و همچنین رونق اقتصاد بازار رشت فکر اساسی کنند.
به دلیل نبود پارکینگ مناسب و نزدیک به بازار، کسب و کار در بازار خیابان سعدی هم دچار اختلال شده است و خودروهای عمومی فقط تا محدوده این بازار میتوانند تردد کنند. این مسئول بیان کرد: هر 4 طرف پیادهراه فضا برای تردد خودروهای شهروندان محدود است. در شورای چهارم رشت طرح احداث این پیادهراه مصوب شد. ما به این تصمیم احترام گذاشتیم، اما حالا که چند سال از احداث آن میگذرد، ایرادهای طرح مشخص شده است، بنابراین شورای شهر باید با جسارت، اقدام به اصلاح موارد مشخص شده کند.
مگر ما در زمینه پروژه بیآرتی که ناموفق بود، به اصلاح اقدام نکردیم و نردهها را برنداشتیم؟ پیشنهاد شد این نردهها در محل تالاب عینک نصب شوند که جانپناه مردم باشد. در حال حاضر مردم هم از برداشتن نردهها راضی هستند. رئیس اتحادیه اصناف گیلان افزود: میتوان در مورد پیادهراه هم که طرح ناقصی بود، اصلاحاتی انجام داد. مثلا قرار بود پایین پیادهراه، زیرگذر ایجاد شود که عملی نشد، اما میتوان با اصلاحات یکی، دو مسیر را از حالت راهبند خارج کرد. همچنین با ایجاد پارکینگ خودروهای شخصی را به آنجا انتقال داد. وی اظهار امیدواری کرد شورای شهر، فرمانداری و سازمانهای مرتبط در این راه همکاری بیشتری کنند تا هم شهروندان و هم بازاریان از اجرای طرح رضایت داشته باشند.
تاکید بر اقدامات اولیه برای بازگشایی خیابان اقتصاد
رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت هم با بیان اینکه باید اقدامات اولیه برای بازگشایی خیابان اقتصاد انجام شود، گفت: مدیران شهرداری باید وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.
«حامد عبداللهی» با اشاره به اینکه برای بازگشایی خیابان اقتصاد باید مذاکرات لازم با سایر ارگانها انجام شود، افزود: قراردادهای اولیه با بخشهای اجرایی باید امضا شود، البته این اتفاق نباید برای مردم مشکل ایجاد کند.
وی ادامه داد: همه دستاندرکاران در مدیریت شهری باید برای کمک به بازاریان و اقتصاد شهر زمینه بازگشایی این خیابان را فراهم کنند.رئیس کمیسیون حملونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه موضوعات مطرح شده در کمیسیون باید در کمیته فنی بررسی شود، گفت: مسدودی برخی از بریدگیهای خیابانها باید قبل از انجام به مردم اطلاع داده شود. عبداللهی با اشاره به اینکه کارها در شهرداری روی روال نیست، افزود: کارها در شهرداری بسیار کند پیش میرود و باید برای حل این آسیب اقدام جدی انجام شود.وی با بیان اینکه باید در جلسهها موضوعات مطرح شده تعیین تکلیف شوند، گفت: در کارگروه فنی ضرورت دارد موضوع بازگشایی خیابان اقتصاد بررسی شود زیرا نباید این جلسات بدون نتیجه باشد.
ارائه خدمات به بازاریان
رئیس شورای اسلامی شهر رشت بیان کرد: همه مسئولان در جلسات عنوان میکنند که میخواهند خدماتی به بازاریان ارائه دهیم. ما میتوانیم با اقداماتی موجب ورود خودروهای شخصی به محدوده پیادهراه یا پارکینگهای این محدوده شویم. «اسماعیل حاجی پور» ادامه داد: میتوان از این خودروها عوارض دریافت کرد. از اهداف دریافت عوارض برای ورود به محدود ترافیک، رونقبخشی به وضعیت فعلی بازار رشت است، اما از سوی شورای ترافیک با آن مخالفت میشود؛ در حالی که برای ورود به طرح ترافیک میتوانند مجوز ورود بدهند.
وی با بیان اینکه شهرداری ماهانه ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه بابت اجاره پارک خودروهای نیروی انتظامی در خیابان اقتصاد(پشت اداره زندانها) پرداخت میکند، گفت: اگر شورای ترافیک استان اعتراض دارد باید نسبت به این مساله ورود کند. رئیس شورای اسلامی شهر رشت یادآور شد: این موضوع به صورت مکتوب به فرماندهی نیروی انتظامی اعلام شده است و انتظار داریم با بازگشایی این خیابان نسبت به رفع مشکل تردد شهروندان اقدام شود. بر اساس ماده ۹۶ قانون، خیابان اقتصاد جزو شوارع عمومی بوده است و به مردم تعلق دارد. نباید از آنجا برای پارکینگ نیروی انتظامی استفاده کرد. فعلا در تلاشیم و هماهنگی با نیروی انتظامی ایجاد شده است.