• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85405
+
-

شهرداری؛ پشتیبان گردشگری

سازمان فاوای شهرداری در حال بررسی صدور کارت هوشمند برای گردشگران است

شهرداری؛ پشتیبان گردشگری

مدیر کل اسبق میراث فرهنگی استان یزد با اشاره به اهمیت نیروی انسانی توانمند در توسعه گردشگری، مدیریت مقصد را در تضمین نیازهای گردشگری به نیروی انسانی موثر دانست. به گزارش ایسنا، «محمدمهدی شرافت» در بیست و نهمین نشست کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد که با دستور کار بررسی نقش شهرداری در زمینه مدیریت مقصد گردشگری برگزار شد، شهرداری را نهادی مهم در پشتیبانی از گردشگری خواند و تنظیم فعالیت‏‌های عمرانی شهرداری با حضور تعداد گردشگران در یک منطقه و گسترش خدمات شهرداری از جمله ایجاد سرویس بهداشتی را در توسعه گردشگری یزد مهم دانست. وی اجماع بین بخش دولتی، خصوصی و نهادی عمومی نظیر شهرداری را از اهداف مدیر مقصد گردشگری عنوان کرد.


تبادل فرهنگی؛ مهم‌ترین اقدام شهرداری

«عباس ملازینلی» رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد، با اشاره به این‌که توسعه گردشگری از جمله وظایف سازمان مذکور است افزود: با سرمایه‎گذاری در گردشگری توسط شهرداری عایدات مستقیمی نصیب این نهاد نمی‎شود و برای رفع این مساله، سازمان فاوای شهرداری در حال بررسی صدور کارت هوشمند برای گردشگران است تا علاوه بر خرید گردشگر، درآمدی برای شهرداری نیز کسب شود.

وی تبادل فرهنگی را مهم‌ترین اقدام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد عنوان کرد و افزود: در این زمینه، تورهای گردشگری درون‌شهری برای بزرگسالان و کودکان به منظور آشنایی ساکنان یزد با مکان‎های گردشگری یزد و رویدادهای شهری از جمله تئاتر خیابانی در زمان حضور تعداد زیاد گردشگران جهت آشنایی با آداب و رسوم یزد برگزار شده است.

ملازینلی نمایش هنر نساجی یزد در بافت قدیمی و برگزاری کلاس‎های آموزشی از جمله آموزش زبان، کنترل خشم برای رانندگان وسایل حمل ‌و ‌نقل عمومی و تاکسی را از جمله فعالیت‌های انجام‌شده و تور معلولان در روز جهانی معلولین، ایجاد سرویس بهداشتی و ایستگاه‎های دوچرخه هوشمند در بافت تاریخی را از جمله فعالیت‌های آتی شهرداری در جهت توسعه گردشگری اعلام کرد. وی نگاه شهرداری به گردشگری در سیاست‏‌گذاری را اقتصادی و در مرحله اجرا فرهنگی توصیف کرد.


توانایی شهروندان در راهنمایی گردشگران

«محمدعلی بهجتی» عضو هیات علمی دانشگاه اردکان، نیز با اشاره به تجربه کرمان در عایدات غیرمستقیم از گردشگران با برپایی بازارچه و تورهای درون‌شهری، تغییر نگاه شهرداری از منافع اقتصادی به سمت توسعه گردشگری را مهم قلمداد کرد.وی توانایی شهروندان در راهنمایی و هدایت گردشگران به سمت مکان‏‌های گردشگری با حضور در دوره‌های آزاد راهنمایی گردشگری و با شعار «هر شهروند، یک لیدر» را در توسعه گردشگری استان بااهمیت دانست.


لزوم هماهنگی بین ذی‌نفعان بخش گردشگری

«منصور مهینی‌زاده» عضو هیات علمی دانشگاه یزد، نیز با اشاره به خودگردانی شهرداری و سردرگمی بنگاه‏‌های گردشگری در میزان سرمایه‌گذاری در این بخش، وجود نهادی نظارتی را که هماهنگ‌کننده ذی‌نفعان گردشگری و پایش‌کننده اطلاعات ذی‌نفعان باشد مهم برشمرد.وی بی‌علاقگی برخی شهروندان به مباحث گردشگری را مانعی در جهت هدف «هر شهروند، یک لیدر» عنوان کرد.


چالش موازی‎کاری در فعالیت‎های مرتبط با گردشگری

«سید مصطفی فاطمی» مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، نیز با اشاره به راه‏اندازی شورای راهبری گردشگری با حضور مسئولان استان، ابراز امیدواری کرد که این شورا هماهنگی و همسویی در نهادهای مسئول در حوزه گردشگری را ایجاد کند. وی موازی‎کاری در فعالیت‎های مرتبط با گردشگری از جمله در ناوگان حمل‌ و ‌نقل را چالشی مهم برشمرد. به گفته فاطمی، طبق مصوبه جدیدی تغییر کاربری خانه‎ها در جهت توسعه گردشگری از هزینه‎ها معاف شده است.


ایجاد سازمان مدیریت مقصد برای هم‌افزایی ذی‌نفعان

«سعید عطار» رئیس دبیرخانه کانون‏‌های تفکر، هم شورای راهبری را نمونه‏‌ای از مدیریت واحد شهری در حوزه گردشگری برشمرد و بر ضرورت حضور مسئولان اوقاف و دیگر بخش‏های حاکمیتی در جهت حل مسائلی نظیر بهبود فضای کسب و کار در این شورا تاکید کرد.

وی معرفی رویدادها در مقیاس بین‌المللی را در جذب گردشگر حائز اهمیت خواند و با مهم برشمردن ایجاد سازمان مدیریت مقصد در جهت هم‌افزایی ذی‌نفعان گفت: شهرداری به عنوان یکی از بازوهای شکل‌گیری مدیریت مقصد گردشگری مطرح است.

عطار در پایان اضافه کرد: پیدا کردن منافع و تضادها، تعامل و اجماع بر مسائل حوزه گردشگری و کارشناسی ذی‌نفعان بر مباحث باید در مدیریت مقصد انجام گیرد و در نهایت، جهت تصمیم‌گیری نهایی در زمینه مسائل به شورای راهبری ارجاع داده شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید