• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85372
+
-

برگزاری مراسم تعزیه در موقوفه‌های بسطام

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام از سهم بیش از 75 درصدی تعزیه‌داری سیدالشهدا (ع) از کل موقوفات این بخش خبر داد و گفت: 723 موقوفه در بخش بسطام در دوره‌های مختلف به ثبت رسیده است.

 به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام «محمدرضا بخشی» اظهار کرد: در بسطام ۷۲۳ موقوفه که دربرگیرنده 2۳۵۰ رقبه است، ایجاد شده که بیش از حدود ۷۵ درصد از این موقوفات مربوط به تعزیه‌داری سیدالشهدا (ع) در ماه محرم و صفر است. وی بر لزوم معرفی نیازهای وقفی روز از سوی دهیاران و شوراها تأکید کرد و افزود: دهیاران و شوراهای روستاها می‌توانند در شناسایی و احقاق حقوق موقوفات در روستا به اوقاف و امور خیریه کمک کنند.

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام ادامه داد: وقف و موقوفات نمونه بارز اقتصاد مقاومتی است و در دستگیری از نیازمندان و اقشار مختلف جامعه هدف خود نقش بسزایی ایفا می‌کند. حجت‌الاسلام بخشی یادآور شد: می‌توان با راهنمایی و ارائه مشاوره به خیران و سوق دادن نیت‌های واقفان خیراندیش به ایجاد موقوفات جدید مطابق با نیاز و اولویت روز جامعه بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی و نیازمندی‌های روز شهر و روستاها را برطرف کرد. وی خاطرنشان کرد: تاکنون با بررسی‌های وقف‌نامه‌ها بیش از ۷۱۴ نوع نیت احصا شده است که خود بیانگر تأثیر وقف و اعتقاد راسخ به سیره اهل ‌بیت (ع) است. 

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بسطام گفت: باید در ایجاد موقوفات جدید اولویت‌ها و نیازهای روز جامعه از قبیل کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت، ازدواج جوانان، دارو و درمان، اشتغال، کمک به توسعه علوم جدید و مهارت‌های دانش‌بنیان مدنظر قرار بگیرد. 

حجت‌الاسلام بخشی افزود: دهیاران و شوراها می‌توانند نیازها و آسیب‌های روستای خود را احصا کرده و واقفان را برای ایجاد وقف با آن نیازها آشنا کنند و با ارائه مشاوره و راهنمایی خیران به این نیازها یا ارجاع آنها به کارشناسان اوقاف زمینه را برای ایجاد موقوفات جدید منطبق بر نیاز روز جامعه فراهم آورند. 
وی با اشاره به این‌که واقفان می‌توانند در هنگام انجام وقف خود یا یکی از معتمدان خود را به ‌عنوان متولی تعیین کنند، توضیح داد: پس از انجام وقف و تعیین متولی باید برای حفظ و حراست از تعرضات و سوءاستفاده‌های احتمالی افراد سودجو این موقوفات را در سامانه اوقاف ثبت کرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید