• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85261
+
-

برخورد با گارانتی‌تقلبی لوازم خانگی

برخورد با گارانتی‌تقلبی لوازم خانگی

ارائه خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر به دغدغه مشتریان تبدیل شده است. با مرتضی میری- رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی- گفت‌وگو کرده‌ایم.

شرایط کنونی بازار لوازم خانگی چگونه است؟
هنوز تغییر خاصی در تامین و قیمت لوازم خانگی برندهای خارجی یا تولید داخل در بازار رخ نداده است و همانند 6ماه نخست امسال، حدود 30درصد نیاز بازار از طریق لوازم خانگی جعلی با نصب و نام و نشان برخی برندهای معروف تجاری وارد می‌شود و از طریق فضای مجازی و شبکه‌عرضه زیرزمینی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. این اقلام فاقد هرگونه خدمات پس از فروش و گارانتی معتبر هستند و اتحادیه لوازم خانگی نیز قادر به نظارت بر قیمت فروش یا ارائه خدمات پس از فروش اینگونه لوازم خانگی تقلبی و جعلی در بازار نیست.

نام و نشان جعلی برندها چگونه روی لوازم خانگی بی‌کیفیت درج می‌شود؟
برخی افراد فعال در حوزه عرضه لوازم خانگی بی‌کیفیت و قاچاق در بازار، محصولاتی که از نظر ظاهری شباهتی با لوازم خانگی برندهای داخلی یا خارجی  دارند را با حمل به مناطق غربی و جنوبی کشور یا در کارگاه‌های زیر پله‌ای یا انبارهای حاشیه پایتخت پس از چسباندن نام و نشان برندها‌ و تغییر بسته‌بندی این محصولات را به نام لوازم خانگی معتبر برخی برندهای خارجی به مشتریان عرضه می‌کنند. اتحادیه به‌دنبال کشف مراکز جعل نام و نشان و بسته‌بندی لوازم خانگی برای ارائه به وزارت صنعت و برخورد با متخلفین است که در این زمینه نیز اقداماتی صورت گرفته است.

چه اقدامی برای برخورد با گارانتی‌های تقلبی لوازم خانگی صورت گرفته است؟
شناسایی و برخورد با گارانتی‌های جعلی و غیراستاندارد لوازم خانگی در بازار، نیازمند نشست مشترک و تصمیم‌گیری همه دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، تعزیرات حکومتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی است تا ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر تنها توسط شرکت‌هایی صورت گیرد که دارای مجوز ثبت نمایندگی رسمی از شرکت‌های مادر عرضه‌کننده این محصولات هستند. با این روند است که می‌توان با برخی عرضه‌کنندگان لوازم خانگی که محصولات بی‌کیفیت را با گارانتی‌های غیراصلی و نامعتبر به مشتریان ارائه کرده و آنها را هنگام دریافت خدمات در دوره گارانتی و وارانتی با مشکل مواجه می‌سازد، برخورد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید