• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 23 مهر 1398
کد مطلب : 85156
+
-

مهار سیل‌های پاییزی خوزستان

یک مسئول در سازمان آب و برق خوزستان: امید داریم که حداقل تا چند ماه آینده سیلاب‌های متعارف احتمالی را مهار کنیم

تیتر یک
مهار سیل‌های پاییزی خوزستان

مدیر دفتر برنامه‌‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های همه‌جانبه به منظور آمادگی سد‌های استان برای رویارویی با سیلاب‌های احتمالی خبر داد. «داریوش بهارلویی» در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بر اساس اطلاعات هواشناسی و با توجه به وضعیت کنونی و حجم آب پشت سدها، رصد روزانه شرایط آب و هوایی در دفاتر ستادی و مرتبط و ثبت اطلاعات برخط و بهنگام در مرکز مانیتورینگ سد‌ها و رودخانه‌های استان و هماهنگی بخش‌های مربوطه، این امید وجود دارد که حداقل تا چند ماه آینده سیلاب‌های متعارف احتمالی مهار شوند.

وی با اشاره به تنظیم بودن آب سد‌ها متناسب با شرایط افزود: رصد روزانه و هفتگی سد‌ها و برنامه‌‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های دقیق و بهنگام، همکاری بخش‌های مختلف سازمان آب و برق و همچنین اقدامات سازه‌ای و غیرسازه‌ای برای هدایت و مهار سیلاب‌ها و لایروبی قسمت انتهایی رودخانه‌ها که هم‌اکنون در دست اقدام است، باعث می‌شود شرایط برای مهار و کنترل سیلاب‌های احتمالی مطلوب‌تر شود.

بهارلویی با اشاره به غیرقطعی و نسبی بودن شرایط و پیش‌بینی‌های هواشناسی و حالت دینامیک دبی رودخانه‌ها بیان کرد: نمی‌توان در مورد وقوع سیلاب‌های نامتعارف به صورت قطعی و صد درصد نظر داد چون همیشه اتفاقات تا حدی غیرقابل پیش‌بینی و با خسارت همراه است. با این حال، تمام تلاش‌ها بر این است که سیلاب‌های متعارف و فصلی مهار شوند و از بروز خسارات جلوگیری شود و خسارات احتمالی به حداقل برسد.


کنترل و تعدیل سیلاب‌ها

مدیر دفتر برنامه‌‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: وضعیت کنونی سد‌ها و بررسی‌ها حاکی از این است که کشاورزان خوزستانی در تامین آب کشت پاییز و زمستان مشکلی نخواهند داشت. فقط در برخی مناطق مانند حوضه مارون و جراحی، به علت کشت زیاد از حد تابستانه، ممکن است محدودیت‌هایی اعمال شود که البته در صورت بارش‌های مطلوب این محدودیت‌ها به حداقل می‌رسد.

بهارلویی گفت: سد‌های خوزستان چندمنظوره هستند و اهداف مختلفی در بهره‌برداری از آنها پیش‌بینی شده که کنترل و تعدیل سیلاب تنها یکی از این اهداف است. وی افزود: اهداف دیگری همچون تعدیل کم‌آبی، تامین آب شرب پایدار، تامین آب بخش کشاورزی و باغداری، محیط زیست، شیلات و آبزی‌پروزی، تامین حقابه تالاب‌ها و نهایتا تولید انرژی برق آبی در بهره‌برداری سد‌ها هم مد نظر است.

بهارلویی گفت: گاهی اوقات برخی اهداف با هم در تضاد هستند، اما در برنامه‌‌ریزی منابع آب تصمیم‌های دقیق و به‌موقع و تدوین برنامه‌ای برای تعدیل و پوشش تمام این اهداف وجود دارد. مدیر دفتر برنامه‌‌ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تاکید کرد: خوزستانی‌ها و کشاورزان نگران سیل احتمالی پاییز نباشند چون سد‌های استان آماده مهار هر سیلابی هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید