• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
یکشنبه 21 مهر 1398
کد مطلب : 84826
+
-

7رویداد شاخص در هفته بزرگداشت تهران

هفته تهران با بهره‌برداری از 4 بنای تاریخی تهران به پایان رسید

7رویداد شاخص در هفته بزرگداشت تهران

مجید جباری _ خبر‌نگار

امسال تهران همزمان با پنجمین رویداد «روز تهران» علاوه بر چندین برنامه و رویداد مهم فرهنگی و شهری، 7رویداد شاخص را شاهد بود؛ رویدادهایی که به‌دلیل اهمیتشان بیش از سایر رویدادها به چشم آمد. راه‌اندازی موزه دخانیات، افتتاح خانه-موزه مینایی، بهره‌برداری از پنجمین بوستان بانوان به نام پارک حدید‌چی، برگزاری آیین بزرگداشت روز تهران در کاخ گلستان با حضور شهروندان و سفیران دیگر کشورها، تبدیل خانه استاد لرزاده به خانه معمار و رونمایی از مرمت سردر تاریخی اداره آگاهی شاپور، از برنامه‌های شاخص «هفته تهران» بود. هفته‌ای که در پنجمین سال نامگذاری این مناسبت برای پایتخت از 12مهر آغاز شد، 18مهر‌ماه و با استقرار پنجمین دوره شورایاری‌ها در 347محله شهر، به‌کار خود پایان داد. 



افتتاح موزه دخانیات
در نخستین روز از هفته تهران، پیروز حناچی، شهردار در جریان تهرانگردی خود، به شرکت دخانیات ایران رفت و موزه قدیمی‌ترین شرکت پایتخت را افتتاح کرد. قدمت این کارخانه که حالا درِ بخشی از آن به روی مردم باز شده، به دوران پهلوی اول بازمی‌گردد. این کارخانه در زمینه اقتصاد و توسعه صنعت نقش زیادی داشته و حالا قرار است هویت و عقبه خود را به نمایش بگذارد. در این موزه، آثار متعدد صنعتی، اداری، آزمایشگاهی، افتخارات ورزشی و مسئولیت اجتماعی، عکس و محصولات قدیمی به همراه اسناد فعالیت‌های این شرکت از زمان تأسیس و همچنین اسناد تاریخی مرتبط با فعالیت‌های حوزه توتون و تنباکو ایران به نمایش گذاشته شده است و از این پس شهروندان می‌توانند بخشی از اوقات فراغت خود را به بازدید از این موزه و بازخوانی تاریخ معاصر پایتخت اختصاص دهند.



مینایی؛ شاهکار معماری تهران 
رونمایی خانه-موزه مینایی از دیگر برنامه‌های شاخص «هفته تهران» بود که با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد. خانه مینایی با ۴۶۶مترمربع مساحت مربوط به عصر ناصری است. این خانه تاریخی در خیابان ولیعصر(عج)، بالاتر از میدان منیریه  واقع شده و سوم خرداد1386 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. این خانه از معماری ارزشمندی برخوردار بوده، چنانچه همه نشانه‌های معماری قدیم ایران، از آب‌انبار و اتاق‌های زمستانه و تابستانه گرفته تا طاقچه، آینه‌کاری و حوض قدیمی را دارد. خانه مینایی، روزگاری جزو املاک منیرالسلطان مادر کامران‌میرزا نایب‌السلطنه پسر سوم ناصرالدین شاه بود، بعد از سال‌ها کش و قوس و قرار گرفتن در معرض آسیب، برای حفظ و نگهداری، شهریور سال 1390 توسط شهرداری از ورثه خریداری شد و سازمان زیباسازی شهر تهران مسئولیت بازسازی و مرمت این خانه را برعهده گرفت. حالا این خانه تاریخی به موزه‌ای ارزشمند در قلب تهران تبدیل و در آن به روی شهروندان باز شده است.



پنجمین بوستان بانوان
روز دوشنبه 15مهرماه بوستان بانوان (بوستان مرحوم مرضیه حدیدچی) در شرق تهران افتتاح شد. افتتاح این بوستان هم یکی از رویدادهای مهم هفته تهران بود که با بهره‌برداری از آن، حالا بانوان تهرانی صاحب پنجمین بوستان اختصاصی شدند. ۳۵هکتار، مساحت بوستانی است که از طرف شرق به باغ پرندگان و از طرف شمال به اتوبان صدر منتهی می‌شود. به گفته ناهید خداکرمی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این پارک به موضوع سلامتی و آرامش بانوان توجه شده است. این پارک دارای محیطی برای نگهداری کودکان است تا مادرانی که دارای فرزند نوزاد هستند بتوانند با آسایش از فضای این پارک استفاده کنند. قرار‌گیری این پارک در محیط جنگلی باعث شده تا فضایی مناسب برای استفاده بانوان فراهم شود.

ضیافت شهروندان تهرانی 
یکی از برنامه‌های مهمی که در این هفته برگزار شد، بزرگداشت تهران در کاخ گلستان بود. سه‌شنبه‌شب، 16مهر ماه، شهروندان و مدیران شهری از شورا و شهرداری در کاخ گلستان پذیرای جمع زیادی از میهمانان خود بودند. میهمانانی که سفرای دیگر کشورها هم در جمعشان دیده می‌شد، در ضیافت بزرگی که در مجموعه فرهنگی گلستان برپا شده بود، به بازخوانی هویت تهران پرداختند. وزیر امورخارجه، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و تعدادی از سفرای خارجی در مراسم نکوداشت «روز تهران» حضور یافتند و از تمبر «تهران شهر چنارها» رونمایی کردند.



تبدیل خانه لرزاده به خانه معمار
دیگر اقدام فرهنگی شاخص مدیریت شهری پایتخت در هفته بزرگداشت تهران  تبدیل خانه استاد لرزاده به خانه معمار بود. این خانه که در خیابان بهارشیراز واقع شده پس از مرمت به‌عنوان خانه‌موزه معمار افتتاح شد. حسین بن محمد معمار، معروف به لرزاده «۱۲۸۵تهران- ۱۳۸۳تهران»، معمار و هنرمند ایرانی که طراح و سازنده آرامگاه فردوسی بوده، فعالیت‌های گسترده‌‌ای در زمینه تزئینات وابسته معماری در تهران و بسیاری شهرهای دیگر داشته است. طرح تبدیل این خانه به «خانه معمار» ۲۲فروردین امسال در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسیده بود.



مرمت سردر آگاهی شاپور و آغاز کار شورایاران
رونمایی از سردر مرمت‌شده اداره آگاهی شاپور اما یکی از برنامه‌های پایانی هفته بزرگداشت تهران بود. این سردر تاریخی بخش مهمی ‌در معماری ایرانی به‌حساب می‌آید؛ موضوعی که احمد مسجدجامعی به آن اشاره کرد و درباره‌اش گفت: در معماری ایرانی «در» مهم است، بر همین اساس در بناهای قدیمی ‌ما، به در و سردر همیشه توجه خاصی می‌شده و برخلاف بناهای دوره تجدد که بالکن و پنجره هم داشته، دیوارها ساده، بدون پنجره و درونگرا بوده است.» مراحل مرمت این سردر تاریخی با تلاش شهرداری و میراث فرهنگی آغاز و تمام مراحل مرمت آن با دقت و رعایت جزئیات انجام شد و فضاهای داخلی آن نیز به قدمت 100سال گذشته خود برگشت.
آغاز به‌کار پنجمین دوره شورایاران پایتخت، آخرین اقدامی بود که با آخرین روز از این هفته همزمان شد. به این ترتیب یاران شهر در 352محله تهران مستقر شدند و فعالیت خود را آغاز کردند. انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌ها، مرداد‌ماه گذشته با مشارکت بالای شهروندان برای نخستین‌بار به‌صورت 100درصد الکترونیکی برگزار شده بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید