• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84482
+
-

مرکز آینده‌پژوهی دریاچه ارومیه راه‌اندازی می‌شود

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست از راه‌اندازی مرکز آینده‌پژوهی در مورد دریاچه ارومیه خبر داد. سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی نیز اعلام کرد که طرح احیای دریاچه ارومیه از تثبیت گذر کرده و به مرحله احیا رسیده‌ است.
به گزارش مهر، عیسی کلانتری در جریان سفر به آذربایجان غربی، اظهارداشت: در آینده بسیار نزدیک مرکز آینده‌پژوهی در مورد دریاچه ارومیه راه‌اندازی می‌شود که طی آن تمام مباحث علمی درخصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه مورد توجه قرار می‌گیرد. برای این مرکز منتظر ایجاد و اتمام ساختمان مرکز آینده‌پژوهی در سال آینده نخواهیم ماند و اگر نیاز باشد حتی در چادر هم کارها را شروع می‌کنیم. در آینده این مرکز متولی اصلی دریاچه ارومیه خواهد بود؛ به همین منظور نیازمند همکاری و همراهی دستگاه‌های اجرایی متولی و مدیریت استان هستیم.

ایرنا نیز در خبری اعلام کرد: پیمان آرامون، سرپرست معاونت امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی در رویداد «ایده شو» با موضوع کشاورزی مدرن و کاهش مصرف آب در ارومیه، افزود: طرح احیای دریاچه ارومیه با اهتمام ویژه دولت از سال ۱۳۹۲ طرح‌ریزی و اجرا شده و با وجود برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر موفق نبودن این طرح، شاهد موفقیت اجرای طرح‌های تثبیت و احیا در نگین آبی آذربایجان هستیم. اقدامات عمرانی و بارش‌های قابل‌توجهی که طی بهار امسال اتفاق افتاد، موجب شد تا شرایط دریاچه نسبت به سال‌های گذشته مطلوب باشد و درحال حاضر ارتفاع دریاچه نسبت به پارسال ۱۰۳ سانتی‌متر بالاتر رود.

وی بیان کرد: این دریاچه هم‌اکنون با 3 میلیارد و ۳۸۰ میلیون مترمکعب آب، وسعت یک‌هزار و ۱۰۵ کیلومتر مربع را تجربه می‌کند که رقمی بسیار مناسب با توجه به تبخیرهای فصل گرم سال است. دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال از سال ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد. این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد. همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای آن دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید