• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84464
+
-

اتمام بازی اینفلوئنسرها با گردشگری ایران

12 اینفلوئنسر اینستاگرامی که قرار بود حس سفر به ایران را در دنبال‌کنندگانشان ایجاد کنند، یک به یک از ایران رفتند - وزیر میراث فرهنگی: سفر اینفلوئنسرها به ایران پروژه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بود

اتمام بازی اینفلوئنسرها با گردشگری ایران

محمد باریکانی _ خبر‌نگار

12 اینـــفــلــوئنسر اینستاگرامی که برای معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران به کشور سفر کرده بودند، از روز پنجشنبه به تدریج  از ایران خارج شدند و به کشورهای خود بازگشتند. روزنامه همشهری روز سه‌شنبه در گزارشی با عنوان «بازی اینفلوئنسرها با گردشگری ایران» به ارزیابی سفر اینفلوئنسرهای خارجی به کشور پرداخت و در این گزارش اعلام کرد که بی‌ارتباط بودن افراد دعوت شده با موضوع تولید محتوا در صنعت گردشگری، صفحات آنها را مملو از تصاویر شخصی از سفر به ایران کرد و بدین‌ترتیب دستاورد این سفر برای ایجاد جاذبه در گردشگران خارجی برای سفر به ایران چندان مؤثر نیفتاد.

این گزارش البته واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی و حتی برخی رسانه‌ها به راه انداخت و موافقان و مخالفان به بیان دیدگاه‌های خود از شیوه انتخاب پرتعدادها برای ایجاد انگیزه سفر به ایران در گردشگران خارجی پرداختند.
نکته دیگر آنکه اعلام شده بود سفر اینفلوئنسرها به ایران از سوی بخش خصوصی انجام شده است و صفر تا صد برنامه‌ریزی و هزینه‌های این سفر نیز از سوی بخش خصوصی تامین شده است. اما همین دیروز خبری به نقل از وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در رسانه‌ها منتشر شد و علی‌اصغر مونسان در حاشیه بازدید خود از پروژه ساماندهی جلوخان آرامگاه فردوسی در مشهد به خبرنگاران گفته است که سفر اینفلوئنسرهای اینستاگرامی به ایران پروژه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است و این وزارتخانه برای امر تبلیغات، مبارزه با ایران‌هراسی و معرفی چهره واقعی ایران کارهای مختلفی را در زمینه تبلیغات انجام می‌دهد.

اظهارات وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شرایطی صورت گرفت که پس از انتشار گزارش همشهری از ارزیابی سفر «پرتعدادها» به ایران، برخی هواداران این پروژه در فضای مجازی به دفاع از مجری این پروژه پرداختند و انتقادها به شیوه انتخاب افراد دعوت شده به ایران را در اقدامی عجیب به «حسادت»، «غرض‌ورزی» و تعابیری از این دست مرتبط کرده‌اند.

پیش‌تر محمدابراهیم لاریجانی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی در پاسخ به نقد همشهری درخصوص محتوای تولید‌شده از سوی اینفلوئنسرهای غیرمرتبط با سفر و گردشگری که در آنها نه از چگونگی سفر به ایران، هزینه‌های سفر و ویزای آسان فرودگاهی برای گردشگران خارجی سخن رفته بود و نه خبری از چگونگی زیست ایرانیان برای گردشگران خارجی منتشر شده بود به همشهری گفت: «برخی ایرادات تکنیکی به این پروژه وارد است اما نباید تمام این پروژه را زیر سؤال برد.» ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در گفت‌وگو با ایلنا گفته است: «نیاز داریم تا تصویری خوب از ایران در سطح رسانه‌های دنیا منتشر شود و از این رو، هر روشی که احساس می‌کنیم در چارچوب مقررات جمهوری اسلامی ایران می‌توانیم راحت‌تر به آن بپردازیم و هزینه‌های کمتری در پی دارد را پیگیری می‌کنیم.»

ولی تیموری افزود: «تمام هماهنگی‌های لازم و مخارج و هزینه‌های انجام‌شده توسط بخش خصوصی صورت گرفت و معاونت گردشگری کشور فقط تسهیل‌کننده بود. حمایت ما نیز در قالب انجام مکاتبات لازم جهت هماهنگی استان‌ها و مراکزی بود که مورد بازدید قرار گرفته‌اند و در عین حال بعضا تخفیفاتی را از هتل‌ها و سطوح استانی برایشان گرفتیم.»

انتقاد دیگر همشهری به گزینش افراد دعوت شده به ایران ناتوانی آنها در جذب واکنش‌های متناسب با میزان دنبال‌کنندگان آنها بود. مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری کشور به همشهری گفته بود این افراد با حدود 20میلیون فالوئر به ایران آمده‌اند.  اما تحلیل محتوای همشهری از صفحات اینفلوئنسرهای دعوت شده به ایران مشخص کرد که این افراد نه‌تنها تخصصی در تولید محتوای گردشگری نداشته‌اند که حتی دنبال‌کنندگان آنها نیز به‌دنبال مسیر سفر در صفحات آنها نیستند و صرفا به‌دلیل جاذبه‌های شخصی به‌دنبال آنها در فضای مجازی راه افتاده‌اند. به همین دلیل نیز تصاویر منتشر شده از سوی آنها از سفر به ایران به تناسب دنبال‌کنندگان‌شان مورد پسند قرار نگرفته است. در همین رابطه محمدابراهیم لاریجانی به همشهری گفت که حتی اگر 5میلیون دنبال‌کننده از میان 20میلیون دنبال‌کننده آنها تصاویرشان را بپسندند به‌معنای آن است که حس خوبی از ایران در هوادارانشان ایجاد شده است. حتی اگر آنها هیچ‌گاه ترغیب به سفر به کشورمان نشوند.

   پیشنهاد سفر اینفلوئنسرها  3 ماه پیش داده شد

ولی تیموری، معاون گردشگری گفته است: بیش از ۳‌ماه پیش پیشنهاد دعوت از اینفلوئنسرها از سوی فعالان بخش خصوصی به معاونت گردشگری ارائه شد و عنوان شده بود قصد دارند سفری برای تعدادی از فعالان فضای مجازی که دنبال‌کننده‌های متعدد دارند، تدارک ببینند تا به ایران سفر کنند. ما هم از این طرح استقبال کردیم و از آنها خواستیم تا فهرست اسامی این افراد را در اختیار ما قرار دهند. بعد از انجام بررسی‌های لازم متوجه شدیم مشکل خاصی وجود ندارد و اجازه ورود به آنها دادیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید