• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 20 مهر 1398
کد مطلب : 84478
+
-

حراج ۵۷ اثر تاریخی ایران در کریستیز لندن

میراث فرهنگی
حراج ۵۷ اثر تاریخی ایران در کریستیز لندن

حراجی کریستیز لندن در قالب حراجی جدید «هنر اسلامی» خود مجموعه‌ای از آثار هنری و تاریخی ایران را به فروش می‌گذارد. به گزارش ایسنا، در این حراجی که با عنوان «هنر دنیای اسلام و هند شامل فرش و قالیچه‌های شرقی» در تاریخ ۲۴اکتبر برگزار می‌شود، ۲۸۷اثر به فروش گذاشته شده که ۵۷اثر آن ایرانی است. 

تعداد زیادی از آثار ایرانی در این حراجی مربوط به دوره صفویه و قاجار هستند که شامل نسخ خطی، قرآن‌های قدیمی، ظروف تزئینی و آثار قلمزنی است.
 براساس این گزارش، یک نقاشی رنگ روغن از «محمد صادق» از هنرمندان برجسته قرن۱۸ ایران که نقاشِ دربار کریم‌خان زند بود نیز بالاترین قیمت را در میان آثار ایرانی به‌خود اختصاص داده و قیمت تقریبی تعیین‌شده برای آن ۱۲۲هزار تا ۱۸۴هزار دلار است. همچنین کتاب شعر امیرخسرو دهلوی، شاعر نامدار پارسی‌زبان هندی نیز در این حراجی ۹۸هزار تا ۱۴۷هزار دلار قیمت‌گذاری شده است. قدمت این نسخه خطی به ۵۵۶سال پیش بازمی‌گردد.

 از دیگر آثار ایرانی حراجی کریستیز لندن می‌توان به قلیان دوره قاجار به قیمت تخمینی ۱۴ تا ۲۲هزار دلار، ظرف برنز دوره ایلخانی ۱۲ تا ۱۸هزار دلار، آفتابه برنجی دوره صفوی ۱۲ تا ۱۸هزار دلار، نسخه خطی قرآن دوره قاجار ۱۲ تا ۱۸هزار دلار، شمعدان دوره صفوی۱۰ تا ۱۴هزار دلار، یک‌جفت جام ساخته‌شده از طلا، نقره و برنج دوره قاجار ۷ تا ۱۱هزار دلار، جواهردان چوبی و آینه قجری ۷ تا ۱۰هزار دلار، کشکول طلاکوب دوره قاجار ۶ تا ۸.۵هزار دلار، کاشی صفوی ۴ تا ۷هزار دلار، آفتابه و تشت حکاکی شده برنز و طلا مربوط به دوره قاجار ۳ تا ۵هزار دلار و دلو مسی برنزی خراسان مربوط به قرن۱۲ میلادی ۳ تا ۶هزار دلار اشاره کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید