• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84102
+
-

صادرات میکروب از زمین به مریخ

گروهی از دانشمندان به‌تازگی اعلام کرده‌اند که حضور میکروب‌های زمینی می‌تواند به تشکیل حیات در سیارات دیگر کمک کند تا مثلا امکان سکونت انسان در مریخ فراهم شود

صادرات میکروب از زمین به مریخ

آژانس‌های فضایی اقدام‌های احتیاطی بسیاری را در مورد آلوده نکردن فضا با میکروب‌های زمینی انجام داده و می‌دهند اما برخی دانشمندان معتقدند معرفی میکروب‌های ما به مریخ می‌تواند مفید باشد! یافته‌های جدیدی که نتایج آن در مقاله‌ای منتشر شده است، نشان می‌دهد که آزاد‌کردن میکروب‌های زمینی توسط انسان روی مریخ، آغازگر روند تغییر ساختار سیاره سرخ و ایجاد محیطی است که می‌تواند زندگی در آن شکل بگیرد. این تیم تحقیقاتی پیشنهادی را برای توسعه فرایندی ارائه داده که شامل غربالگری میکروب‌های مفید از موارد خطرناک قبل از انتشار آنها در مریخ است.

حمل میکروب تا مریخ
به گزارش همشهری، ایده بردن میکروب‌های مفید به فضا را خوسه لوپس- میکروب‌شناس، اکولوژیست میکروب‌شناسی و استاد دانشگاه نووا ساترن فلوریدا- به‌همراه همکارانش از دانشگاه فدرال ‌ریودو‌ژانیرو مطرح کرده‌‌اند. آنها این فرضیه جدید را «تجدیدنظر اساسی» نام نهاده‌اند. این تیم می‌خواهد ناسا و سایر آژانس‌های فضایی را با آرزوی مزه‌کردن آب‌وهوای غیرقابل پیش‌بینی در مریخ و ایجاد یک سطح قابل سکونت به این سیاره بفرستد.

پیشگیری غیرممکن است
بحث اصلی بین بیشتر محققان این است که پیشگیری از آلودگی تقریبا غیرممکن است. با این حال، آژانس‌های فضایی برای جلوگیری از آلودگی سایر سیارات و فضا پروتکل‌های خاصی را در دستورکار خود قرار داده‌اند. کارشناسان اما خاطرنشان کرده‌اند که تحقیقات بیشتری پیش از شروع آلوده‌کردن دنیای دیگر لازم است.
محافظت از فضا
طرح محافظت از فضا به دهه1950میلادی بازمی‌گردد که فلسفه محافظت از سیاره‌ها فقط با هدف توصیه و طراحی چنین پروتکل‌هایی صورت گرفت تا از فضا در مقابل میکروب‌های زمین محافظت به‌عمل آید. استدلال این است که میکروب‌های ما می‌توانند از نظر علمی نواحی مهمی از منظومه شمسی را آلوده کنند؛ شبیه به اینکه چگونه یک صحنه جرم می‌تواند به‌دلیل حضور شخصی که در آن درگیر نیست و به‌خاطر دست زدن به اشیا و وسایل آن، به‌خطر بیفتد. اگرچه این طرح چنددهه است که انجام می‌شود، اما لوپس و تیم تحقیقاتی‌اش بر این باور هستند که حضور میکروب‌های زمینی در فضا تقریبا اجتناب‌ناپذیر است. دکتر لوپس و تیمش در مقاله‌شان بر این موضوع بسیار مهم تأکید دارند که معرفی میکروب‌ها به فضا نباید به‌صورت اتفاقی و بدون برنامه‌ریزی قبلی باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید