• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 17 مهر 1398
کد مطلب : 84103
+
-

گنجینه بیت‌کوین و اتریوم ونزوئلا

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقام‌های کاراکاس برنامه‌های ویژه‌ای برای دور‌زدن تحریم‌های نفتی آمریکا با استفاده از ارزهای دیجیتال مشهور جهان دارند

گنجینه بیت‌کوین و اتریوم ونزوئلا

  پول مجازی، ارز دیجیتال یا هر چه که نامش را بگذارید حالا تبدیل به یک واقعیت در دنیای امروز شده است و هر روز تحولات آن جدی‌تر می‌شود. ارزهای دیجیتال که در ابتدای تولید خود از سوی کمتر کسی جدی گرفته می‌شدند، امروز در جایگاهی قرار گرفته‌اند که جایگزینی قابل توجه در معاملات به شمار می‌آیند.

چندی پیش دولت ونزوئلا برای دور زدن تحریم‌ها، ارز دیجیتال ویژه خود مشهور به پترو را با پشتوانه نفت این کشور رونمایی کرده بود اما گزارش‌ها اکنون نشان می‌دهد که شرکت ملی نفت این کشور برای معاملات خود گنجینه‌ای از ارزهای مجازی دیگر جهان ازجمله بیت‌کوین و اتریوم را در اختیار گرفته است.
اهمیت این ارزهای جدید را وقتی می‌توان دریافت که امروز کشورهایی که دستخوش تحریم‌های مالی هستند به فکر استفاده از آن در نظام مالی بین‌المللی خود افتاده‌اند.
براساس گفته‌های 4مقام ونزوئلایی که اطلاعات قابل اطمینانی دارند، بانک مرکزی ونزوئلا آزمون‌های داخلی را انجام می‌دهد تا دریابد که می‌تواند با ارزهای دیجیتال به اقتصاد خود کمک کند یا نه.
به گزارش بلومبرگ، این تلاش‌ها به دستور شرکت نفت و گاز دولتی ونزوئلا انجام می‌شود که به‌دنبال وارد کردن بیت‌کوین و اتریوم در نظام بانک مرکزی این کشور است تا توانایی پرداخت پول به تأمین‌کنندگان شرکت نفت را با پول دیجیتال داشته باشد. اینها گفته‌های منابعی است که نخواسته‌اند نامشان فاش شود. هنوز اما مشخص نیست که شرکت ملی نفت ونزوئلا اتریوم و بیت کوین خود را از کجا به‌دست آورده یا چه مقدار از این ارز‌های دیجیتال را در گنجینه کیف پول الکترونیکی خود پس‌انداز کرده است.
همچنین مقام‌های دولت ونزوئلا در حال مطالعه پیشنهادهایی هستند تا مجوزهای لازم برای ورود ارزهای دیجیتال به صندوق ذخیره ارزی این کشور صادر شود.

راهی برای عبور از تحریم
مسئله مهم استفاده از ارزهای دیجیتال این است که امکان دارد که شرکت‌های دیگر دادوستد این ابزار را قبول نکنند. ارز دیجیتال ماهیتی بدون هویت داشته و همواره احتمال پولشویی از طریق آن وجود دارد.
تحریم‌های آمریکا علیه رژیم نیکولاس مادورو به‌طور چشمگیری ونزوئلا را در نظام مالی دنیا منزوی کرده است. به‌طوری که این کار یکی از بزرگ‌ترین بحران‌ها را رقم زده است و رسما ونزوئلا را مجبور می‌کند که از روش‌های غیرمعمول برای به جریان انداختن پول خود استفاده کند.
درحالی‌که نقشه‌های مادورو برای آغاز نخستین استفاده حاکمیتی از ارزهای دیجیتال به‌نظر با شکست مواجه شده، تلاش‌ها برای استفاده از ارزهای دیجیتال دیگر ادامه یافته تا شاید امید تازه‌ای برای این کشور زنده شود.
روشن نیست که چگونه شرکت نفت ونزوئلا مالک بیت‌کوین و اتریوم شده است اما این تولید‌کننده نفت تاکنون تلاش کرده است از مسیرهای سنتی پیشین فعالیت خود را ادامه دهد. ‌ماه گذشته شرکت نفت ونزوئلا بیش از 700میلیون پرداختی را به شکل یوان چین دریافت کرد.
بیت‌کوین و اتریوم از بسترهای آنلاین و غیرمتمرکزی به نام بلاک‌چین استفاده می‌کنند تا معاملات را تأیید و ثبت کنند. بعضی بانک‌ها در جهان ارزهای دیجیتال را دریافت می‌کنند زیرا مشتری خود و مسائل مربوط به پولشویی را که باعث مشکلات مختلفی می‌شود می‌شناسند و جنبه‌های احتیاطی را رعایت می‌کنند.



ارزهای دیجیتال امسال هم مسیر سال 2018را با توجه به انتظارات برای پذیرش بیشتر نهادها و همچنین برنامه شرکت فیسبوک برای راه‌اندازی ارز دیجیتال ویژه خود مشهور به لیبرا را پشت سر گذاشته‌اند. هر چند بیت‌کوین طی 4روز گذشته تقریبا 20درصد سقوط کرده اما امسال بیش از 130درصد رشد داشته است.
دولت ونزوئلا همچنین برای درامان ماندن از تأثیرات بیشتر تحریم‌ها، یک سیستم اجرایی بین‌المللی پرداخت را که مربوط به روسیه است به‌عنوان جایگزین سیستم سوئیفت درنظر دارد.
شرکت نفتی ونزوئلا خودش اقدام به فروش ارز‌های دیجیتال نمی‌کند چون احتمال مسدود شدن معاملات این شرکت وجود دارد. اقدام از طریق بانک مرکزی اما این احتمال را کمتر می‌کند.

ماهیتی بدون هویت
مسئله مهم استفاده از ارزهای دیجیتال این است که امکان دارد که شرکت‌های دیگر دادوستد با این ابزار را قبول نکنند. ارز دیجیتال ماهیتی بدون هویت دارد و همواره پولشویی از طریق آن محتمل است

این خبر را به اشتراک بگذارید