ارتقای ایمنی جاده چالوس با رویکرد جدید
در کیلومتر ۱۲ چالوس و تقاطع «نوجان» دیوارههای ترکیبی با هدف جلوگیری از ریزش سنگ با اعتبار 4 میلیارد تومان ایجاد میشود
چالوس را همواره یکی از پرترددترین و خطرپذیرترین جادههای گردشگری ایران میشناسند تا بعد از ناکامی گاردریلها مقابل خطر، حالا مسئولان دست به دامن دیوارچینی در نقاط پرتگاهی شوند.
به گزارش مهر، جاده چالوس که قدیمیترها آن را بهواسطه گردنههای سخت و خطرناکش «هزار چم» مینامند، یکی از محورهای توریستی و پرتردد کشور است که در حوزه استحفاظی استان البرز و مازندران واقع شده است.
طبق اعلام راهداری و حملونقل جادهای، تابستان امسال ۱۶۵ میلیون تردد در محورهای مواصلاتی البرز به ثبت رسیده که بخش قابل توجهی از آن مختص به محور توریستی و کوهستانی کرج- چالوس بوده است.
جاده چالوس نه یک مسیر برای رسیدن به مقصد، بلکه جاذبه گردشگری برای مسافران است. جاذبهای که در هزارپیچ خود مشکلاتی گسترده را برای اهالی رقم زده است. زیباییهای این جاده در قاب چشمان مسافران نقش میبندد، اما همین زیباییها برای اهالی در پس مشکلاتی ازجمله یکطرفه شدن گم میشود.
جاده چالوس که یکی از مهمترین محورهای ارتباطی برای رسیدن به شمال کشور است، ازآنجهت بیشتر موردتوجه مسافران قرار میگیرد که جاذبه و مقصد گردشگری است. این جاده که در کارنامهاش عنوان چهارمین جاده گردشگری جهان ثبت شده، این روزها با مشکلات زیادی دستوپنجه نرم میکند و آرامآرام به سمت خروج از لیست جادههای برتر دنیا میرود.
اما زیرساختهای این جاده پاسخگوی تردد فعلی نیست. در روزهای تعطیل و ایام سفر، ترافیک سنگین و ساعتها معطل شدن برای مسافران عبوری از این جاده آزاردهنده است.
در ادامه باید گفت هر سال بخش قابل توجهی از اعتبارات راهداری و حملونقل جادهای به بحث ایمنسازی محور کرج- چالوس اختصاص مییابد، بهویژه با شروع فصل سرما، شاهد اجرای عملیات ایمنی در بسیاری از محدودههای پرتردد و حادثهخیز این جاده هستیم.
دیوارچینی عمودی
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای البرز ضمن تعریف عملیات دیوارچینی که در حاشیه جادهها اجرا میشود، اظهار کرد: دیوارچینی به منظور جلوگیری از مواردی مانند ریزش سنگ، آبشستگی جاده در اثر ورود آب رودخانه، ورود خاک و گلولای ناشی از بارندگیها در جاده و همچنین جلوگیری از سقوط خودروهای منحرفشده از جاده به درون نقاط پرتگاهی اجرایی میشود.
«مجتبی حاجیان» در خصوص انواع پروژههای دیوارچینی، گفت: دیوارچینی عمودی در حاشیه محورهای کوهستانی از جمله جاده کرج- چالوس و در محدودههایی که رودخانه نزدیک به جاده است، اجرا میشود، چون بارش زیاد باعث افزایش دبی آب رودخانه شده و جاده دچار آبشستگی میشود. ارتفاع این نوع دیوارهها از 4 تا 6 متر متغیر است.
به گفته وی، دیوارچینی عمودی 2 نوع سنگی و بتنی است. در دیوارچینی سنگی از سنگ مالون به ارتفاع ۸۰ سانتیمتر و عرض ۸۰ تا ۵۰ سانتیمتر استفاده میشود. این نوع دیوار در نقاط پرتگاهی محورهای کوهستانی مانند جاده کرج- چالوس ایجاد میشود. دیوارهای سنگی گاهی به صورت ترکیبی از سنگ لاشه و مالون است و در نقاطی احداث میشود که احتمال ریزش خاک وجود دارد.
وی همچنین اضافه کرد: دیوارچینی بتنی بسته به ارتفاع نقطهای که در آنجا ایجاد میشود، 2 نوع مسلح و غیرمسلح است. این نوع دیوارها از نظر زمان ماندگاری، عمر و دوامی دوبرابری نسبت به دیوارهای سنگی دارند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای البرز با تاکید بر اینکه اگر ارتفاع دیوار بتنی انجامشده زیاد باشد، از آرماتور نیز استفاده میشود، گفت: این نوع دیوارچینی در نقاطی از محور که ریزش سنگین وجود دارد و یا نقاطی مانند محدوده درده در محور کرج- چالوس که احتمال وقوع سیلاب وجود دارد، ایجاد میشود.
حاجیان افزود: در کنار اجرای پروژههای دیوارچینی عمودی باید به ساخت گالریها که دارای پوشش سقف هستند نیز اشاره کنیم. در نقاطی که احتمال سقوط سنگ و ریزش بهمن وجود دارد، این گالریها نصب میشود.
وی عنوان کرد: برخی دیوارهها نیز با هدف جلوگیری از سقوط خودرو به نقاط پرتگاهی محور کرج- چالوس در حال اجراست.
وی در بخش دیگری به پروژههای دیوارچینی که امسال در محور کرج- چالوس اجرا میشود، اشاره کرد و گفت: در کیلومتر ۱۲ محور و تقاطع «نوجان» دیوارههای ترکیبی (بتن مسلح و سنگ) با هدف جلوگیری از ریزش سنگ ایجاد میشود. این عملیات با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد تومان انجام میشود.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان البرز گفت: دیوار بتنی دیگری نیز در محدوده «دَرده» برای مقابله با آبشستگی در حال ساخت است که اعتبار 2 میلیارد تومانی برای آن منظور شده است.
حاجیان با اشاره به اینکه برخی دیوارهها نیز با هدف جلوگیری از سقوط خودروها به نقاط درهای و پرتگاهی محور کرج- چالوس در حال اجراست، گفت: این دیوارهها حدفاصل تونل کندوان تا سهراهی دیزین احداث میشود و برای اجرای آن اعتبار 3 میلیارد تومانی تعریف شده است.
اعتبار تملک و دارایی راهداری
وی اضافه کرد: برای جلوگیری از ریزش سنگ، علاوه بر احداث دیوارهای سنگی و بتنی و گالریها، توری در سقف تونلها نصب میشود. در سقف تونل امیرکبیر با صرف 7 میلیارد تومان توری نصب
شده است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای البرز در خصوص اعتبارات استانی منظورشده برای انجام پروژههای راهداری شهرستان کرج در سال جاری، گفت: امسال کل اعتبار تملک و دارایی راهداری شهرستان کرج بالغ بر ۸۰۰ میلیون تومان است که این اعتبار حتی برای خرید نمکی که قرار است در روزهای برفی سال در محورهای کوهستانی شهرستان از جمله محور کرج- چالوس پاشیده شود، کافی نیست.
حاجیان ادامه داد: در سال جاری تمامی کارها و عملیات راهداری را با تکیه بر اعتبارات سازمان راهداری پیش بردهایم؛ در حالی که اگر اعتبارات استانی بیشتری در اختیار داشتیم، بهیقین اقدامات اجرایی را با سرعت بالاتری دنبال میکردیم.
وی در خصوص اهمیت نصب گاردریلها در محورهای کوهستانی مانند کرج- چالوس نیز گفت: گاردریلها با هدف جلوگیری از سقوط خودروها به دره و نقاط پرتگاهی نصب میشود؛ زیرا بعضی مواقع شاهد انحراف خودرو از مسیر جاده هستیم که اگر گاردریلها نباشند، خودرو به درون دره سقوط میکند.
انجام پروژههای راهداری
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای البرز هم با اشاره به انجام پروژههای راهداری در محور کرج- کندوان، از اجرای دیوار سنگی به ارتفاع 5 تا ۹ متر در 2 نقطه ریزشی با سابقه ریزش سنگ از شیب کوه با اعتبار بالغ بر 4 میلیارد تومان خبر داد.
«مهرداد جهانی» در ادامه با اشاره به اجرای دیوار بتنی به ارتفاع حدود 6 متر در محدوده درده، گفت: این پروژه به دلیل آبشستگی جاده در فروردینماه به دلیل طغیان رودخانه، با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان انجام شد.
وی به اجرای دیوارچینی در نقاط پرتگاهی حد فاصل تونل «کندوان» تا «سهراهی دیزین» اشاره کرد و گفت: این مهم به منظور ارتقای ایمنی و جلوگیری از سقوط به دره با اعتبار 3 میلیارد تومان در حال انجام است.
وی اضافه کرد: ایمنسازی سقف تونل امیرکبیر با اجرا و نصب توری به منظور جلوگیری از ریزش سقف تونل به طول ۷۰۰ متر با هزینه 7 میلیارد تومان انجام شده است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان البرز گفت: عملیات راهداری شامل خاکبرداری، ریزشبرداری، شانهسازی، نصب تابلو و علائم، رنگآمیزی و شستوشوی علائم، پاکسازی محور، لقگیری، تنقیه پلها، لکهگیری، تعمیر و نگهداری روشنایی و تهویه تونلها به صورت مستمر درحال انجام است.
جهانی با تاکید بر اینکه پروژههای اعلامشده از محل اعتبارات سازمان راهداری کشور است، گفت: اعتبار استانی تخصیصدادهشده برای راهداری شهرستان کرج، حدود۸۰۰ میلیون تومان است.
نصب نیوجرسی بهجای گاردریل
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان البرز با اشاره به اینکه در بسیاری از حوادث جادهای بهویژه در محور کرج- چالوس خودروها با گاردریلها برخورد کرده و موجب تصادفی شدن آنها میشوند، تاکید کرد: دلیل اصلی برخورد خودروها با گاردریلها انحراف از مسیر است که در نتیجه مواردی از جمله خوابآلودگی راننده، سبقت و یا سرعت غیرمجاز رخ میدهد.
«مجتبی حاجیان» در خصوص تعمیر گاردریلهای تصادفی در محور کرج– چالوس، بیان کرد: طول محور کرج- چالوس در حوزه استحفاظی البرز ۷۵ کیلومتر است که در حدود ۲۰ کیلومتر از آن گاردریل نصب شده است. از این گاردریلها به طور پیوسته بازدید شده و حفظ و نگهداری میشوند.
وی عنوان کرد: سالیانه بالغ بر ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان برای حفظ و نگهداری از گاردریلها در محور کرج- چالوس هزینه میکنیم.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان البرز تاکید کرد: در حال حاضر این سیاست را دنبال میکنیم که بهجای گاردریل از نصب نیوجرسی و یا دیوار بتنی در نقاط پرتگاهی و خطرآفرین محور کرج- چالوس استفاده کنیم. امیدواریم طی 5 سال آینده بتوانیم این برنامهها را عملیاتی کنیم.
حاجیان همچنین گفت: گاردریلها بعد از چند بار برخورد خودروها و تصادفی شدن، دیگر کارایی لازم را ندارند، اما نیوجرسی و دیواره تخریب کمتری دارند، از طرفی هزینه تعمیر و نگهداری این موارد بهمراتب کمتر از گاردریل است.
وی با اشاره به اینکه امسال در محور کرج- چالوس ۴۰۰ عدد نیوجرسی 6 متری را جایگزین گاردریلها کردهایم، افزود: در نقاطی از محور که انحراف از مسیر و خروج خودروها از جاده بیشتر بوده، این تعویضها صورت گرفته است.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان البرز در خصوص هزینهکرد برای یک عدد نیوجرسی 6 متری، گفت: این هزینهکرد که مشتمل بر خرید و حمل یک عدد نیوجرسی است، برابر 2 میلیون و 500 هزار تومان میشود.