• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83614
+
-

سیل، دخل و خرج کوهدشتی‌ها را به هم زد

7 ماه از وقوع سیل لرستان می‌گذرد و هنوز از پرداخت خسارت به سیل‌زدگان کوهدشت خبری نیست

گزارش
سیل، دخل و خرج کوهدشتی‌ها را به هم زد

سیل فروردین امسال در لرستان خسارت‌های سنگینی به شهرهای پلدختر، دلفان، چگنی، دورود، خرم‌آباد و کوهدشت وارد کرد، 15 نفر را به کام مرگ کشاند و بسیاری از مردم را بی‌خانمان و چادرنشین کرد. به گزارش تسنیم، سیل امسال گریبان کوهدشت را نیز گرفت. خانه‌های مردم زیر آب رفتند، بسیاری از خانه‌ها تخریب شدند، باغ‌ها و مزارع به گل نشستند و دشت‌های فراخ به بار ننشستند.

در همان روزهای نخستین پس از وقوع سیل، ارتباط تلفن‌های ثابت و همراه شهر‌های کوهدشت، گراب و کوهنانی به ‌مدت 20 ساعت قطع شد و مردم راه ارتباطی با سایر مناطق نداشتند. بنا بر آمار اعلام‌ شده، سیل امسال به 3950 واحد صنفی استان به ارزش 6400 میلیارد ریال خسارت زد و 114 واحد صنعتی نیز دچار آسیب شدند. این سیل 120 میلیارد تومان تنها به بخش کشاورزی شهرستان خسارت زد.

حالا حدود 7 ماه از وقوع آن سیل ویرانگر می‌گذرد، اما زندگی مردم کوهدشت هنوز به روزهای عادی بازنگشته و آنها سوگوار روزهای پیش از جاری شدن سیل هستند؛ روزهایی که گرچه آسان نمی‌گذشت و خالی از محرومیت نبود، اما سقفی بالای سر داشتند که دل‌های آنها را گرم نگه می‌داشت.


خشکسالی و بعد هم سیل

افت شدید منابع آبی کوهدشت که روزگاری به عنوان انبار غله لرستان شناخته می‌شد، این شهرستان را در معرض خشکسالی و افت 22 متری آب‌های زیرزمینی قرار داده‌‌ است. خشکسالی در سال 91 به میزان 661 میلیارد و 800 میلیون ریال به بخش کشاورزی این شهرستان خسارت وارد کرد و کشاورزان هنوز زخم‌های آن را فراموش نکرده بودند که سیل به شهر هجوم آورد. سیل کوهدشت به راه‌ها نیز رحم نکرد به‌ طوری ‌که راه ارتباطی 53 روستای منطقه عشایری کوهدشت‌ شمالی در پی وقوع سیل فروردین قطع و تقریبا 3 ماه بعد بازگشایی شدند.


رونق از بازار رفت

خسارت سیل کوهدشت به زیرساخت‌های راه و ابنیه فنی محدود نشد. 32 پل اصلی، فرعی و روستایی نیز در این میان تخریب شدند اما تنها 180 میلیون تومان برای تعمیر ابنیه فنی این شهرستان در سال جاری در نظر گرفته شد. این در حالی‌ است که طبق فهرست‌بهای سال گذشته 100 میلیارد تومان خسارت زیرساختی به کوهدشت وارد شد.

سیل همچنین حاشیه‌نشینان رودخانه کوهدشت را گرفتار کرد. کانال مرکزی که شکست، آب از سر خانه‌ها گذشت و آنها را سرگردان کرد. در این میان کاسبان کنار کانال مرکزی نیز از آسیب‌های سیل در امان نماندند، رونق از کسبشان رفت و حالا 7 ماه می‌گذرد و آنها هنوز در انتظار دریافت خسارت‌ هستند.

«میرنوروزی» یکی از کاسبان کوهدشت است که در مجاورت سد ساحلی‌ مغازه دارد. سرمایه او یک ‌بار با سیل 94 زیر آب رفت و سیل امسال نیز او و کاسبان مجاور کانال مرکزی این شهر را دچار خسارت کرد. وی می‌گوید: پس ‌از سیل 94 تنها 4 میلیون تومان وام به کسبه تعلق‌ گرفت و 2 میلیون تومان وام بلاعوض نیز قرار بود به کسبه متضرر از سیل پرداخت شود، اما بعد از گذشت 4 سال هنوز از آن خبری نشده‌ است. این کاسب ادامه می‌دهد: در سیل امسال آب به ارتفاع یک‌ متر وارد مغازه‌ام شد و کل پوشاک داخل مغازه‌ام را از بین برد. تا مدت‌ها رد سیل در مغازه بر جا مانده‌ بود.


خسارت سیل 94 پرداخت ‌نشد

«مرتضی حسینی»، یکی دیگر از کسبه مجاور کانال مرکزی کوهدشت، بیان می‌کند: برای سیل 94 تعیین کرده‌ بودند که مبلغی به‌ عنوان بلاعوض به کاسبان پرداخت شود، اما هنوز خبری ‌نشده است و تنها 4 میلیون تومان وام به ما پرداخت شد. وی می‌گوید: کارشناسان ارزیابی خسارت‌های سیل 98 را انجام داده‌اند، اما از سال 94 تاکنون برای جلوگیری از خسارت سیل اقدام قابل ‌توجهی انجام نشده‌ است.

حسینی می‌افزاید: سیل 12 فروردین سال جاری خسارات زیادی به واحدهای صنفی مجاور کانال مرکزی وارد کرد و ما انتظار داریم که دولت هرچه سریع‌تر نسبت به جبران خسارات اقدام کند. چون این کسب‌وکار تمام سرمایه و زندگی ماست.


خرید اجناس قسطی

«محمود رضایی» نیز که از کسبه مجاور سد ساحلی است و مغازه کفش‌فروشی دارد، می‌گوید: سیل 94 و سیل 98 خسارت‌های بی‌شماری به کاسبان این منطقه وارد کردند و ما انتظار رسیدگی داریم. وی ادامه می‌دهد: انتظار داریم از ما حمایت شود تا کاسبی‌مان دوباره رونق بگیرد. بیشتر اجناس کسبه به صورت اقساط خریداری می‌شود و دولت باید برای جبران کمک کند.


خسارت سیل به 450 واحد صنفی

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کوهدشت در این زمینه اظهار می‌کند: وقوع سیل فروردین امسال خسارت‌هایی را به واحدهای صنفی، معدنی و صنعتی شهرستان وارد کرد. به گفته «اسدالله سوری‌لکی»، 450 واحد صنفی کوهدشت بر اثر سیل دچار خسارت ‌شدند و میزان خسارت آنها درمجموع 6 میلیارد تومان بوده است. 8 واحد صنعتی هم در سیل به ‌میزان 458 میلیون تومان خسارت دیدند.

وی می‌افزاید: میزان خسارت سیل امسال به واحدهای صنفی، صنعتی و معدنی کوهدشت حدود 6 میلیارد و 558 میلیون تومان برآورد شده است و یک واحد معدنی نیز در این شهرستان 100 میلیون تومان دچار خسارت شد. سوری‌لکی درباره پرداخت خسارت به اصناف سیل‌زده می‌گوید: این موضوع در دست اقدام است و منتظر تامین اعتبار هستیم.


معرفی کسبه سیل‌زده به بانک‌ها

سرپرست فرمانداری کوهدشت نیز می‌گوید: برای پرداخت خسارت سیل به بخش‌های مختلف ازجمله کسبه و بازاریان این شهرستان پیگیری‌های خوبی، هرچند با تاخیر، انجام‌ شده است و جای نگرانی وجود ندارد. «محمدرضا آزادبخت» ادامه می‌دهد: با همکاری دستگاه‌های مرتبط از جمله اتاق اصناف و اداره صنعت، تجارت و معدن شهرستان کوهدشت لیست همه خسارت‌دیدگان آماده‌ شده است و با هماهنگی‌های انجام‌گرفته، کار معرفی کسبه سیل‌زده به شعب بانکی آغاز خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید