• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83606
+
-

آغوش باز مهران برای زائران اربعین

مسئولان ایلام پیش‌بینی کرده‌اند که در ایام اربعین امسال 4 میلیون زائر در مرز مهران تردد کنند

اربعین
آغوش باز مهران برای زائران اربعین

رمضان نوری | ایلام –خبرنگار:


مرز مهران بار دیگر بیت‌الحسین(ع) شده است و هرچه به روز اربعین سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) نزدیک‌تر می‌شویم، شاهد حضور پرشورتر عاشقان در این مرز بین‌المللی هستیم. بیشتر زائران کشورمان پایانه مرزی مهران را برای سفر خود به حرم عشق انتخاب می‌کنند و این پایانه این روزها مملو از عاشقانی است که شوق شرکت در پیاده‌روی اربعین را در دل دارند.

مردم مهران هم آماده پذیرایی از زائران حسینی هستند. بسیاری از زنان مهرانی برای پخت‌ نان و غذا و پذیرایی از زائران با همدیگر مشارکت می‌کنند. پیر و جوان، زن و مرد و حتی کودکان هر کدام مشغول کاری هستند و گوشه‌ای از کار را گرفته‌اند.

آمارها نشان می‌دهد طی روزهای گذشته روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار نفر در مرز مهران تردد کرده‌اند که نسبت به ایام مشابه سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. طبق پیش‌بینی‌های مسئولان استان ایلام، امسال ۷۰ درصد ترددهای اربعین در مرز مهران صورت می‌گیرد و باید روی تردد بیش از 4 میلیون نفر در این مرز حساب کرد و برای آن آماده بود.


مردم مهران؛ آماده پذیرایی

یکی از شهروندان مهرانی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: امسال زوار اربعین زودتر از سال‌های گذشته خود را به شهرستان مهران برای عزیمت به کربلا رسانده‌اند. «مهدی دهبالایی» می‌افزاید: موکب‌ها هنوز برپا نشده‌اند، اما مردم مهران و مغازه‌داران شهرستان انصاف را رعایت می‌کنند و تاکنون هیچ‌گونه موردی از گران‌فروشی در آن مشاهده نشده است.

وی می‌گوید: مردم خانه‌های خود را برای پذیرایی، اسکان و پارک خودروهای زائران باز کرده‌اند و به رسم مهمان‌نوازی هر ساله به زوار خدمات‌رسانی می‌کنند. دهبالایی ادامه می‌دهد: مردم مهران از شور و شوق زوار اربعین خوشحال می‌شوند. از این‌که شهرشان شلوغ می‌شود و زندگی روزمره‌شان تحت تاثیر مناسبت بزرگ اربعین قرار می‌گیرد، بسیار خوشحال می‌شوند.


ترددها در حال افزایش هستند

معاون استاندار ایلام به خبرنگار همشهری می‌گوید: از اول محرم تاکنون بیش از یک میلیون نفر در مرز مهران تردد داشته‌اند که در مقایسه با سال گذشته آمار چشمگیری است. «احمد کرمی» با بیان این‌که مرز مهران به صورت ۲۴ ساعته برایارائه خدمات به زوار آمادگی دارد، تاکید می‌کند: از زوار می‌خواهیم که در مراجعه به مرز پاسپورت و مدارک شناسایی معتبر همراه خود داشته باشند.


هزینه پارکینگ

در ورودی شهر مهران پارکینگ بزرگ اربعین و سایر پارکینگ‌ها آماده خدمات‌رسانی هستند. پارکینگ بزرگ اربعین در مرز مهران با ظرفیت ۴۰ هزار خودرو و ۸۰ پارکینگ در سطح شهر مهران این روزها آماده پذیرایی از زوار حسینی هستند. شهردار مهران با بیان این مطلب به خبرنگار همشهری می‌گوید: 2 اکیپ در سطح شهر مهران برای رسیدگی به امور پارکینگ‌ها - هم در زمینه قیمت‌ و هم مجوز آنها - مشغول فعالیت هستند.

«حجت‌الله نصیری‌پور» با اشاره به این که ظرفیت پارکینگ‌های مهران بیش از ۱۵۰ هزار خودرو است، اضافه می‌کند: هزینه پارکینگ برای هر شبانه‌روز ۵ هزار تومان است و برای کل روزهای توقف خودرو در پارکینگ‌ها هم مبلغ ۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. وی ادامه می‌دهد: اتوبوس‌های خط واحد هم در پارکینگ‌ها مستقرند و زائران را به مرز انتقال می‌دهند.


۱۵۰ موکب در شهر مهران

موکب‌های زیادی برای خدمات‌رسانی به زائران در مرز مهران در حال برپایی است و برخی از آنها هم آماده شده‌اند. به گفته دبیر ستاد مشارکت‌های مردمی اربعین حسینی در استان ایلام، ۱۵۰ موکب در شهر مهران و مسیرهای مواصلاتی این استان برای پذیرایی از زائران آماده شده است.

حجت‌الاسلام «علی چراغی‌پور» اظهار می‌کند: در شهر ایلام و پایانه مرزی، موکب‌ها به‌ صورت مجتمع جانمایی شده است. در کنار موکب‌ها تمامی امکانات برای زوار مثل ارتباطات، خودپرداز، سرویس‌ بهداشتی و... راه‌اندازی شده است یا راه‌اندازی می‌شود. وی می‌افزاید: در ایوان، سرابله، دهلران، دره‌شهر، بدره و مسیرهای منتهی به مرز مهران نیز موکب‌های خدمات‌رسان به زوار راه‌اندازی شده است.


وضعیت اسکان زائران

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: برای ۱۰ هزار نفر در چادرهای بزرگ و ۵ هزار نفر در چادرهای هلال احمر، زمینه اسکان در استان فراهم شده است و سرجمع برای اسکان ۱۵ هزار نفر ظرفیت‌سازی صورت خواهد گرفت.

«حسین عارفی» با اشاره به این‌که اردوگاه اسکان اضطراری زائران اربعین در مهران نیز راه‌اندازی شده است، می‌افزاید: مشکلی بابت اسکان زوار در صورت شلوغی مرز وجود ندارد. وی با اشاره به مستقر شدن تیم‌های امدادی هلال احمر در مناطق مختلف استان و پایانه مرزی مهران بیان می‌کند: 28 پایگاه هلال احمر در مسیر مرز مهران برای خدمات‌رسانی به زوار در ایام اربعین در نظر گرفته شده است.


مدیریت ترافیک در مهران

همچنین، فرمانده انتظامی ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری از افزایش حجم تردد زوار در مرز مهران خبر می‌دهد و می‌گوید: به دلیل حذف روادید پیش‌بینی می‌شود امسال حجم ترددها بیشتر از سال‌های گذشته باشد. سردار «نورعلی یاری» با اشاره به این‌که پلیس در بخش‌های مختلف پلیس راه، راهور، مواد مخدر، آگاهی، یگان ویژه، مرزبانی و... در حال خدمات‌رسانی به زوار در مرز مهران است، ادامه می‌دهد: تمام شرایط برای عبور امن و آسان زائران و مسافران از مرز مهران فراهم شده است.

وی می‌گوید: با توجه به افزایش حجم تردد در معابر درون‌شهری مهران، برای مدیریت بهتر ترافیک و سهولت آمد و شد، تمهیدات ویژه ترافیکی اندیشیده شده است. یاری اظهار می‌کند: به منظور مدیریت بهتر ترافیک در شهر مهران از تردد وسایل نقلیه شخصی زائران روی پل زائر به سمت پایانه مرزی جلوگیری می‌شود. همچنین عبور خودروهای کاپوتاژ (حمل و نقل خودرو از نقطه‌ای در یک کشور به نقطه‌ای در کشور دیگر) در مرز مهران ممنوع است.

وی با بیان این‌که حجم تردد در محورهای ارتباطی استان زیاد شده است، می‌افزاید: محدودیت‌های ترافیکی از روزهای آینده برای تمامی خودروهای سنگین در محور استان اعمال و بخش مهمی از ترافیک‌ روان می‌شود. یاری با اشاره به ساماندهی پارکینگ‌های مهران و برقراری امنیت در آنها برای حفظ اموال مردم می‌گوید: ظرفیت پارکینگ‌های مهران بالای ۱۵۰ هزار خودرو است که این مهم می‌تواند به کنترل ترافیک بسیار کمک کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید