• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83646
+
-

پیش‌بینی بارندگی پاییز و زمستان خوزستان

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: درمجموع بارندگی پاییز خوب پیش‌بینی شده است اما بارندگی در زمستان کمتر از نرمال خواهد بود. اگر بارندگی‌ها در پاییز خوب باشد و پشت سدها ذخیره خوبی داشته باشیم، مشکل خاصی نخواهیم داشت. به گزارش ایسنا، «محمد سبزه‌زاری» اظهار کرد: طبق پیش‌بینی‌ها، بارندگی در مهرماه نرمال و در آبان‌ماه فراتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود. بارندگی از نیمه آذرماه کمتر می‌شود و در دی‌ماه نیز کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است.

وی افزود: ماه اکتبر از 10 مهرماه تا 10 آبان‌ماه، نوامبر از 10 آبان‌ماه تا 10 آذرماه و دسامبر از 10 ‌آذرماه تا 10 دی‌ماه است که بر اساس پیش‌بینی‌ها، میزان بارندگی در آبان تا نیمه ‌آذر بسیار خوب پیش‌بینی شده است. سبزه‌زاری گفت: اگر طبق پیش‌بینی‌ها بارندگی‌ها در آبان‌ماه خوب باشد، تقریبا کمبود بارندگی دسامبر را جبران می‌کند.

وی ادامه داد: میانگین درازمدت بارندگی در خوزستان در اکتبر یعنی مهرماه تا اوایل آبان‌ماه 8/9 میلیمتر است. میزان بارندگی در درازمدت در نوامبر نیز 5/44 میلیمتر و در دسامبر 7/62 میلیمتر است. این مسئول اظهار کرد: بنابراین، اگر قرار است در دسامبر بارندگی‌ها کمتر از نرمال باشد، ممکن است مشکلاتی ایجاد شود. اما در صورتی که بارندگی در آبان‌ماه خوب باشد، مشکلی پیش نخواهد آمد.

سبزه‌زاری گفت: سال گذشته که ترسالی بود، میزان بارش دسامبر تنها 46میلیمتر و کمتر از نرمال بود، اما در نوامبر بارندگی‌ها 175 میلیمتر و نسبت به میانگین درازمدت 130 میلیمتر افزایش یافته بود. مدیرکل هواشناسی خوزستان ادامه داد: در ماه فوریه پارسال که مصادف با بهمن‌ماه است، میانگین بارندگی کمتر از نرمال بود، اما شاهد وقوع سیل بودیم. یعنی وقوع سیل به بارندگی‌های ماه‌های قبل نیز بستگی دارد و نمی‌توانیم عنوان کنیم که خشکسالی داریم و بارندگی‌ها کمتر می‌شود.

سبزه‌زاری گفت: همچنین، بارندگی در استان‌های بالادست مانند خوزستان رخ می‌دهد. در دسامبر بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال‌ و بختیاری نرمال تا کمی بیش از نرمال پیش‌بینی شده است. همچنین، در استان‌های شمال خوزستان برای حوضه کرخه و دز در دسامبر شرایط بارندگی مانند خوزستان است.

وی بیان کرد: در همه دنیا بهترین حالت پیش‌بینی فصلی بین یک تا 2 ماه است و پیش‌بینی فصلی بیش از این مدت خطای زیاد دارد. اکنون ارائه پیش‌بینی فصلی 4 ماهه با ریسک بالا ارائه می‌شود. این مسئول افزود: در حال حاضر تا 27 آبان‌ماه بارندگی 70 تا 80 میلیمتر در شمال خوزستان پیش‌بینی شده است. بارندگی در استان‌های بالادست خوزستان نیز در این مدت به همین میزان است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در حال حاضر مدل میان‌مدت 2 بارش را برای خوزستان نشان می‌دهد که اولی 27 مهرماه تا 6 آبان‌ماه خواهد بود و مجموع بارندگی آن در شمال خوزستان 10 تا 15 میلیمتر است. سبزه‌زاری ادامه داد: دومین بارش خوزستان هم 16 آبان‌ماه است که درمجموع حدود 60 میلیمتر پیش‌بینی می‌شود و بارندگی خوبی خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید