نیمه خالی لیوان
محسن دلاویز، مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت میگوید: «در کشورهای همسایه مثل ترکیه با همین تعداد خودرو و جمعیتی مشابه ما تقریباً روزی ۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف میشود، اما این رقم در ایران ۱۰۰ میلیون لیتر است». ماجرای میزان مصرف بالای انرژی در ایران همواره چالشبرانگیز بوده و بین مسئولان، کارشناسان و شهروندان این چالش بهصورتهای مختلف بروز میکند که اصلاح سیاستهای انرژی را مختل میسازد. آنچه مدیرعامل شرکت بهینهسازی مصرف سوخت میگوید دیدن نیمه پر لیوان است بدون درنظر گرفتن نیمه خالی آن. وقتی از مصرف بالای بنزین در ایران و مقایسه آن با دیگر کشورها از جمله ترکیه سخن گفته میشود، بهتر است به ترکیب خودروهای در حال تردد و سوخت مصرفی آنها هم نگاه شود. از کل خودروهای در حال تردد در جادهها و شهرهای ترکیه، فقط 25درصد بنزین مصرف میکنند و 38درصد از سوخت الپیجی و 37درصد سوخت دیزلی یا همان گازوئیل مصرف میکنند. حال باید از محسن دلاویز پرسید ترکیب خودروهای در حال تردد در ایران چگونه است و میزان مصرف آنها نسبت بهخودروهای ترکیه به چه اندازه است؟ خطای سیاستگذاری در تولید حداکثری خودروی بنزینسوز و فقدان سرمایهگذاری بر تولید خودروهای با مصرف کمتر تقصیر مردم نیست و تاوان آن را نباید مردم بدهند. اگر مصرف انرژی در ایران بالاست که هست و زیاد هم هست، اشکال این است که سیاستگذار و مدیر خوب کم داریم، زیاد هم کم داریم. خودروی کم مصرف به مردم بدهید، مصرف خودبهخود پایین میآید. شرط آن غلبه تفکر بهینهسازی مصرف سوخت در خودروها بر مافیای تأثیرگذار بر سیاستهای مصرف حداکثری است. به قول داریوش ارجمند در سریال ستایش: افتاد!