• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 9 مهر 1403
کد مطلب : 236157
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/y8EQ6
+
-

خواص یک لیوان شیر گاو

تغذیه
خواص یک لیوان شیر گاو

آرش نهاوندی- روزنامه‌نگار

شیر از زمان کودکی به‌عنوان یکی از نوشیدنی‌های اصلی مطرح بوده و حتی شیر گاو به‌عنوان یک وعده غذایی کامل هم به شمار می‌رود چون سرشار از ویتامین D، پروتئین و کلسیم است. یک لیوان شیر گاو 8گرم پروتئین دارد و 30درصد از نیاز روزانه به کلسیم و 15درصد نیاز به ویتامین D را تامین می‌کند. همچنین مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B12، فسفر و پتاسیم هم دارد. این پروفایل غنی از مواد مغذی از سلامت استخوان، ترمیم عضلات و سلامت کلی حمایت می‌کند؛ به همین دلیل مصرف مکرر شیر برای حمایت از رشد سالم استخوان‌ها در کودکان و حفظ استحکام استخوان در بزرگسالان توصیه می‌شود.
شیر گاو همچنین پروتئین‌های باکیفیتی دارد که به ترمیم و ساخت ماهیچه‌ها کمک می‌کند. پروتئین‌های موجود در شیر حاوی تمام آمینو‌اسیدهایی هستند که می‌توانند در شکل‌گیری ماهیچه‌ها استفاده شوند. نوشیدن یک لیوان شیر بعد از ورزش، روند ریکاوری عضلات شما را بهبود می‌بخشد.
برخلاف بسیاری از باورها، شیر گاو یکی از بهترین نوشیدنی‌های آبرسان هم هست. دارای تعادل الکترولیت عالی، ازجمله پتاسیم و سدیم است که مایعات را در بدن متعادل می‌کند. علاوه بر این، شیر سرشار از آب است. بنابراین، هنگام استرس یا بیماری ناشی از ورزش، به یکی از بهترین مایعات آبرسان تبدیل می‌شود.
این نوشیدنی سرشار از کلسیم و منیزیم هم است. کلسیم حرکت طبیعی روده را حفظ می‌کند و علائم یبوست را کاهش می‌دهد. پروتئین‌های موجود در شیر هم می‌تواند منجر به حفظ سطح باکتری‌های خوب در روده شود. بنابراین سلامت کلی گوارش را بهبود می‌دهد.
ترکیبات شیر گاو مانند ویتامین A، ویتامین D و کلسیم، به ترمیم و جایگزینی بافت خوب پوست هم کمک می‌کند. ویتامین A باعث بازسازی سلول‌های پوست می‌شود و در نتیجه به پوست طراوت و شادابی می‌بخشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید