• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82902
+
-

پیروز حناچی در آغاز هفته تهران خبر داد:

ارتقای ظرفیت‌های فرهنگی‌ به جای شهرفروشی

ارتقای ظرفیت‌های فرهنگی‌ به جای شهرفروشی

محمد سرابی _ خبر‌نگار

هفته تهران با حضور شهردار در محدوده دیوار ناصری آغاز شد. 4 سال پیش، تاریخی که در متمم قانون مشروطه پایتخت کشور تعیین شده بود به‌عنوان «روز تهران» در تقویم‌ها جای گرفت. امسال این مناسبت در قالب «هفته تهران» با شعار «بازشناسی هویت تهران» شروع شده است و شهردار تهران در نخستین روز این هفته برنامه تهرانگردی خود را با بازدید از پهنه فرهنگی رودکی آغاز کرد. شهردار تهران در روزی که به لاله‌زار و پهنه رودکی رفته بود از «ارتقای ظرفیت‌های فرهنگی شهر» به‌عنوان یک ضرورت یاد کرد که باعث حذف «شهرفروشی» به‌عنوان منبع درآمد شهرها می‌شود. حالا این رویکرد شهردار تهران در دست اجراست. در پهنه رودکی، پروژه بازسازی خیابان شهریار در مقابل تالار وحدت از چندی پیش آغاز شده است و بتن‌ریزی کف آن در حال انجام است. پس از پایان طرح، دسترسی خودرو‌ها تنها به‌صورت اضطراری در آن ممکن خواهد بود. در این محدوده 87ساختمان دارای هویت تاریخی و فرهنگی شناسایی شده‌اند که تملک یا بازسازی‌ آنها نیاز به همکاری میراث فرهنگی دارد. مصوباتی که در سال‌های قبل برای بازسازی این پهنه تعیین شده بود به‌صورت کامل اجرا نشده و همچنان در آن، پروانه بلندمرتبه‌سازی‌ صادر می‌شد. اکنون با نصب بنر‌ها و ایجاد یک دفتر پروژه، اطلاع‌رسانی به شهروندان درباره ابعاد مختلف پروژه انجام می‌شود. همچنین در محدوده پهنه رودکی زمین‌هایی برای ساخت سالن‌های نمایش و موسیقی شناسایی شده است.
پیروز حناچی در بازدید از کافه‌ای در یکی از کوچه‌های محدوده رودکی اظهار کرد: جهت‌گیری شورای شهر و شهرداری حمایت از سرمایه‌گذاری در زمینه‌های فرهنگی و گردشگری است.
شهردار گفت: شاید در گذشته تلاش بر این بود تا این ساختمان‌ها به مراکز تجاری تبدیل شوند، اما ما می‌خواهیم این اماکن بیشتر کاربرد فرهنگی داشته باشند و پتانسیل‌های فرهنگی شهر را با این خانه‌ها افزایش دهیم. با این اقدام، تحرکی در حوزه اقتصاد فرهنگی ایجاد می‌شود چراکه این اماکن قابلیت بالایی در جذب گردشگر دارند.
او در این کافه که پیش‌تر یک خانه قدیمی بود و با تغییر کاربری، به فضایی زیبا تبدیل شده ‌است، درباره نوع حمایت شهرداری گفت: قبلا شهرداری نوع کاربری این مکان‌ها را تجاری محسوب می‌کرد، درحالی‌که مسکونی هستند. اهمیت این مکان‌ها به تعداد آنها نیست و به توانمندی آنها در ایجاد تغییر برمی‌گردد زیرا می‌توانند روی قیمت خانه‌های اطراف خود تأثیر بگذارند.
حناچی در پاسخ به سؤالی که این نوع تغییر کاربری را با تغییری که در محدوده بازار تهران رخ داده است مقایسه می‌کرد، گفت: تفاوت اصلی این است که در این محدوده کاربری مسکونی حذف نمی‌شود و تبدیل خانه‌ها به کاربری متفاوت باز هم بهتر از خراب کردن و ساختن 5طبقه آپارتمان به جای آن است.

منشی‌باشی
دومین محلی که شهردار از آن بازدید کرد ساختمان منشی‌باشی متعلق به سرهنگ بهرامی، آجودان پهلوی اول بود که بعدا در اختیار برادر او که سمت منشی داشت، قرار گرفت. این ساختمان 3طبقه همراه با بیمارستان بهرامی وقف شد و بعد به‌عنوان یک مدرسه مورد استفاده قرار گرفت. در سال‌های بعد ساختمان برای مدتی طولانی متروک بود تا وقتی که روند بازسازی آن شروع شد. نخستین اقدام ساخت یک سقف برای آن بود که باعث شد از برف و باران‌ سال‌های گذشته در امان بماند. با توجه به فرسودگی کامل سقف اصلی بنا این بارندگی‌ها می‌توانست باعث تخریب کامل آن شود. تزریق گچ به دیوار‌ها و استحکام بخشیدن به خاک زیر ساختمان باعث شده است که بقای بنا حفظ شود و استفاده از خشت به جای آجر هویت قدیمی آن را بازسازی کرد.

لاله‌زار
در بخشی از شرق خیابان لاله‌زار، محل پارک حاشیه‌ای خودرو‌ها حذف و با ایجاد کف‌سازی تبدیل به پیاده‌رو شده است. این کار با اعتراض بعضی از کسبه که خودرو‌ی خود یا مشتریانشان را در مقابل مغازه پارک می‌کردند روبه‌رو شده است. شهردار در این‌باره اظهار کرد: تغییر کاربری در خیابان لاله‌زار با هماهنگی اصناف و کسبه‌صورت می‌گیرد و درصورت اتمام طرح، زمانی برای تردد خودرو‌ها تعیین می‌شود تا بتوان کالا‌های مورد نیاز مغازه‌ها را به آنها منتقل کرد؛ به‌عنوان مثال در بعضی از اوقات روز مانند صبح‌ها که تردد در پیاده‌رو‌ها کمتر است می‌توان این کار را انجام داد.

حناچی افزود: ساماندهی خیابان لاله‌زار در طرح تفصیلی شهرداری تهران دیده شده است. واقعیت این است که خیابان لاله‌زار، میدان امام خمینی (ره)، خیابان باب همایون، خیابان داور و بازار، پهنه فرهنگی مرکز تهران محسوب می‌شوند و به همین دلیل به‌دنبال احیای ظرفیت فرهنگی این مناطق هستیم. وی با بیان اینکه خیابان لاله‌زار قدیمی‌ترین خیابان تهران است و قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد، ادامه داد: در ابتدا به‌دنبال تشویق کسبه و ساکنان خیابان برای مرمت ساختمان‌ها به سبک قدیم هستیم. همچنین شهرداری تهران می‌کوشد پیاده‌روهای این خیابان را بهسازی کند؛ البته در این مورد تأکید بر این است که مشکلی برای کسبه محل ایجاد نشود. شهردار تهران با تأکید بر اینکه هدف ما این است تا ظرفیت‌های فرهنگی خیابان لاله‌زار را فعال کنیم، تصریح کرد: خیابان استقلال استانبول که شبیه خیابان لاله‌زار تهران است، در استانبول موتور محرکه اقتصاد فرهنگی برای شهر محسوب می‌شود. ما هم به‌دنبال ایجاد چنین ظرفیتی برای خیابان لاله‌زار هستیم. در همین راستا، ابتدا بهسازی کف پیاده‌رو و حذف عوامل بصری نامتناسب با شرایط فرهنگی خیابان در دستور کار قرار دارد. به هر حال زمانی که کاربری خیابان را فرهنگی می‌کنیم، در تردد خودروها تغییراتی ایجاد خواهد شد؛ البته تلاش می‌کنیم این موضوع را حل کنیم.

در محل تقاطع خیابان‌های لاله‌زار و منوچهری 2ساختمان در حال بازسازی نما‌ هستند که هزینه آن از طرف مالکان تامین می‌شود. چند ساختمان دیگر نیز در حال نوسازی نمای خود در این خیابان هستند. حناچی در این‌باره اظهار کرد: شهرداری برای این اقدامات هزینه زیادی صرف نمی‌کند چراکه بیشتر این فعالیت‌ها به وسیله مالکان محل انجام می‌شود و شهرداری نیز کمک‌هایی در زمینه کاربری‌ها برای آنان درنظر می‌گیرد. در طرح‌های جامع و تفصیلی شهر تهران دیده شده است که یک پهنه فرهنگی و تاریخی از خیابان لاله‌زار شمالی به سمت بازار تهران کشیده شود؛ این مسیر از لاله‌زار شمالی شروع شده به لاله‌زار جنوبی رسیده و پس از طی کردن مسیری به میدان امام خمینی(ره) و ناصر خسرو و در نهایت به بازار تهران خواهد رسید.
در بازدید از خیابان لاله‌زار، احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای شهر نیز حضور داشت.

موزه دخانیات
شهردار تهران در مراسم افتتاح موزه دخانیات در خیابان قزوین گفت: با افتتاح موزه‌ها می‌توان اقتصاد شهر را فعال کرد و به جای شهرفروشی ظرفیت‌های فرهنگی و اقتصادی جامعه را ارتقا داد و شهر را به مقصد ملی و جهانی گردشگری تبدیل کرد.
حناچی اظهار کرد: در شرایط سخت فعلی این روش یکی از منطقی‌ترین کارهاست تا با هزینه کم برای اقتصاد شهری قدم برداریم. تمام ظرفیت‌های صنعتی موجود در تهران که اکنون بی‌استفاده است مورد نظر ماست و تلاش می‌کنیم با جلب نظر ذی‌نفعان این کار را انجام دهیم. برای کارخانه چیت‌سازی‌ و کارخانه سیمان ری هم چنین برنامه‌هایی داریم.
شهردار در این بازدید گفت: بازشناسی هویت تهران بهانه‌ای بود برای اینکه ارزش‌های تهران را یک‌بار دیگر یادآوری کنیم و آثارشان را بشناسیم، کارخانه دخانیات قدیمی‌ترین کارخانه تهران است که تأثیر زیادی روی اقتصاد و توسعه صنعت داشته است.

موزه دخانیات که در مجموعه ساختمان‌های قدیمی شرکت دخانیات قرار دارد، شامل ابزار‌های قدیمی است که برای برداشت و تبدیل تنباکو‌ به سیگار و همینطور امور تجاری مرتبط با آن مورد استفاده قرار می‌گرفت. در بخشی از این موزه نیز عکس‌ها و اسناد اداری که شامل قسمتی از تاریخچه تولید و مصرف تنباکو در ایران هستند، به نمایش گذاشته شده است.
حناچی همچنین به هفته تهران اشاره و تصریح کرد: هفته تهران فرصتی برای پرداختن به ارزش‌های فرهنگی و تاریخی تهران و ایجاد حس تعلق به تهران برای شهروندان است. ما در هر روز از هفته تهران برنامه‌های خاصی حول محور ارائه زیبایی‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی تهران به مردم داریم. در کنار تهران شهر تاریخی ری با تاریخ 7هزار ساله را داریم؛ تهران و ری هر دو در جهان به شهرهای تاریخی شناخته می‌شوند و باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

خادم منتظر

شهردار تهران در گردهمایی خادمان داوطلب پاکسازی مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی تحت عنوان «خادم منتظر» که در باغ موزه دفاع‌مقدس برگزار شد، گفت: ۱۵۰۰ نفر از نیروهای شهرداری تهران به‌صورت داوطلبانه و با هزینه شخصی برای خدمت‌رسانی به مراسم اربعین اعزام می‌شوند.
پیروز حناچی افزود: جمع‌آوری زباله‌های مسیر نجف به کربلا برعهده شهرداری تهران است که از نیروهای داوطلب تشکیل شده‌اند. خادمان شهرداری تهران برای خدمت رسانی در طول نقاط مرزی در مسیر نجف تا کربلا در نقاط مشخص مستقر شده که این موضوع به تصویب شورای شهر هم رسیده است. این موضوع کاملا داوطلبانه و با هزینه شخصی صورت خواهد گرفت و ما فقط تسهیل کننده‌ایم.

سعید صادقی، مشاور شهردار تهران نیز در این مراسم گفت: امسال با توجه به رویکرد شخص شهردار تهران مبنی بر حمایت از حرکت‌های خودجوش سال‌های گذشته با تمام وجود به این موضوع پرداختیم. تشکل‌هایی از پیش وجود داشتند؛ بچه‌های «جای پای یار» کار را شروع کرده بودند و تشکل‌هایی نیز امسال چه به‌صورت فردی و چه به‌صورت گروهی یا از طریق پورتال شهرداری به این حرکت پیوستند. با پشتیبانی ستاد اربعین شهرداری و حمایت شخص شهردار تهران تلاش داریم این حرکت را توسعه دهیم و هدفمان نیز عمدتا تشویق مردم به تقویت فرهنگ پاکیزگی است.
شهردار تهران در این گردهمایی به‌صورت نمادین لباس خدمت به جوان‌ترین و مسن‌ترین خادم زوار حسینی اهدا کرد.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید