• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82755
+
-

پلمب معدن نزدیک به سنگ‌نگاره‌های باستانی

فعالیت یک معدن در نزدیکی منطقه دیزدر که محل استقرار چندین هزار سنگ‌نگاره‌ باستانی است، به دستور دادستان شهرستان متوقف و این معدن پلمب شد. به گزارش ایرنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی بینالود در این خصوص گفت: این واحد معدنی با حضور نمایندگان دادستانی در محل پلمب شد. «علی‌اکبر احمدزاده» بیان کرد: در پی تخریب بخشی از سنگ‌نگاره‌های باستانی دیزدر به دلیل ریختن گازوئیل روی آنها و ابراز نگرانی دوستداران میراث فرهنگی از این اقدام مخرب، پیگیری موضوع با همکاری دادستانی با جدیت آغاز و در نهایت به توقف فعالیت معدن نزدیک سنگ‌نگاره‌های باستانی منجر شد. 

«مرجان اکبری»، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، نیز پیش از این گفته بود: مشکل موجود در منطقه باستانی دیزدر مربوط به معدن سنگی است که درخواست عدم تمدید مجوز فعالیت آن را به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان داده‌ایم. تنها راه حفاظت از سنگ‌نگاره‌های باستانی دیزدر تبدیل منطقه به پارک باستانی است. این امر مستلزم آن است که زمین‌های محدوده به صورت کامل در تصرف میراث فرهنگی باشد که برای این مهم مکاتبات لازم صورت گرفته است تا بتوانیم با توقف فعالیت معدن، اقدامات تصرفی را انجام دهیم.

منطقه تاریخی دیزدر در 3 کیلومتری شمال شهر طرقبه و یک کیلومتری دره داغستان در شمال غرب مشهد با قدمتی افزون بر 3 هزار سال در دل خود سنگ‌نگاره‌های باستانی دارد که از نظر باستان‌شناسی بسیار ارزشمند است. تاکنون افزون بر 2 هزار قطعه سنگ‌نگاره‌ باستانی در این منطقه طبیعی و تاریخی در گستره‌ای ۲۰ هکتاری شناسایی شده است‌. قدمت ۳۵۰۰ ساله برخی سنگ‌نگاره‌های این منطقه موضوعی بسیار مهم از دیدگاه باستان‌شناسی است که بر لزوم حفاظت از این میراث بشری تاکید می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید