• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82679
+
-

ضرورت تکمیل طرح‌های نیمه‌کاره قزوین

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مهار تورم اقتصادی که امروز بر اثر توطئه دشمنان در کشور ایجاد شده، فقط با حمایت از صنعت و تولید امکان‌پذیر است. 

به گزارش روابط عمومی استانداری قزوین، رضا رحمانی در نشست فعالان اقتصادی و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید این استان بیان کرد: در ۱۸ ماه گذشته شاهد جنگ تمام‌‌عیار اقتصادی بودیم تا جایی که سال گذشته کسانی که تحریم‌های ظالمانه را بر کشور اعمال کرده بودند به تعطیلی کامل صنایع ایران در 3 ماه آخر سال ۹۷ امید داشتند. 

وی ادامه داد: در 3 ماه آخر سال گذشته که رشد صنعت کشور به منفی صفر رسیده بود، با تلاش‌های صورت‌گرفته در 3 ماه نخست امسال به صفر رسید و به طور حتم و براساس آمارهای بانک جهانی رشد اقتصادی کشور در سال ۹۹ مثبت خواهد شد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که سالی بحرانی را پشت سر گذاشتیم، افزود: مشکلات به جایی رسیده بود که تولیدات ۲ شرکت خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو از 5 هزار به هزار دستگاه رسیده بود، اما امروز شاهدیم با وجود برخی نارسایی‌های حوزه صنعت ایستاده‌ایم و موفقیت‌های کسب‌شده نیز بدون شک حاصل تلاش صنعتگران، فعالان اقتصادی و کارگران کشور بوده است. 

رحمانی با بیان این‌که امروز باید از خود بپرسیم چند درصد مشکل واحدهای تولیدی کشور از تحریم‌ها بوده است، گفت: خوشبختانه امروز که مشکل ارز و تأمین آن تا حدودی حل شده است واحدهای بزرگ کشور مانند فولاد مبارکه بدون وقفه به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این بسیار ارزشمند است. 

وی خاطرنشان کرد: پارسال ۳۸۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در کشور تولید شد که مصرف داخل ۲۲۰ میلیون مترمربع بود در حالی که کشور همسایه پاکستان با ۱۰۰ میلیون متر‌مربع مصرف این کالا فقط ۲۰ میلیون تولید داخل دارد و می‌تواند بازار مناسبی برای تولیدکنندگان کشور باشد. 


نهضت ساخت داخل مورد توجه وزارت صنعت است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به 7 برنامه محوری این وزارتخانه گفت: نهضت ساخت داخل که مورد توجه مقام معظم رهبری نیز قرار دارد مورد تأکید وزارتخانه است و هر کالایی که در داخل ساخته شود از واردات مشابه آن جلوگیری به عمل می‌آید. 

به گفته وی، از ۶ هزار تعرفه موجود، ۲ هزار مورد ممنوع اعلام شده و این مساله فقط به لحاظ حمایت از تولیدکنندگان و احترام به حقوق مردم انجام شده است. 


مسائل استان صنعتی قزوین برای وزارتخانه مهم است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که انتظارات از قزوین به عنوان یک استان صنعتی زیاد است، اظهار کرد: بسیاری از مشکلات بخش‌های صنعتی استان از جمله مشکلات امور تسهیلات بانکی باید برطرف شود. 

به گفته رحمانی، متاسفانه سیستم‌های اقتصادی کشور از جمله صنایع تا ۸۹ درصد وابستگی به بانک‌ها دارند که برای رفع این معضل توسعه صندوق‌های استانی برای حفظ تولید مورد توجه قرار گرفته است. 

وی توضیح داد: وجود ۴۹۹ طرح نیمه‌کاره با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد در قزوین بیانگر آن است که بخش‌های مهم کار انجام شده است و باید درصدد تکمیل و راه‌اندازی آنها باشیم. 

وزیر صمت افزود: برای ۶ ماه دوم امسال ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای حفظ و احیای واحدهای تولیدی کشور درخواست کرده‌ایم در حالی که حوزه‌هایی مانند مسکن و کشاورزی نیز برای ما حائز اهمیت است. 

رحمانی با اشاره به نگرانی واحدهای قطعه‌ساز گفت: این بخش که خوشبختانه ظرفیت‌های خوبی نیز در استان دارد باید با خیالی آسوده به سرمایه‌گذاری‌های خود فکر کند چون برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه انجام شده است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید