• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82675
+
-

آزادسازی حریم زنجانرود نیازمند اعتبار

مدیر دفتر محیط‌‌ زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح آزادسازی، لایروبی و ساماندهی حاشیه زنجانرود مورد نیاز است. 

بهزاد احمدی در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: باتوجه به مفاد قانون توزیع عادلانه آب، طرح اصلاح و ساماندهی بستر رودخانه در حد فاصل پل سیدمحمد تا پل میربهاءالدین، آزادسازی حریم رودخانه، لایروبی‌ و کانال زهکشی مورد توجه قرار گرفته است. 

وی ادامه داد: تبعات اجتماعی تملک اراضی براساس اسناد مالکیت قدیمی در این منطقه و تامین نشدن اعتبار لازم در اجرای طرح مذکور مشکلاتی را به دنبال داشته است. 

مدیر دفتر محیط‌‌ زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای زنجان یادآور شد: متاسفانه آزادسازی بستر رودخانه زنجانرود از دست افرادی که سالیان طولانی است در آن کشت و زرع کرده‌اند یا ابنیه ساخته‌اند از بزرگ‌ترین مشکلات این شرکت و حوزه مهندسی رودخانه است. 

احمدی افزود: بر این مبنا باید حداقل در یک باند ۳۰ تا ۵۰ متری در داخل رودخانه بازگشایی و آزادسازی بستر انجام شود یا یک دیواره حفاظتی برای پیشگیری از تصرفات مجدد اراضی آزادشده احداث و بررسی مسیر جایگزین برای عبور رواناب‌های مسیل‌های مسدودشده در نظر گرفته شود. وی گفت: لایروبی رودخانه اهمیت زیادی دارد. در این زمینه همکاری شهرداری و اداره شهرسازی استان مهم و موثر است. 

مدیر دفتر محیط‌‌ زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای زنجان خاطرنشان کرد: آلودگی آبی ایجادشده توسط نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهرها نیز باید مورد توجه باشد و در این میان یکی از راهکارهای مهم جلوگیری از آن استفاده از سیستم تصفیه فاضلاب‌های شهری است. 

8 سال قبل موضوع ساماندهی زنجانرود و تبدیل آن به مرکز تفریحی و گردشگری در جنوب شهر زنجان مطرح شد و در مرحله نخست مسئولان شهری به سرعت ضلع غربی پل بیجار تا پل میربها را ساماندهی و ظرف 3 ماه از آن بهره‌برداری کردند، اما عملیات عمرانی برای ساماندهی این رودخانه در همین مرحله متوقف شد و اقدامی برای ادامه عملیات در مراحل بعدی انجام نشد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید