• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 13 مهر 1398
کد مطلب : 82677
+
-

ضرورت نوسازی تجهیزات آتش‌نشانی

ضرورت نوسازی تجهیزات آتش‌نشانی

تجهیزات و امکانات آتش‌نشانی قزوین از استانداردهای لازم برخوردارند، اما به‌روز‌رسانی و نوسازی آنها باید در اولویت برنامه‌های استانی باشد. 

قائم‌مقام سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین در گفت‌وگو با ایرنا بیان کرد: در بخش انفرادی، تجهیزات مناسبی برای آتش‌نشان‌ها در سال‌های اخیر تهیه شده تا آنجا که ارزش تجهیزات هر مامور آتش‌نشانی بالغ بر ۸۰۰ میلیون ریال است. 

قدیر موسی‌خانی با اشاره به وضعیت تجهیزات خودرویی آتش‌نشانی قزوین گفت: با توجه به این‌که میانگین استاندارد عمر خودروهای آتش‌نشانی ۱۱ سال است، خرید 7 دستگاه خودرو از جمله یک دستگاه تانکر آب پشتیبان ۳۰ هزار لیتری و یک دستگاه بالابر ۱۷ متری با تخصیص ۱۱۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی شهرداری در دستور کار قرار گرفته است. 

وی با اشاره به این‌که قزوین در گذرگاه ارتباطی جنوب به شمال و غرب به شرق کشور قرار گرفته و استان نیز یکی از تولیدکنندگان مواد شیمیایی در کشور است، افزود: با توجه به این موضوع، گروه ویژه مواد شیمیایی سازمان آتش‌نشانی به یک دستگاه خودرو خاص به نام هزمت نیازمند است تا در صورت وقوع حوادث شیمیایی بتواند به موقع و در حد استانداردهای موجود با آنها مقابله کند. 

به گفته قائم‌مقام سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین، با وجود یک دستگاه نردبان ۳۲ متری با عمر ۲۰ سال و یک دستگاه بالابر ۵۵ متری در ناوگان آتش‌نشانی قزوین، این ناوگان به دلیل بلندمرتبه‌سازی‌های موجود به یک نردبان ۵۵ متری جدید که هزینه آن ۲۵۰ میلیارد ریال است، نیاز مبرم دارد. 

موسی‌خانی خاطرنشان کرد: قزوین در مواقع بحرانی به عنوان استان معین منطقه ۲۲ تهران در نظر گرفته شده است. با توجه به این موضوع باید به‌روز‌رسانی امکانات و تجهیزات در این سازمان مورد توجه جدی قرار بگیرد تا نیروهای آتش‌نشانی در شرایط حاد و بحرانی بتوانند حضوری موثر داشته باشند. قائم‌مقام سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی قزوین با اضافه شدن ایستگاه‌های در حال ساخت شهرک دانش و اندیشه در سال آینده به ۱۰ ایستگاه افزایش می‌یابد. 

موسی‌خانی ادامه داد: طبق استانداردهای موجود، هر ایستگاه آتش‌نشانی برای ۵۰ هزار نفر و یک مامور آتش‌نشان برای ۲ هزار تن تعریف شده است. با این حساب، آتش‌نشانی قزوین با وجود ۱۵۰ نیروی عملیاتی به جذب آتش‌نشان نیاز مبرمی دارد. وی با بیان این‌که در 3 سال گذشته با وجود بازنشستگی تعدادی از کارکنان فقط ۱۵ نیرو جذب این سازمان شده‌اند، افزود: براساس قانون، آتش‌نشان‌ها با مجوز وزارت کشور و از طریق آزمون جذب می‌شوند. با اضافه شدن ۲ ایستگاه آتش‌نشانی تا سال آینده این سازمان به ۷۰ تا ۸۰ نیروی جدید نیازمند است. 

قائم‌مقام سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین تصریح کرد: با توجه به ترافیک هسته مرکزی شهر قزوین و وجود بافت‌های فرسوده و مراکز پرخطری مانند بازار، لزوم ساخت یک ایستگاه آتش‌نشانی در مواقع بحرانی برای این منطقه ضروری به نظر می‌رسد. 

موسی‌خانی آموزش را اساس و محور کار آتش‌نشان‌ها دانست و گفت: با توجه به دامنه فعالیت و حضور در حوادث مختلف از قبیل آتش‌سوزی، زلزله، سیل، مواد شیمیایی و... برگزاری کلاس‌های آموزشی از اولویت‌های این سازمان است. به گفته وی، آتش‌نشان‌های قزوین در سال جاری 3 هزار ساعت آموزش را در سطح کشور گذرانده‌اند و در ۶ ماه اخیر نیز در 2۱۴۵ مورد عملیات حضور داشته‌اند که 1328 مورد آن آتش‌سوزی بوده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید