• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 11 مهر 1398
کد مطلب : 82646
+
-

سالمندی در ایران زنانه است

خبر
سالمندی در ایران زنانه است


نشست تخصصی «توانمندسازی رفاهی سالمندان»، با حضور جمعی از کارشناسان و مسئولان سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه از سوی هفته‌نامه آتیه‌نو برگزار شد. در این نشست، محمد حسن زدا، قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، از رشد سالانه 10درصدی بازنشستگان این سازمان خبر داد و یدالله ابوالفتحی ممتاز، استادیار سالمندشناسی مرکز تحقیقات سالمندی نیز خواستار برنامه‌ریزی برای زندگی با کیفیت در دوران سالمندی شد. همچنین محسن شتی، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، از زنانه بودن سالمندی در ایران خبر داد و تصریح کرد که اگر بیمه‌ها به حوزه مراقبت قبل از بیماری سالمندان وارد شوند، هم برای بیمه‌ها و هم سالمندان شاهد یک بازی برد - برد خواهیم بود.
محمدحسن زدا، قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی گفت: زمانی که صحبت از سالمندی می‌شود، صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی از نخستین نهادهایی هستند که با توجه به محاسبات بیمه‌ای، حساسیت لازم را خواهند داشت. زدا افزود: باید توجه داشت که در سازمان تامین‌اجتماعی، در سال‌های گذشته، رشد بیمه‌شدگان اصلی سازمان تامین اجتماعی حدود 2درصد بوده درحالی‌که تعداد مستمری‌بگیران این سازمان با سرعت رشد 10درصدی در سال، در حال افزایش هستند. وی ادامه داد: تا سال1384 تعداد بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی حدودا یک میلیون و 500هزار نفر بود اما از سال84 تا 97، این تعداد دو برابر شد و امروز، بیش از 3میلیون بازنشسته داریم و 43درصد از سالمندان کشور، تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی هستند.
وی گفت: زمانی که 43میلیون نفر در صندوق تامین اجتماعی تحت پوشش هستند و 5میلیون نفر از این افراد را مستمری‌بگیران و خانواده‌های آنان تشکیل می‌دهند، چالش‌های فراوانی برای این صندوق ایجاد می‌شود و ضرورت اصلاحات پارامتریک، بیش از پیش خود را نمایان می‌کند. قائم‌مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: در این شرایط، نیازمند بازپرداخت بدهی نهاد دولت به سازمان تامین اجتماعی و همچنین حمایت‌های مجلس شورای اسلامی هستیم. زدا در خاتمه اظهار داشت: از سوی سازمان تامین اجتماعی به مجلس فرستاده شده و در دستور کار قرار گرفته است که شاید نیازمند تشکیل یک صندوق تأمین اجتماعی دوم باشیم تا آسیب کمتری به نظام تامین اجتماعی وارد شود.
همچنین یدالله ابوالفتحی ممتاز، استادیار سالمندشناسی مرکز تحقیقات سالمندی نیز در ادامه این نشست گفت: هم‌اکنون حدود 9.3درصد مردم ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند و باعث افتخار است که امید به زندگی در ایران از 60سال فراتر رفته. اگر برنامه‌ای برای محافظت و مراقبت از قشر سالمندان نداشته باشیم، باید از سالمند شدن جمعیت به‌عنوان یک سونامی یاد شود. هم‌اکنون در جامعه ما، چالش تک‌فرزندی و بدون فرزندی وجود دارد و در سال2050 با خیل عظیم سالمندانی روبه‌رو خواهیم بود که بدون فرزند زندگی می‌کنند. محسن شتی، رئیس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ادامه این نشست گفت: سازمان بهداشت جهانی، افراد بالای 60سال را سالمند می‌داند و این سن با تعریف سالمندی در ایران برابر است. وی ادامه داد: هم‌اکنون نیز در برخی از نقاط کشور با پدیده سالمندی مواجه هستیم و گیلان، سالخورده‌ترین و سیستان و بلوچستان، جوا‌‌ن‌ترین استان‌های کشور هستند. شتی افزود: 89درصد مردان سالخورده ایران، هم‌اکنون همسر دارند اما این میزان در زنان حدود 40درصد و درواقع، سالمندی ایران «سالمندی زنانه» است.
(تامین 24)

این خبر را به اشتراک بگذارید