• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82522
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/LXOw
+
-

بازشدن پیچ‌های ریل، علت واژگونی قطار زاهدان - تهران

بازشدن پیچ‌های ریل، علت واژگونی قطار زاهدان - تهران


یک هفته پس از حادثه مرگبار واژگونی قطار زاهدان - تهران یافته‌های کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن نشان می‌دهد که باز‌شدن پیچ و ادوات ریل در محل حادثه علت خروج قطار از ریل است.
به گزارش همشهری، این حادثه عصر چهارشنبه گذشته در مسیر ریلی زاهدان - تهران در فاصله 100کیلومتری شهر زاهدان اتفاق افتاد. قطار مسافربری در شرایطی که به مسیر خودش ادامه می‌داد به‌طور ناگهانی از خط خارج و 5واگن آن واژگون شد. به‌دنبال وقوع این حادثه 5نفر از سرنشینان قطار جان خود را از دست داده و ده‌ها نفر نیز مصدوم شده‌اند. همزمان با مداوای مصدومان حادثه، کمیسیون بررسی سوانح تشکیل شد تا دلیل اصلی این حادثه مشخص شود. برخی گمانه‌زنی‌ها از خروج قطار از ریل به‌ دلیل وجود ماسه بادی حکایت می‌کرد و برخی شواهد نیز نشان می‌داد ادوات خط آهن در محل حادثه سرقت و همین موضوع باعث خارج شدن قطار از ریل شده است.
دیروز با گذشت یک هفته از این حادثه، رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن نتیجه تحقیقات این کمیسیون را اعلام کرد و گفت: علت سانحه ریلی قطار زاهدان- تهران بازشدن پیچ و پابندهای ریل توسط افراد ناشناس بوده است. غضنفر فولادی گفت: پس از انجام بررسی‌‌های مختلف، علت سانحه مشخص و گزارش آن را برای دولت و وزیر راه و شهرسازی نیز ارسال کردیم. وی در ادامه گفت: افراد ناشناس حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ پیچ و پابند ریل را در طول حدود ۵۰ تا ۶۰متر باز و نقطه خطر ایجاد کردند و همین مسئله باعث خارج شدن قطار از ریل و بروز این سانحه دردناک شده است. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت که ریل به وسیله پیچ و پابند به تراورس متصل می‌شود و اگر این پیچ‌‍‌ها باز شوند به راحتی با یک دیلم می‌توان ریل را از خط پایین انداخت و اگر پیچ و پابندهای ریل به هر علت و توسط هرکسی باز شود، محل خطر ایجاد شده و نهایتاً منجر به بروز سانحه می‌شود.
رئیس کمیسیون عالی سوانح شرکت راه‌آهن درباره اینکه هدف از بازشدن پیچ و پابند ریل، سرقت یا خرابکاری بوده است گفت: ممکن است به هر دلیلی این پیچ‌ها از ریل باز شده باشد اما ما نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم و وظیفه این کمیسیون بررسی دلیل فنی بروز یک سانحه ریلی است.
وی همچنین درباره اینکه چه راهکارهایی برای جلوگیری از بروز این سانحه وجود دارد گفت: در هر ایستگاه راه‌آهن، راهبان‌هایی داریم که هر روز به سمت یکدیگر حرکت کرده و نهایتاً در وسط یک خط کارنامه‌هایشان را با یکدیگر به‌منظور تأیید چک نهایی خط تعویض می‌کنند و از همان مسیر برمی‌گردند. اما ممکن است در یک ایستگاه رفت و برگشت مسیر حدود 8 ساعت و حتی بیشتر طول بکشد و طی این مدت افراد ناشناس اقدام به بازکردن پیچ و مهره‌ها کرده باشند. راه دیگری برای بازدید و رصد مسیر وجود ندارد. با اینکه پس از بروز این سانحه تصمیم‌ بر آن شد تا کنترل و رصدهای بیشتری انجام شود اما در همه کشورهای دنیا نیز روال همین است و نمی‌توان طول ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی را به‌صورت متر به متر از روش‌های آنلاین، تصویری و... رصد کرد. ممکن است همین الان نیز چنین اتفاقی در یکی از محورها و مناطق بیفتد و برای متر به متر آن نمی‌توان نگهبان استخدام کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید