• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82312
+
-

زمان وقوع گردوغبار در خوزستان کم شد

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان: کیفیت هوای خوزستان نسبت به سال گذشته حدود یک‌چهارم بهتر شده است

زیست‌بوم
زمان وقوع گردوغبار در خوزستان کم شد

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست خوزستان با بیان این‌که طول زمان وقوع گرد و غبار در نیمه نخست سال 97 در استان 285 ساعت و در سال جاری 93 ساعت بوده است، از کاهش 67 درصدی ساعات وقوع گرد و غبار خبر داد. به گزارش ایسنا، «محمدجواد اشرفی» گفت: دلیل اصلی کاهش روزهای گرد و غباری، بارندگی‌های مطلوب اواخر سال 97 و اوایل امسال بوده است.

وی با اشاره به وجود 22 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در خوزستان افزود: بر اساس شاخص‌های کیفی هوا، خوزستان در نیمه نخست امسال 5 روز هوای پاک، 162 روز شرایط سالم، 16 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و 3 روز شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها داشت، اما تعداد روزهای با شرایط خطرناک تقریبا صفر بود.

اشرفی اظهار کرد: در نیمه نخست سال‌ گذشته خوزستان 3 روز در شرایط پاک، 99 روز در شرایط سالم، 65 روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، 15 روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها و 4 روز در شرایط خطرناک بود. این مسئول با بیان این‌که کیفیت هوا امسال در خوزستان نسبت به سال 97 حدود یک‌چهارم بهتر شده است، ادامه داد: همچنین روزهای گرد و غباری در نیمه نخست سال گذشته 21 روز و در سال جاری 17 روز بوده است.


وضعیت هورالعظیم

اشرفی با اشاره به اقدامات دستگاه‌های اجرایی برای پیشگیری از آلودگی هوا و مقابله با ریزگردها گفت: امسال در مجموع 236 میلیارد تومان به خوزستان اعتبار اختصاص یافته است که 70 میلیارد تومان به اداره کل منابع طبیعی، 95 میلیارد تومان به جهاد کشاورزی و 65 میلیارد تومان به سازمان آب و برق خوزستان تعلق می‌گیرد.

وی در خصوص اعتبارات اختصاص یافته به شهرداری اهواز برای ادامه اجرای پروژه کمربند سبز بیان کرد: شهرداری اهواز عنوان می‌کند که به جز 5 میلیارد تومان، اعتبار دیگری به آن اختصاص نیافته است. پس یعنی 10 میلیارد تومان دیگر ناپدید شده است و باید مشخص شود اشتباه از سوی کدام سازمان اتفاق افتاده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان افزود: تالاب هورالعظیم مردادماه امسال یک میلیارد و 800 متر مکعب آب داشت که این میزان در مهرماه به یک میلیارد و 380 متر مکعب رسیده است. وی گفت: بخشی از خروجی آب هورالعظیم ناشی از تبخیر و بخش دیگر به دلیل شکستگی‌های ایجاد شده در دایک مرزی هورالعظیم بوده است.


ترمیم دایک مرکزی هورالعظیم

این مسئول توضیح داد: در پی بارندگی‌های امسال و وقوع سیل کرخه، تصمیم گرفته شد که چند نقطه از دایک مرزی هورالعظیم شکافته و آب به سمت بخش عراقی هور هدایت شود. وی گفت: در نهایت بیش از 10 نقطه از دایک مرزی هورالعظیم شکافته اما خردادماه تصمیم گرفته شد که این شکستگی‌ها ترمیم شود و تاکنون 93 درصد از شکستگی‌ها ترمیم شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان ادامه داد: سازمان جهاد کشاورزی استان در محل شکاف‌ها اقدام به لوله‌گذاری در دایک مرزی برای خروج آب هورالعظیم به سمت عراق کرده بود که هنوز برخی از این شکاف‌ها باز هستند و آب با شدت به سمت بخش عراقی هور تخلیه می‌شود.

به گفته اشرفی، در حال حاضر روزانه 5 متر مکعب بر ثانیه آب به سمت بخش عراقی هورالعظیم تخلیه می‌شود. وی بیان کرد: مردادماه امسال 99 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم زیر پوشش آب بود که در مهرماه امسال این سطح به 78 هزار هکتار رسیده است و درمجموع اکنون 73 درصد سطح تالاب زیر پوشش آب است.


حال و روز شادگان، بامدژ و میانگران

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان درباره تالاب بین‌المللی شادگان هم گفت: 110 هزار هکتار از این تالاب مرداد امسال زیر پوشش آب بود و در ماه جاری نیز 94 هزار هکتار آن معادل 84 درصد سطح تالاب زیر پوشش آب است. وی همچنین درباره تالاب‌های میانگران و بامدژ اظهار کرد: در حال حاضر 57 درصد سطح تالاب میانگران و 50 درصد از تالاب بامدژ پرآب است. اشرفی تاکید کرد: در مجموع تالاب‌های استان، به جز هورالعظیم، در شرایط نسبتا خوبی هستند و امیدواریم با تامین حقابه تالاب‌ها وضعیت به همین منوال باقی بماند.


کاهش ۶۵ درصدی اعتبار مقابله با ریزگردها

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی خوزستان نیز در گفت‌وگو با تسنیم از کاهش ۶۵ درصدی اعتبارات مقابله با ریزگردها در سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد و گفت: اعتبار لازم برای اجرای طرح‌های مقابله با ریزگردها در سال ۹۸ چیزی حدود ۲۸۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

«عبدالرضا دانایی» در جلسه کارگروه تخصصی مخاطرات زیست‌محیطی که در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان برگزار شد، با بیان این‌که اداره کل محیط ‌زیست 2 پروژه برای مقابله با ریزگردها تعریف کرده است، افزود: پروژه اول نهال‌کاری در 20 هزار هکتار از کانون‌های ریزگرد استان و پروژه دوم قرق 120 هزار هکتار از مناطقی است که به حفاظت نیاز دارند.

وی با بیان این‌که 9670 هکتار از پروژه نهال‌کاری سال قبل باقی‌ مانده است، اظهار کرد: برای اجرای این طرح که از سال قبل به‌ جا مانده، حدود 44 میلیارد تومان اعتبار لازم است که متاسفانه علی‌رغم پیگیری‌های انجام‌شده این اعتبار داده نشده است.


محدودیت برای مقابله با ریزگردها

دانایی با بیان این‌که اعتبارات مقابله با ریزگردها در سال گذشته 193 میلیارد تومان بود، گفت: نیاز ما برای توسعه، نگهداری و انجام عملیات زیرساختی و مقابله با ریزگرد‌ها در سال جاری - بر اساس مطالعات انجام‌شده - 280 میلیارد تومان است.

وی با اشاره به این‌که در مرحله اول فقط 70 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار ابلاغ شده است، ادامه داد: با این پول و اعتبارات نمی‌توانیم در مقابله با ریزگردها پیشرفتی داشته باشیم و تنها می‌توانیم مراقبت و نگهداری از نهال‌کاری‌های سال‌های قبل را انجام دهیم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی خوزستان بیان کرد: این کاهش بودجه هشدار جدی برای استان است که توجه سازمان برنامه‌ و بودجه کشور و ستاد ملی گرد و غبار به طرح مقابله با ریزگردها خیلی کم شده و کاهش اعتبارات نشان‌دهنده این موضوع است.

 

هور؛ ناجی اهواز در سیل بهار


مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: اگر تالاب هورالعظیم نبود، اهواز و کل جنوب غرب استان در سیل امسال زیر آب می‌رفتند، بنابراین حیات ما به حیات تالاب‌ها وابسته است. به گزارش ایسنا، «کیامرث حاجی‌زاده» اظهار کرد: تالاب‌ها نه‌تنها در خشکسالی یاور ما بودند، بلکه در سیل فروردین امسال هم، بعد از سدها، کمک زیادی به استان کردند.

وی ادامه داد: اگر تالاب شادگان نبود قطعا شهرهای دارخوین، شادگان، آبادان، خرمشهر، کارون و بندر امام(ره) و تعدادی از روستاهای بخش مرکزی اهواز در سیل امسال زیر آب می‌رفتند. حاجی‌زاده گفت: خوزستان استانی دائم‌البحران است و اساسی‌ترین مشکل آن در به وجود آمدن بحران‌ها، عدم اجرای درست پیوست‌های زیست‌محیطی و تامین حقابه تالاب‌هاست.

وی تاکید کرد: برخی کارهای غیرکارشناسی در حوضچه‌های 4 و 5 تالاب هورالعظیم در دوره گذشته که برای استخراج نفت انجام شد، باعث شد این بخش تالاب خشک شود. اما سیلاب امسال کمک کرد و باعث شد هورالعظیم 90 تا 95 درصد آبگیری شود و این تالاب حالا وضعیت مناسبی دارد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: خوزستان، با شرایط جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت با استان‌های دیگر، به جدی گرفتن مسائل زیست‌محیطی نیاز دارد و اگر این کار انجام نشود، به خود و نسل آینده جفا کرده‌ایم. حاجی‌زاده گفت: نتیجه تصمیمات و مصوبات جلسات و کارگروه‌ها، یک تا 2 دهه دیگر خود را نشان می‌دهد. بنابراین باید تصمیم‌گیری‌ها به دور از احساسات و مستدل باشند زیرا وضعیت کنونی نیز نتیجه تصمیمات گذشته است. مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تاکید بر لزوم احیا و حفظ تالاب‌ها بیان کرد: باید از تعرض به محدوده تالاب‌ها جلوگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید