• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 10 مهر 1398
کد مطلب : 82281
+
-

زمین‌های کرمان سبزتر می‌شود

قرار است با کمک اعتبارات صندوق توسعه در جنگل‌ها و مراتع شمال استان به ‌ویژه در 2 شهرستان ارزوئیه و بافت نهال‌کاری انجام شود

منابع طبیعی
زمین‌های کرمان سبزتر می‌شود

قرار است با کمک اعتبارات صندوق توسعه در جنگل‌ها و مراتع شمال استان به‌ویژه در 2 شهرستان ارزوئیه و بافت نهال‌کاری انجام شود. همچنین اداره فنی جنگل‌کاری و جنگل‌داری منابع طبیعی شمال استان حفاظت، مراقبت و نگهداری از جنگل‌هایی را که به تازگی بذرکاری یا نهال‌کاری کرده، در دستور کار خود قرار داده است. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس اداره فنی جنگل‌کاری و جنگل‌داری منابع طبیعی شمال استان کرمان گفت: با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه، شاهد انجام عملیات بیومکانیکی در ۷۶۲ هکتار اراضی جنگلی شمال استان و نهال‌کاری ۲۰ هکتاری در این اراضی هستیم. 

«مسعود خوارزمی» افزود: امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در مجموع برای طرح‌های بیومکانیکی و بیولوژیک، ۱۲ میلیارد ریال در ۳ بخش عملیاتی، شامل بذرکاری، نهال‌کاری و حفاظت، مراقبت و نگهداری به این اداره اختصاص داده شده است. 

وی با بیان این‌که این عملیات‌ها متناسب با حوزه‌های آبخیز و طرح‌های مدیریت منابع جنگلی موجود در منطقه تعریف شده‌اند، بنابراین آن‌ها را با عنوان شاخص‌های اصلی قرار داده‌ایم، افزود: در برنامه‌های پیشنهادی با شناسایی‌ قبلی و نقشه‌هایی که از سوی رؤسای منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌ها اعلام شد، پس از بررسی و تأیید از سوی کارشناس‌های ناظر، 2 شهرستان ارزوئیه و بافت در اولویت کار قرار گرفتند. 

خوارزمی گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای اداره جنگل، ۷۶۲ هکتار عملیات بذرکاری، ۲۰ هکتار نهال‌کاری و با توجه به عملیات اجرایی پروژه‌های پارسال صندوق توسعه ملی در زمینه حفاظت و آبیاری، ۵۵۹ هکتار در قالب حفاظت، مراقبت و آبیاری در دستور کار قرار گرفت. 

وی گفت: پروژه‌ها به تفکیک، بر اساس پیشنهاد و مناطقی که پتانسیل اجرای این کار را داشتند، بررسی شدند و پس از تنظیم اسناد، برای مناقصه در اختیار امور پیمان‌ها قرار گرفتند. 


حفاظت، مراقبت و نگهداری از جنگل‌ها

رئیس اداره فنی جنگل‌کاری و جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان گفت: این طرح‌ها شامل بذرکاری در منطقه حسین‌آباد ارزوئیه است که در حوزه آبخیز قادرآباد واقع شده است. این کار در سطحی معادل ۲۵۷ هکتار با نوع بذر گونه بادام‌کوهی انجام می‌شود. برای این عملیات 30۸۴ میلیون ریال اعتبار پیش‌بینی کرده‌ایم که شاخص اصلی این طرح در مدیریت منابع جنگلی دهسرد تعریف شده است. 

وی پروژه دیگر را شامل ۳ مورد کار در 3 حوزه بافت عنوان کرد و افزود: یکی از این پروژه‌ها شامل بذرکاری جنگلی در منطقه شصت‌فیچ در سطح ۱۴۰ هکتار از اراضی مستعد با کشت بذر بادام‌کوهی به میزان ۳۵۰ کیلوگرم است که اعتبار مصوب برای این کار 1۶۸۰ میلیون ریال است؛ همچنین نهال‌کاری آسیاب جفته در سطح ۲۰ هکتار با نهال‌های جنگلی بنه و بادام‌کوهی با اعتبار ۹۰۰ میلیون ریال انجام می‌شود. در شهرستان بافت نیز حوزه آبخیز دره‌مرید با توجه به داشتن محدوده اراضی جنگلی در سطحی معادل ۳۶۵ هکتار بذر بادام‌کوهی به میزان ۹۱۲ کیلوگرم با اعتبار مصوب 4۳۸۰ میلیون ریال کاشته می‌شود. 

خوارزمی با بیان این‌که حفاظت، مراقبت و نگهداری طرح‌ها در سطح ۵۵۲ هکتار با رقمی معادل 1۹۵۷ میلیون ریال تعریف شده است، گفت: بیشتر مناطق نهال‌کاری‌شده پارسال، نیاز به مراقبت و آبیاری دارند که در دستور کار است. 

وی با بیان این‌که اسناد ۳ پروژه اجرایی بذرکاری و نهال‌کاری آماده و به امور پیمان‌ها داده شده است، افزود: از آن‌جا که سیاست‌گذاری سازمانی برای استفاده از توان شرکت‌های فراگیر منابع طبیعی، تشکل‌ها و جوامع محلی برای انجام پروژه‌های ذکرشده در قالب ماده ۲۹ تکلیف شده بود، با در نظر گرفتن اولویت، اجرای کار‌های بیولوژیک و بیومکانیکی به این شرکت‌ها سپرده شد. 


کاشت بذر بادام‌کوهی

رئیس اداره فنی جنگل‌کاری و جنگل‌داری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان این‌که نوع بذری که باید برای این پروژه‌ها فراهم شود، بذر بادام‌کوهی است، گفت: برای اجرای عملیات‌ بذرکاری حدود 5/2  تن بذر جنگلی نیاز است که اداره کل آن‌ها را تأمین می‌کند؛ بنابراین برای سرعت در کار تاکنون حدود ۷۰ درصد تأمین شده و باقی‌مانده آن در دستور کار است. 

وی با بیان این‌که بذر گونه جنگلی بادام‌کوهی از نوع بذر‌های جمع‌آوری‌‌شده از سوی جوامع محلی و عشایر منطقه است، گفت: این بذر‌ها از گونه‌های موجود در عرصه‌های جنگلی جمع‌آوری شده است که در زبان محلی به «الوک» شهرت دارد و جنبه اقتصادی، دارویی، خوراکی و صنعتی دارد. 

رئیس اداره فنی جنگل‌کاری و جنگل‌داری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان با بیان این‌که برای انجام تعهدات نهال‌کاری از نهال گلدانی یک ساله و 2 ساله بنه و بادام‌کوهی استفاده می‌شود، افزود: حدود ۴ هزار اصله نهال با در نظر گرفتن تراکم ۲۰۰ اصله در هکتار برای اجرای ۲۰ هکتار نهال‌کاری نیاز است که از این تعداد به صورت میانگین ۲ هزار اصله را از تولیدات نهالستان‌های خودمان تأمین می‌کنیم و ۲ هزار اصله دیگر را از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی می‌خریم.


 اهمیت نظارت برطرح‌های جنگل‌کاری 

رئیس اداره فنی جنگل‌کاری و جنگل‌داری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شمال کرمان با بیان این‌که درصد جوانه‌زنی بذر‌هایی که قرار است کشت شوند، باید از سوی اداره ستادی مورد آزمایش قرار گیرند، گفت: نمونه بذر‌های جمع‌آوری‌شده از سوی جوامع محلی و عشایر منطقه برای آزمایش و گرفتن مجوز به مراکز معتبر، نظیر مرکز تحقیقات در تهران یا مرکز تحقیقات کشاورزی منابع طبیعی در کرمان ارسال می‌شوند و در صورتی که این بذر‌ها درصد جوانه‌زنی ۹۸ تا ۱۰۰ درصدی داشته باشند، مناسب برای کشت در عرصه‌های منابع طبیعی هستند. 

«مسعود خوارزمی» افزود: علاوه بر بذرکاری بادام‌کوهی برای بالا بردن توان اقتصادی جوامع محلی از بذر‌های مرتعی مانند بذر آنغوزه نیز استفاده می‌شود که بسیار اقتصادی است و در صورت ثمردهی در یک بازه زمانی ۵ ساله می‌تواند بیشترین درآمد را برای آن‌ها به همراه داشته باشد؛ هرچند درختان بادام‌کوهی نیز اقتصادی هستند. 

وی به اهمیت نظارت در این پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: 2 کارشناس خبره از سوی اداره ستادی برای نظارت پروژه‌های ذکرشده در نظر گرفته شده است که علاوه بر آن، لازم است برای نظارت ویژه و مستمر و ارتباط با بهره‌برداران و مجریان مناطق ذکرشده از توان افراد مجرب سازمان نظام مهندسی در رشته‌های مرتبط استفاده شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید