• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82240
+
-

انتظار کاهش پاییزی قیمت در بازار گوشت

فعالان حوزه تولید و توزیع گوشت قرمز می‌گویند حباب قیمتی این کالای اساسی تخلیه شده و قیمت آن به‌شرط حذف واسطه‌ها کاهش می‌یابد

بازار
انتظار کاهش پاییزی قیمت در بازار گوشت

قیمت گوشت قرمز در یکی، دو‌ماه اخیر مناسبتی با سال گذشته ندارد و 20 تا 40درصد نسبت به اوج گرانی در سال97 کاهش یافته اما همچنان قیمت این کالای اساسی در مقایسه با دوران قبل از جهش ارزی بسیار بالاست. در این میان با بهبود وضعیت بارندگی و وفور علوفه جمعیت دام سبک و سنگین در نیمه نخست امسال با رشد قابل‌قبولی مواجه شده و در ادامه با افزایش عرضه دام به بازار، انتظار کاهش قیمت گوشت نیز تقویت شده اما دامداران معتقدند اثرگذاری این اتفاقات بر قیمت مصرف‌کننده گوشت به ساماندهی چرخه عرضه گوشت و حذف واسطه‌ها از این چرخه بستگی دارد.

به گزارش همشهری، اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد در شهریور امسال، قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند در استان‌های مختلف بین 83 تا 110هزار تومان بوده و میانگین قیمت آن به مرز 100هزار تومان رسیده که در مقایسه با مردادماه تقریبا بدون تغییر بوده است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد از اواخر شهریور قیمت گوشت قرمز وارد روند کاهشی ضعیفی شده که انتظار می‌رود با افزایش عرضه دام در فصل پاییز تداوم پیدا کند.

قیمت دام زنده در سراشیبی ارزانی
در شرایطی که مجموع اتفاقات حوزه کشاورزی و دامپروری نوید تعدیل قیمت گوشت را می‌دهد، مدیرعامل اتحادیه دامداران می‌گوید: وضع تولید و انباشت دام در دامداری‌های کشور بسیار مناسب است و همین مسئله به کاهش قیمت دام زنده دامن زده اما شرط اثرگذاری این اتفاقات بر قیمت مصرف‌کننده گوشت، به رفتار دولتمردان در ساماندهی چرخه تأمین گوشت و حذف دلالان و واسطه‌گران اضافی از این چرخه بستگی دارد. سعید سلطانی‌سروستانی در گفت‌وگو با همشهری به کاهش قیمت دام سنگین زنده از کیلویی 41هزار تومان به 30هزار تومان در 6‌ماه اخیر اشاره می‌کند و می‌افزاید: باوجود این کاهش چشمگیر، قیمت معقول گوشت گوساله باید به 75هزار تومان برای مصرف‌کننده برسد که هنوز محقق نشده است. او از کاهش 8درصدی قیمت دام زنده سبک خبر می‌دهد و می‌گوید: فعلا میانگین قیمت فروش دام زنده سبک در کل کشور به کیلویی 42هزار تومان رسیده و قیمت مصرف‌کننده گوشت آن باید 80 تا 85هزار تومان باشد اما قیمت فعلی بازار حداقل 15 تا 20هزار تومان بالاتر از این رقم قرار دارد. به گفته سلطانی‌سروستانی، برای ساماندهی بازار گوشت در بلندمدت و تأمین این کالا با قیمت مناسب برای مصرف‌کننده، باید صفر تا صد چرخه بازار گوشت در دست یک تشکیلات غیردولتی باشد که به‌صورت فراگیر در کل کشور نمایندگی دارد و اتحادیه دامداران چنین خصوصیاتی را دارد و می‌تواند این هدفگذاری را محقق کند اما عزمی در این زمینه دیده نمی‌شود. او می‌گوید: در شرایطی که دامدار پس از چندین‌ماه زحمت برای پرورش دام به سود 10درصدی قانع است و حتی گاهی زیان می‌کند، دلالان و واسطه‌ها به‌راحتی 20 تا 30درصد سود در چرخه تولید تا توزیع گوشت قرمز به جیب می‌زنند و اجازه نمی‌دهند ریالی از این مبلغ به جیب تولیدکننده یا مصرف‌کننده برود. به گفته مدیرعامل اتحادیه دامداران، چسبندگی قیمت گوشت در بازار ایران، از جنس چسبندگی قیمت در سایر بازارها نیست و بیش از هر چیز ناشی از دخالت عناصر غیرمولد در زنجیره عرضه گوشت است.

آرامش به‌شرط ممنوعیت صادرات
تولیدکنندگان دام و گوشت، شرط اصلی تعدیل قیمت گوشت برای مصرف‌کنندگان ایرانی را ساماندهی بازار و حذف واسطه‌ها اعلام می‌کنند اما در مقابل، گویی فروشنده‌ها از افت قیمت گوشت به مدد افت قابل‌توجه قیمت دام زنده رضایت دارند و پایین ماندن قیمت گوشت را به‌شرط تداوم ممنوعیت صادرات گره می‌زنند. علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی می‌گوید: فعلا قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی در محدوده ۹۸هزار تومان است که نسبت به 2هفته قبل نزدیک به 5هزار تومان کمتر شده و با تداوم وضع موجود می‌توان انتظار داشت همچنان قیمت گوشت کاهش پیدا کند. ملکی می‌افزاید: به‌دنبال جهش قیمت گوشت، به‌واسطه کاهش قدرت خرید مردم، عملا تقاضا در بازار کاهش یافته و حالا با اتمام ‌ماه محرم تقاضا برای خرید گوشت بیش ‌از پیش کمتر شده است و در نتیجه هم قیمت گوشت و هم قیمت دام زنده افت کرده است. رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با تأکید بر اینکه وضعیت فعلی بازار مرهون تولید گوشت داخل و همچنین ممنوعیت خروج دام از کشور است، می‌گوید: در نیمه دوم امسال اگر ممنوعیت صادرات دام ادامه داشته باشد و همچنان با خروج قاچاقی دام از کشور مبارزه شود، شرایط خوبی بر بازار حکمفرما خواهد بود و با افزایش عرضه دام قیمت‌ها نیز می‌تواند بیش‌ازپیش کاهش پیدا کند.

دام سنگین روی دست دامدار

اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز گوسفندی از ثبات بازار گوشت به‌دنبال بهبود عرضه دام سبک خبر می‌دهد. رئیس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور نیز تداوم روند کاهشی قیمت گوشت قرمز در فصل پاییز و نیمه دوم سال را تأیید می‌کند. منصور پوریان می‌گوید: از ابتدای امسال تاکنون به‌دلیل بارش‌های مناسب با روند کاهشی قیمت گوشت قرمز مواجه بودیم که این مهم به‌دلیل افزایش جمعیت دامی در فصل پاییز تداوم می‌یابد. پوریان از وجود انبوه جمعیت دام سنگین و سبک در کشور خبر می‌دهد و می‌افزاید: شرایط زایش و جمعیت دامی کشور در بهار و پاییز امسال مطلوب بوده و در ادامه با زایش‌های فصل پاییز با انبوه جمعیت دامی مواجه خواهیم شد که در روند کاهش قیمت این محصول تأثیرگذار است. او نیز شرایط فعلی تولیدکنندگان دام سنگین را نامناسب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: به‌دلیل انبوه جمعیت دام سنگین، افزایش وزن دام‌ها و کاهش تقاضا، تولیدکنندگان تحت‌فشار قرار دارند و دام‌هایشان روی دستشان باقی مانده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید