• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 9 مهر 1398
کد مطلب : 82153
+
-

پایان عصر حاتم‌بخشی در ورزش

پایان عصر حاتم‌بخشی در ورزش

پاداش قهرمانان کم می‌شود؟ این شاید مهم‌ترین برداشتی است که می‌شود از حرف‌های دیروز مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش کرد.
وزیر که از اردوهای ورزشکاران ناشنوای اعزامی به بازی‌های آسیایی هنگ‌کنگ بازدید می‌کرد، با درخواستی غیرمنتظره روبه‌رو شد؛ یکسان‌سازی پاداش ورزشکاران ناشنوا با دیگر ورزشکاران. وزیر پاسخ روشنی به این درخواست نداد، حتی صحبت‌های او ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی را هم نگران کرده و حالا یک سؤال مهم ذهن آنها را مشغول کرده است؛ اگر در المپیک مدال بگیریم، چقدر پاداش می‌دهند؟ 
سلطانی‌فر و وزارت ورزش در این چند سال اخیر برای تامین منابع مالی و پرداخت پاداش ورزشکاران با مشکلات مالی بسیاری روبه‌رو بوده‌اند. چند برابر شدن قیمت سکه، این وزارتخانه را بدهکارتر از همیشه کرده است. مدال‌آوران المپیک ریودوژانیرو قرار بود پاداش‌های ویژه‌ای بگیرند. 300سکه برای طلا، 200سکه برای مدال نقره و 120سکه برای مدال برنز در نظر گرفته شده بود. برای مدال‌آوران بازی‌های آسیایی2018 هم 100، 80 و 50سکه وعده داده بودند. این پاداش‌ها قرار بود به مدال‌آوران پارالمپیک و پاراآسیایی هم داده ‌شود اما تعداد بالای مدال‌ها، تأمین بودجه لازم برای اعطای پاداش را دشوار کرد.
در ماه‌های گذشته ورزشکاران پارالمپیکی مقابل در وزارت ورزش تجمع کردند و به پرداخت نشدن پاداش‌هایشان معترض بودند. این یکی از مشکلات وزارت ورزش بوده است. درگیری با فدراسیون‌های المپیکی سر پرداخت پاداش‌ها در بعضی از مواقع به جاهای باریک هم کشیده شده‌ است.دیروز سلطانی‌فر از بازنگری در آیین‌نامه پاداش مدال‌آوران در بازی‌های آینده خبر داد. در دولت محمود احمدی‌نژاد بود که پاداش‌های المپیکی‌ها و پارالمپیکی‌ها یکسان‌سازی شد. در یکی از برنامه‌هایی که برای تجلیل از معلولان و جانبازان برگزار شده بود، مجری برنامه که چهره‌ای تلویزیونی و از نزدیکان رئیس وقت فدراسیون جانبازان و معلولان بود، از تفاوتی که بین پارالمپیکی‌ها و المپیکی‌ها وجود دارد گفت و فضا را به قدری احساسی کرد که احمدی‌نژاد دستور داد پاداش ورزشکاران معلول با ورزشکاران عادی، برابر شود. این برابری در بعضی از جاها مسئولان را با چالش روبه‌رو کرد. نمونه‌اش پاداشی بود که به شاهین ایزدیار داده شد. این شناگر در بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا 6مدال طلا و یک‌نقره گرفت و طبق وعده‌ها باید 463سکه طلا می‌گرفت. با معادل‌سازی قرار شد 264سکه به ایزدیار داده شود. پرداخت این تعداد سکه، حدود یک‌میلیارد و 300میلیون تومان برای وزارت ورزش هزینه داشت. در نهایت قرار شد برای هر سکه معادل 3میلیون تومان به او پرداخت شود؛ جمعا حدود 800میلیون تومان. خیلی از کسانی که مسابقات ورزشکاران جانباز و معلول را از نزدیک دیده‌اند از کیفیت پایین این مسابقات می‌گویند و اینکه در برخی از رشته‌ها فقط چهار، پنج شرکت‌کننده حضور دارند. به همین دلیل است که خیلی‌ها این یکسان‌سازی را عادلانه نمی‌بینند.
نزدیکان به وزارت ورزش می‌گویند از کل مبلغ پاداشی که طی سال به ورزشکاران داده شده است، 60‌درصد سهم معلولان و جانبازان بوده و فقط 40درصد سهم سایر ورزشکاران.
با وجود این نسبت عجیب، گفته می‌شود بعید است در تغییراتی که وزیر ورزش به آن اشاره کرده، بین پاداش ورزشکاران عادی با ورزشکاران جانباز و معلول تفاوتی به‌وجود بیاید.براساس شنیده‌ها مدیران وزارت ورزش در مرحله اول تأکیدشان بر حذف سکه از سیستم پاداش‌دهی است اما بعید نیست در آینده‌ای نزدیک تغییرات دیگری هم لحاظ کنند.
مسعود سلطانی‌فر دیروز در دیدار با ورزشکاران ناشنوا گفت که از این پس به هیچ قهرمانی سکه داده نمی‌شود: «با توجه به نوسانات نرخ سکه در سال‌های گذشته دیگر امکان اینکه به مدال‌آوران سکه پاداش دهیم، وجود ندارد. ما در حال بازنگری آیین‌نامه‌ پاداش مدال‌آوران در بازی‌های آینده هستیم تا تکلیف را برای همه ورزشکاران مشخص کنیم که متکی به سکه نباشند.»‌

این خبر را به اشتراک بگذارید