• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81963
+
-

اردوگاهی برای توانمندسازی معتادان کرمانشاهی

براساس اعلام دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه، گروهی از سرمایه‌گذاران برای حمایت و توانمندسازی معتادان متجاهر استان اعلام آمادگی کرده‌اند. «علی شمشیری» در گفت‌و‌گو با ایرنا بیان کرد: اکنون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و استانداری کرمانشاه در حال ساخت اردوگاهی برای توانمندسازی معتادان متجاهر در کنگاور هستند که به منظور تکمیل آن 3 میلیارد تومان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تخصیص داده است و 3 میلیارد تومان دیگر نیز باید توسط استانداری تامین شود. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌که افرادی از تبریز به منظور سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی برای معتادان بهبودیافته در کمپ توانمندسازی کنگاور اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: در صورت فعال شدن کمپ توانمندسازی کنگاور معتادان متجاهر پس از جمع‌آوری از شهر و بهبود، مشغول به فعالیت اقتصادی می‌شوند تا بتوانند به جامعه بازگردند. 

شمشیری با بیان این‌که مرکز توانمندسازی معتادان بهبودیافته ظرفیت پذیرش و ایجاد اشتغال برای هزار نفر را دارد، افزود: این افراد توسط مربیان فنی‌وحرفه‌ای تحت آموزش قرار می‌گیرند و پس از کسب تخصص در همین مرکز و تا زمانی که بتوانند مستقل شوند نگهداری و مشغول به کار خواهند شد. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کرمانشاه اظهار کرد: مرکز توانمندسازی معتادان بهبودیافته قرار است در زمینی به مساحت ۱۹ هکتار و با اعتباری بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال احداث شود.طبق آمارهای ارائه شده در کشور حدود 3 میلیون نفر به صورت مستقیم با مواد مخدر سروکار دارند و به نوعی مصرف‌کننده دائمی آن به حساب می‌آیند و طبق آمار غیررسمی، در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۵۰ هزار معتاد وجود دارد. طبق بررسی‌های انجام شده، حدود ۷۰ درصد از افرادی که دوران ترک را سپری می‌کنند پس از خروج از کمپ‌ها چون حمایت نمی‌شوند دوباره به سمت مواد می‌روند. بنابراین به طور قطع احداث چنین مراکزی می‌تواند گام بزرگی در جهت پاک نگه‌داشتن آنها باشد. 


ساخت مرکز توانمندسازی معتادان 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه هم در مورد مرکز توانمندسازی معتادان بهبودیافته گفت: استانداری نیز در این رابطه دستگاه‌های متولی را کمک می‌کند.  «محمدابراهیم الهی‌تبار» خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر افراد زیادی بوده‌اند که پس از بستری شدن در مراکز ترک اعتیاد زمانی که وارد جامعه شده و در معرض مواد مخدر قرار گرفته‌اند به این بلا دوباره گرفتار شده‌اند. 

 وی گفت: نبود بازار کار و احیانا طردشدن از سوی خانواده و اجتماع مهم‌ترین عوامل بازگشت معتادان بهبودیافته به دام اعتیاد است که باید جلوی این کار را گرفت. معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمانشاه همچنین با اشاره به این‌که طلاق یکی دیگر از آسیب‌های اجتماعی است که در استان ما وجود دارد، افزود: زوج‌ها قبل از عقد باید دوره‌های آموزشی را بگذرانند. وی گفت: در این طرح زوج‌ها به مدت ۱۰ ساعت تحت آموزش‌های رایگان مهارت‌های زندگی، احکام و اخلاق توسط مدرسانی از دادگستری، بهزیستی و سازمان تبلیغات اسلامی قرار می‌گیرند. 


۶ سرپناه برای افراد بی‌خانمان

به گفته معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی کرمانشاه، با راه‌اندازی 3 مرکز جدید، ۶ سرپناه در این استان وجود دارد که به این دسته از افراد خدمات ارائه می‌دهد. «فرحناز محمدی» افزود: از ۶ سرپناه موجود در استان، 3 سرپناه آن در کرمانشاه فعالیت دارد که یکی از آنها به زنان و ۲ سرپناه دیگر به مردان اختصاص یافته است. وی گفت: ظرفیت ۲ سرپناه مردان به حدود ۸۰ نفر و ظرفیت سرپناه زنان نیز به حدود ۱۵ نفر برای هر شب می‌رسد.  معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اظهار کرد: این سرپناه‌ها در نیمه دوم سال از ساعت ۱۸ عصر تا 8 صبح روز بعد آماده پذیرش افراد بی‌خانمان است و در این مدت یک وعده شام و یک وعده صبحانه به آنها می‌دهد.  وی در ادامه با بیان این‌که معمولا ۹۰ درصد افراد مراجعه‌کننده به سرپناه‌های استان معتاد هستند، گفت: تقریبا ۸۰ درصد مراجعه‌کنندگان نیز افراد تکراری هستند که شب‌های دیگری را نیز در این سرپناه‌هاحضور داشته‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید