• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81957
+
-

کمبود آتش‌نشان

گزارش همشهری  را  از وضعیت آتش‌نشانی‌های سنندج و کرمانشاه و وضعیت ایمنی این 2 شهر بخوانید

پرونده
کمبود آتش‌نشان

تعداد  آتش نشانان کرمانشاه  افزایش می یابد


فرحناز چراغی|  کرمانشاه- خبرنگار:


هفتم مهرماه روز «آتش‌نشانی و ایمنی» نام‌گذاری شده است. این روز بهانه‌ای است برای گرامیداشت انسان‌هایی که با از جان‌گذشتگی، آسایش و امنیت را به دیگران هدیه می‌دهند. همیشه وقتی از آتش‌نشانان حرف به میان می‌آید، یاد آتش و اطفای حریق می‌افتیم. جنگ آتش‌نشانان با آتش پایان‌ناپذیر است و رشادت‌های آتش‌نشانان پر است از خاطرات فراوانی که خط بسیاری از این داستان‌ها را ایثار و از خودگذشتگی تشکیل می‌دهد.

نبرد آتش‌نشانان تنها با آتش محدود نمی‌شود، بلکه در همه حوادث حاضرند. ایثارگری مشقی است که آتش‌نشانان هر روز و هر لحظه تمام و کمال آن را با جان تکرار می‌کنند. با وجود حق و حقوق کم اما این آتش‌نشانان فداکار در کار کم نمی‌گذارند. آتش‌نشانی در کرمانشاه نیز تاریخ دیرینه‌ای دارد. در حال حاضر این سازمان در کرمانشاه ۱۷۵ نیرو دارد. آتش‌نشانان کرمانشاهی در 6 ماه اول سال در حدود ۳۰۰۰ عملیات شرکت کرده‌اند که بیشتر آنها مربوط به اطفای حریق بوده است.  ناگفته نماند که هنوز هم عمر مزاحمت‌های تلفنی برای شماره‌های اضطراری به سر نرسیده و هستند جوانان و نوجوانانی که این خطوط را با تماس‌های نابجا اشغال می‌کنند. 


رضایت از وضعیت تجهیزات آتش‌نشانی 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرمانشاه با بیان این‌که در شهر کرمانشاه ۱۱ ایستگاه آتش‌نشانی فعال است، می‌گوید: در ۱۴ شهرستان نیز به‌جز اسلام‌آباد غرب که 2 ایستگاه آتش‌نشانی دارد، همگی دارای یک ایستگاه آتش‌نشانی هستند. 
«غلامرضا رضایی» با ابراز رضایت از وضعیت تجهیزات آتش‌نشانی کرمانشاه طی سال‌های اخیر می‌گوید: در مجموعه آتش‌نشانی کمبود نیرو داریم که با تلاش و مساعدت شهردار قرار است ۱۰۰ نفر نیروی تازه‌نفس به این مجموعه اضافه شود. مراحل استخدامی این نیروها طی شده و در صورت تسریع استانداری در طی مراحل، این نیروها جذب و به ‌کار گرفته خواهند شد.

مدیرعامل آتش‌نشانی کرمانشاه می‌گوید: در حال حاضر ۱۷۵ نیرو در آتش‌نشانی کرمانشاه فعالند و میانگین سنی آنها زیر ۳۵ سال است.  وی با تاکید بر این‌که نیروهای آتش‌نشانی کرمانشاه به‌روز هستند، ادامه می‌دهد: سالانه بیش از ۵۰ مانور آموزشی به منظور به‌روز‌رسانی نیروها انجام می‌شود. از بهترین مانورهایی که تاکنون انجام شده مانور مسکن مهر ارتش، دولت‌آباد و پاساژ ارگ بوده است. شایان ذکر است که در برخی ماه‌ها 10 تا ۱۲ مانور برگزار شده است.


انجام ۲ هزار و ۹۳۷ عملیات

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرمانشاه می‌افزاید: از ابتدای سال تا پایان شهریور ۲ هزار و ۹۳۷ عملیات انجام شده است که از این تعداد هزار و ۹۰۰ عملیات اطفای حریق و باقی آنها عملیات امداد و نجات بوده است. رضایی ادامه می‌دهد: بیشتر گزارش‌های اطفای حریق‌‌ نیز مربوط به آتش‌سوزی در مزارع کشاورزی، زمین‌های خالی، امکان تجاری و در آخر مسکونی بوده است. 
وی اضافه می‌کند: از ابتدای امسال ۵۹۰ نفر در عملیات‌ها نجات یافته‌اند. در این حوادث ۱۱۲ نفر مجروح و ۳۷نفر فوتی بودند. بیشترین تعداد فوتی‌ها مربوط به حوادث جاده‌ای است.


بزرگ‌ترین عملیات‌های امسال

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمانشاه در ادامه به مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عملیات‌های سال جاری می‌پردازد و می‌گوید: در 6 ماه اول سال چند عملیات رخ داد که خسارات زیادی نیز در پی داشت؛ از جمله آتش‌سوزی در پارک جلالیه که لاستیک‌های زیادی سوخته بود. همچنین می‌توان به حریق منابع طبیعی در منطقه کوه‌های پرآو اشاره کرد که با واکنش سریع آتش‌نشانان کنترل و مهار شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرمانشاه درباره این حادثه می‌گوید: در ساعت 10 و ۵۵ دقیقه یکی از روزهای اواسط خرداد یک مورد حریق پوشش گیاهی در منطقه کوه‌های پرآو به مرکز فوریت‌های ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اعلام شد که بلافاصله یک تیم عملیاتی به محل حادثه اعزام شد. با توجه به حجم بالای حریق در این منطقه و نوع حریق ۴ دستگاه خودرو سنگین و ۲ دستگاه خودرو نیمه‌سنگین به همراه نیروی انسانی به محل اعزام شدند و با اقدام به‌موقع و واکنش سریع آتش‌نشانان در ساعت ۱۴ و ۵۵ دقیقه حریق کاملا کنترل و اطفا شد. حریق کارخانه مشتقات نفتی در شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه دیگر حادثه سنگین آتش‌سوزی در سال جاری بود. 


مهار حریق مخازن حاوی مشتقات نفتی 

همچنین در حادثه‌ای دیگر، در بامداد دوشنبه دهم تیرماه، حوالی ساعت 4 صبح، حریقی در کارخانه‌ای واقع در شهرک صنعتی فرامان کرمانشاه رخ داد که در این حادثه چندین مخزن حاوی مشتقات نفتی و لوله‌های انتقال مایعات قابل اشتعال دچار آتش‌سوزی شد. بلافاصله پس از اطلاع‌رسانی به سازمان آتش‌نشانی کرمانشاه در ساعت 4 و 30 دقیقه 12 دستگاه خودرو اطفایی سنگین به همراه بیش از 40 نفر از آتش نشانان به محل اعزام شدند و عملیات اطفای حریق را آغاز کردند. با توجه به وسعت و شدت این حریق و احتمال سرایت به سایر مخازن موجود در سایت با تلاش آتش‌نشانان پس از حدود 4 ساعت حریق به طور کامل مهار شد. متاسفانه در این حادثه یکی از کارکنان این کارخانه جان خود را از دست داد و یک تن نیز مجروح شد. 

به گفته رضایی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، واکنش به‌موقع و شجاعانه آتش‌نشانان موجب شد که حریق تا لحظه اطفا در کنترل و از انفجار مخازن در حال اشتعال جلوگیری شود. رضایی در ادامه با اشاره به وظایف خطیر آتش‌نشانان می‌گوید: آتش‌نشانان در 2 بخش فعالیت می‌کنند؛ در بخش اطفای حریق که کارشان خاموش کردن انواع آتش است. بخش دوم هم مربوط به عملیات امداد و نجات است که عملیات امداد و نجات جاده‌ای از آن جمله به شمار می‌رود. 


ویژگی‌های یک آتش نشان خوب

مدیرعامل آتش‌نشانی، آتش‌نشان را مظهر صفاتی چون عشق، علاقه، انسانیت، شجاعت و ایثار می‌داند و می‌افزاید: یک آتش‌نشان خوب علاوه بر داشتن روحیه ایثارگری و از خودگذشتگی باید از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشد تا بتواند در مواقع عملیات، سریع و به‌موقع عمل کند. 

وی در ادامه با اشاره به این‌که آتش‌نشانان با وجود همه کمی و کاستی‌ها و کمبودها اما در کارشان کوتاهی نمی‌کنند و از جان مایه می‌گذارند. آتش‌نشانان مظلوم هستند اما در نقششان کم نمی‌گذارند. این مسئول در ادامه از مردم خواست که از اشغال بی‌مورد شماره تلفن ۱۲۵ خودداری کنند، چراکه ممکن است با این کار جان و مال یک نفر و خانواده را نابود کنند. خانواده فرزندان خود را برای ایجاد چنین مزاحمت‌هایی راهنمایی کنند. رضایی ترافیک را یکی دیگر از مشکلات عنوان می‌کند که رفع آن به همکاری و همراهی مردم نیاز دارد. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی کرمانشاه از شهروندان کرمانشاهی درخواست می‌کند هنگام عملیات‌ها مسیر را برای خودروهای آتش‌نشانی باز کنند؛ چراکه همکاری نکردن مردم باعث دیر رسیدن خودروهای آتش‌نشانی به محل حادثه و حریق می‌شود.

گفت‌وگو

تحول در ساختار آتش‌نشانی


محمد توفیق مشیرپناهی|  سنندج- خبرنگار:

زندگی در شهری امن، آرزوی هر شهروند خوب و سالمی است. افزایش ایمنی شهروندان، نیازمند فرهنگ‌سازی رعایت نکات ایمنی در شهروندان و توسعه آموزش است. بخشی از این ایمنی وظیفه آتش‌نشانی است. نهادی که نیاز به نیروهایی با روحیه خاص و متخصص دارد. تلاش برای ارتقای ظرفیت علمی و آموزشی سازمان و پرسنل آتش‌نشانی، به‌روز‌رسانی دانش فنی، توسعه زیرساخت‌های موجود، ارتقای کارآمدی و کارایی، جذب نیروهای انسانی جوان و زمینه‌سازی برای کاهش زمان امدادرسانی برای ایجاد تحول در ساختار آتش‌نشانی است. مواردی که در 2 سال گذشته مورد توجه مسئولان این نهاد و مدیران شهری قرار گرفته است. در ادامه گفت‎وگوی همشهری را با «سهیل فضل وزیری» مدیرعامل سازمان آتش‎نشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج می‌خوانید. 


 آتش‌نشانی در تامین امنیت شهروندان  چه نقشی دارد؟

همان‌گونه که ما در زندگی به پزشک و سلامت، غذا و آب نیاز داریم، ایمنی هم از نیازهای اساسی انسان‌هاست. اگر آتش‌نشانی برای تامین ایمنی و ارائه خدمات به وجود آمده، مردم نیز باید با آتش‌نشانی و وظایف آن عجین شوند؛ یعنی در دیگر امور جامعه و در مواقع بحرانی، کمک و یاری‌رسان خودشان باشند. در مواقع حادثه اولین کسی که حاضر می‌شود، آتش‌نشان است. وجود پایگاه‌های آتش‌نشانی در هر شهری از ضروریات است. آتش‌نشان در قبال ایجاد امنیت و حفظ سلامتی مردم احساس وظیفه می‌کند و در این راه فداکارانه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. کما این‌که در سرود مراسم صبحگاه ما آمده است: «حاضریم جان خود را برای حفظ جان مردم فدا کنیم.» 

برای آموزش و پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی چه برنامه‌هایی انجام شده است؟

پیشگیری یکی از اصول آتش‌نشانی است و در چارت سازمانی، تشکیلات مفصلی برایش در نظر گرفته شده است. آموزش هم بخشی از واحدهای زیرمجموعه پیشگیری ا‌ست و حوزه‌ای مرتبط با سازمان نظام‌مهندسی برای نظارت بر مباحث «هفت» ایمنی در ساخت‌وساز است. همچنین کارگاه شارژ و آموزش توسط کارشناسان واحد پیشگیری، بازدیدهای فنی از اماکن مختلف از دیگر وظایف پیشگیری و بیانگر اهمیت این واحد است.

آموزش برای ما اهمیت زیادی دارد. در بخش آموزش در یک ماه گذشته دوره‎ای برگزار کردیم و از اساتید مجربی که سال‌ها در معاونت عملیات در سازمان آتش‎نشانی تهران بوده‌اند، برای این دوره دعوت کردیم. این دوره با موضوع کارشناسی حریق بود که تمام پرسنل در آن شرکت کردند و در ادامه این دوره‎ها، در آینده نزدیک دوره تهویه و آزمونش را برگزار می‎کنیم. همچنین به‎زودی مانور و تست آمادگی جسمانی برای پرسنل خواهیم داشت. هرچند نیروهای ما از لحاظ آمادگی جسمانی و... در شرایط خوبی هستند. 

وضعیت سرانه‌ ایمنی شهروندان سنندجی چگونه است؟ 

طبق آخرین سرشماری جمعیت سال 1395 اگر جمعیت شهر سنندج حدود 500 هزار نفر باشد، به ازای هر 50 هزار نفر باید یک ایستگاه آتش‎نشانی کامل و در مجموع 10 ایستگاه داشته باشیم، اما این آمار دور از دسترس و آرمانی است. به‌رغم تلاش‎هایی که در 2 سال اخیر شده و حجم قابل توجهی از ماشین‎آلات در حوزه‎های مختلف به مجموعه اضافه شده است تا حدودی ترسیم دورنمای داشتن چنین تعداد ایستگاهی مشکل است. در حال حاضر بخشی از تجهیزات سازمان که همان ایستگاه‎ها هستند، متاسفانه استاندارد مناسبی ندارند و خیلی از آنها قدیمی ‎هستند.

تجهیزات جدید هم دارای کم و کاستی‌اند. 2 ساختمان در حال ساخت داریم که متاسفانه با بی‌مهری اعتبارات روبه‌رو هستند و چند سالی است که در نواحی منفصل شهری نیمه‌کاره مانده‌اند.  همچنین به‌زودی سند 2 قطعه زمین مناسب در شهرک بهاران و دگایران به ‎نام سازمان صادر می‌شود و به دلیل حساسیت مکانی این شهرک‌ها، برنامه‌ای الزام‌آور در ساخت و آموزش برای مدیران بعدی تدوین کرده‌ایم. 

مهم‌ترین حوادث سال 98 شهرستان سنندج و اقدامات سازمان چه بوده است؟

واقعیت این است که در سال جاری بعد از 3 حادثه‎ای که در تفرجگاه بزرگ و کوه آبیدر رخ داد و مقدار زیادی مراتع تخریب شد، جلسه‎ای برای بحران در دفتر شهردار تشکیل شد و این مسئولیت از سازمان سیما و منظر شهری گرفته شد و به آتش‌نشانی واگذار شد. با برنامه‎ریزی‌های انجام شده، امسال کم‎خطرترین سال را در آبیدر داشتیم و چند حادثه‌ای هم که رخ داد 80 درصدش عمدی بوده است. چون بخشی از حریق‎ها در مراتع و باغ‎ها عامل انسانی دارد، باید روی برنامه فرهنگ‌سازی بیشتر کار شود.

برای مثال یکی برای تبدیل کردن زمینش به مسکونی، دیگری به دلیل از بین بردن علف هرز در زمین‎هایش که قابل کنترل نمی‎شود و کسانی هم در تفرجگاه‎ها بدون توجه به مسائل ایمنی آتش روشن می‎کنند و این آتش‌ها را یا خاموش نمی‎کنند و یا کنترل آنها از دستشان درمی‎رود و مشکل‎ساز می‌شوند. معتادان هم در تپه‎های داخل شهر مانند توس‎نوذر، کشاورز، پارک نشاط و میدان نبوت مشکلات مضاعفی برای سازمان به ‎وجود می‎آورند. امسال حادثه آن‎چنانی که تلفات جانی و مالی داشته باشد نداشتیم. این موضوع به این خاطر است که رسیدن به‌موقع و سریع نیروهای ما به محل باعث کاهش ضرر و زیان و از دستاوردهای سازمان بوده است. 

سازمان آتش‌نشانی برنامه‌‌ای برای توسعه تجهیزات و نیروی انسانی در دستور کار دارد؟

با دست خالی سعی کرده‌ایم از لحاظ تامین ماشین‎آلات و تجهیزات اقدامات خوبی انجام دهیم؛ نردبان سازمان در سال جاری تحویل می‌شود، مزایده تجهیز ماشین آتش‎نشانی سنگین ولوو را با شرایط مطلوب از امور اتباع و مهاجرین گرفته‌ایم، 2 دستگاه‌ های‎لوکس و 2 دستگاه موتورسیکلت را برای بازار و معابری که بخواهیم سریع به محل برسیم، اضافه کرده‌ایم. 

همچنین 2 دستگاه واترمیست که از آلمان خریداری شده و در کشور به ‏واسطه عملکردش در فصل گرما بی‎نظیر است، به تجهیزات سازمان اضافه شده است. علاوه بر اینها امسال بالغ بر 100 میلیون تومان تجهیزات غواصی مدرن را که در این زمینه مشکل داشتیم و از این تجهیزات دور بودیم خریداری و به مجموعه سازمان اضافه کردیم.  ما طبق چارت سازمانی باید 280 نفر نیرو داشته باشیم، اما در حال حاضر 176 نیرو داریم که از این تعداد 140 نفرشان عملیاتی هستند. در واقع ما اکنون به اندازه 3 ایستگاه کامل با نفرات کم خدمات ارائه می‎دهیم، حتی در برابر توسعه ماشین‌آلات هم نیروی کافی نداریم. متاسفانه در آخرین آزمون استانی که به‌تازگی برگزار شد، به‎رغم درخواست شهر سنندج برای نیرو، مورد موافقت قرار نگرفت و نیروی جدید به سازمان تزریق نشد. 

از عملکرد و اقدامات 6 ماه اول سال 98 سازمان آتش‌نشانی بگویید.

سازمان ما در کمیته ایمنی استان عضویت ثابت دارد. امسال سعی کردیم بازدیدهای دوره‎ای از اماکن پرخطر مانند بیمارستان‎ها، هتل‎ها، بازارها، خوابگاه‎های دانشجویی و سایر اماکن مشابه انجام دهیم و گزارش‌های کاملی تهیه کنیم و برای تایید به چند دستگاه اجرایی بفرستیم. در مورد این‌که چه برخوردی می‎شود، باید بگویم که ما اهرم اجرایی نیستیم. باید حوزه‎های دیگر شهرداری به اضافه سایر دستگاه‎ها در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.  محل‎ها و مکان‎های پرخطر کم نداریم، گزارش‌های کلی و جامعی در مورد بازارها، نمایشگاه بین‎المللی و مراکز فروش البسه تاناکورا تهیه و خطرات این مکان‌ها گوشزد شده است که تاکنون مکاتبات بین ادارات رد و بدل شده، اما نتیجه عملی ندیده‎ایم. حال آن‌که با توجه به گزارش‌ها هر کدام از این مکان‎ها و بازارها می‎توانند مشکل‏ساز باشند و به قیمت جان و مال مردم تمام شود. 

شهروندان هنگام حوادث پیش آمده چه اقدامات اولیه‌ای باید داشته باشند؟

مردم کانال‌های ارتباطی با دستگاه‌های تامین‌کننده ایمنی را نمی‎شناسند. هنوز در بیشتر مواقع حتی در رسانه ملی شبهاتی پیش می‎آید که چرا آتش‎نشانی برای فلان مرتع و روستا یا فلان تصادف در جاده نرفته است. واقعیت این است که مسئولیت این اتفاقات خارج از محدوده شهری به عهده هلال‎احمر، منابع طبیعی و اداره راهداری است. اما این‎که شهروندان آگاه باشند که در همان لحظه اول با حفظ آرامش با کجا تماس بگیرند و زمان را مدیریت کنند، از اصول آموزش شهروندی و کاهش ضررهای جانی و مالی است. 

برای آینده پیش‌رو چه برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است؟ 

برنامه‎های ما بر تامین و تجهیز متمرکز است. در همین زمینه جایگزینی تجهیزات جدید با فرسوده از برنامه‎های ما در سال آینده است. لازم است خودروهایی که عمر مفیدشان به پایان رسیده تعویض شوند و ماشین‎های پیشرو سازمان را که اکثرا پرتوان نیستند ارتقا دهیم، هرچند توانسته‌ایم سه، چهار دستگاه از این خودروها را به پیکاپ، های‌لوکس و لندکروز تبدیل کنیم، اما کم است و باید این ماشین‎آلات توسعه پیدا کنند.


کمبود‌های آتش نشانیدر شهرستان‌ها ی کرمانشاه

مسئول آتش‌نشانی اسلام‌آباد غرب با بیان این‌که در حال حاضر ۲ ایستگاه آتش‌نشانی در این شهرستان وجود دارد، به همشهری می‌گوید: آتش‌نشانی اسلام‌آباد غرب هنوز زیرمجموعه شهرداری است و تبدیل به سازمان نشده است.  «حمیدرضا یاوری» می‌افزاید: در شهرستان به یک ایستگاه آتش‌نشانی دیگر نیاز است و قرار است با اضافه شدن ۳۱ نفر آتش‌نشان جدید در ابتدای سال آینده، تبدیل به سازمان شویم.

مسئول آتش‌نشانی شهرستان اسلام‌آباد غرب اضافه می‌کند: 10 نیروی رسمی و ۱۵ نیروی شرکتی در ایستگاه‌های آتش‌نشانی شهرستان مشغول فعالیت هستند. نیروهای شرکتی هر چند ماه یک‌بار حقوق می‌گیرند و حقوقشان بستگی به درآمد شهرداری دارد. وی درباره وضعیت تجهیزات آتش‌نشانی شهرستان نیز می‌گوید: کمبودهایی از این لحاظ وجود دارد که قرار است به‌زودی برطرف شود.

یاوری به تعداد عملیات ۶ ماه اول سال نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: ۳۸۲ عملیات طی ۶ ماه نخست سال انجام شده است که بیشترین آنها اطفای حریق مزارع، مراتع و منابع طبیعی بوده است. ۲۰۳ اطفای حریق در این بخش داشتیم. ۵۰ مورد منازل مسکونی، ۶ مورد تصادفات، ۱۰۳ مورد متفرقه عملیات انجام شده است.  وی حداکثر زمان رسیدن سر صحنه حوادث داخل شهری در شهرستان اسلام‌آباد غرب را ۴ دقیقه اعلام می‌کند.

ضعف تجهیزات در سرپل ذهاب

مسئول آتش‌نشانی شهرستان سرپل‌ ذهاب نیز با گلایه از کمبود تجهیزات می‌گوید: نیروهای ایستگاه ‌آتش‌نشانی شهرستان جوان، کارآزموده و توانمند هستند. «سیف‌الله خدرویسی» می‌افزاید: ۱۵ نفر به صورت شرکتی و رسمی در ایستگاه به صورت شیفتی مشغول فعالیت هستند و کمبود نیرو نداریم.  وی با انتقاد از استفاده خارج از وظیفه ادارات و نهادهای مختلف از ماشین‌آلات واحد آتش‌نشانی شهرستان سرپل‌ذهاب می‌افزاید: از خودروهای آتش‌نشانی شهرستان سرپل ذهاب صبح تا شب برای تمیزی خیابان‌ها، مدارس، تمیزی محوطه ادارات... استفاده می‌شود که خارج از وظیفه قانونی آن است و باعث فرسایش و عمر مفید دستگاه می‌شود.

 روزانه بیش ۱۲ ساعت از خودروهای آتش‌نشانی برای این فعالیت‌ها استفاده می‌شود. یک ماه پیش حدود ۷۰میلیون تومان برای تعمیر خودروها صرف شده و در حال حاضر هم 3 خودرو دیگر خراب شده است. امیدواریم مسئولان فکری به حال حل این معضل کنند و جزو دستوالعمل شود که ادارات خدمات‌رسان از این دستگاه‌ها خارج از وظیفه استفاده نکنند.  خدرویسی اضافه می‌کند: از ابتدای سال بیش از ۵۰۰ مورد عملیات اطفای حریق، امداد و نجات و... در شهرستان داشته‌ایم. وی به تعداد تماس‌های مردمی نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: روزانه به طور میانگین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تماس از مردم داریم که درصد بالایی از آنها مزاحمت و سرکاری است.


استخدام نیرو در دستور کار آتش‌نشانی کنگاور

مسئول آتش‌نشانی کنگاور با بیان این‌که طبق استاندارد با توجه به جمعیت بالای ۵۰ هزار، این شهر باید 2 ایستگاه فعال داشته باشد به همشهری می‌گوید: در این شهرستان یک ایستگاه مجهز به امداد و نجات با ۳۰ نفر نیرو در اختیار واحد شهرستان کنگاور است که از لحاظ استاندارد نیرو نصف استاندارد است. «فاریا اکبری» ادامه می‌دهد: برای رفع این مشکل از طریق استخدام رسمی برای جذب ۸ نفر آزمون گرفته شده است که در مرحله مصاحبه و... هستند.  وی می‌افزاید: پروسه جذب نیروهای جدید به احتمال زیاد تا یک سال به طول خواهد انجامید. 

اکبری کمبود تجهیزات را نیز از مهم‌ترین دغدغه‌های آتش‌نشانی کنگاور عنوان می‌کند و می‌گوید: کمبود خودروهای آتش‌نشانی (۲دستگاه سنگین) کمبود خودرو امداد و نجات (یک دستگاه نیمه‌سنگین) با کلیه تجهیزات، کمبود خودرو آتش‌نشانی سبک پیشرو، نداشتن ست هیدرولیکی قیچی جک و فک همچنین کمبود وسایل جانبی آتش‌نشانی شامل شیلنگ، نازل، کف‌پاش یدک و سیار، توربکس و... از جمله موارد مورد نیاز این سازمان حیاتی در کنگاور است‌. 
مسئول آتش‌نشانی واحد کنگاور می‌افزاید: در حال حاضر ۴دستگاه خودرو آتش‌نشانی موجود است که 2 دستگاه آن فرسوده است و فاقد خودرو و تجهیزات امداد و نجات فاقد نردبان مناسب است.


 اکبری اضافه می‌کند: از دیگر کاستی‌های آتش‌نشانی کنگاور، نبود تیم امداد و ‌نجات، ست تنفسی لباس عبور از آتش است. وی می‌افزاید: درخواست خودرو نجات با ست کامل و خودرو سنگین با جک بالابر برای حمل آب و دسترسی به ارتفاع توسط شهردار کنگاور داده شده، اما چیزی تاکنون تخصیص داده نشده است. مهم‌ترین عملیات سال جاری را آتش‌سوزی انبار علوفه ۲۰۰۰ راسی طاهرآبادی، آتش‌سوزی مزارع روستای گردکانه و الله‌دانه و رحمت‌آباد مراتع و منابع طبیعی به میزان تقریبی حدود ۴۰هکتار و آتش‌سوزی و منابع طبیعی روستای اکبرآباد و دهنو و قره گزلو و حاجی‌آباد حدود۵۰هکتار عنوان می‌کند. اکبری در ادامه تعداد تماس‌های روزانه به آتش‌نشانی کنگاور را حدود ۶۰مورد عنوان کرد که بیشتر آنها غیرعملیاتی است. وی اضافه می‌کند: عملیات آتش‌نشانی برای نجات افراد از خودروهای تصادفی ۱۷مورد و حبس در منازل را ۱۲مورد بوده است.


کمبود نیرو و تجهیزات آتش‌نشانی در بیستون

شهردار بیستون نیز با گلایه از کمبود نیرو و تجهیزات آتش‌نشانی در این شهرستان می‌گوید: ایستگاه بیستون ۳ نفر نیرو دارد که هم راننده و هم آتش‌نشان هستند. شیفت‌های ایستگاه با یک راننده و یک نفر کمکی در حال اجرای عملیات در 4 محور پر کار در این شهرستان هستند. محور بریدگی سمنگان- صحنه، از پیچ حسین‌آباد کنگاور، پلیس راه بیستون- کرمانشاه و محور هرسین تا پل چهررا این 3 نیرو مشغول امدادرسانی هستند. 

«شورش فرامرزی» می‌افزاید: حمل متوفی‌های جاده‌ای، شست‌وشوی جاده پس از تصادف، اطفای حریق و... بخشی از تلاش نیروهای ایستگاه آتش‌نشانی بیستون است. وی درباره تعداد عملیات‌های 6 ماهه نیز اضافه می‌کند: ۶۰ عملیات بزرگ و سنگین در این مدت انجام شده است. با توجه به وسعت اتوبان راه کربلا و تصادفات، حجم کار 3 نیروی آتش‌نشانی شهرستان بالاست. روزانه ۱۲ عملیات در حوزه شهرستان انجام می‌شود. 

فرامرزی با انتقاد از این‌که تکلیف خدمات جاده‌ای در حوزه شهرستان مشحص نیست و بر دوش آتش‌‌نشانان بیستون است، بیان می‌کند: از لحاظ تجهیزات نیز بسیار در مضیقه هستیم. مسئول آتش‌نشانی شهرستان پاوه نیز با بیان این‌که 2 ایستگاه آتش‌نشانی در این شهرستان مستقر است، می‌گوید: از لحاظ نیرو با مشکل مواجه هستیم. 

«شوکت مرادی» می‌افزاید: در مجموع با راننده‌ها و ۳ تلفنچی، 2 ایستگاه شهرستان پاوه ۱۸ نفر نیرو دارد. وی اضافه می‌کند: 3 دستگاه خودرو سنگین، نیمه‌سنگین و یک دستگاه سبک داریم که از لحاظ کمبود داریم. درخواست نیرو داشته‌ایم که قرار ۷ نفر نیرو که ۳ نفر آنها راننده هستند از طریق آزمون استخدامی برگزار شده به واحدهای شهرستان تزریق شود. 

وی درباره وضعیت تجهیزات شهرستان نیز می‌افزاید: از لحاظ تجهیزات شهرستان پاوه با کمبود خودرو و سایر تجهیزات اطفای حریق و امدادرسانی مواجه است. مرادی در ادامه به انجام ۱۲۰ عملیات اطفای حریق در پاوه اشاره می‌کند و می‌گوید: این حریق‌ها بیشتر مربوط به مراتع، جنگل‌ها و باغ‌های شهرستان بوده است. 


قصر شیرین کمبود ندارد

«مرادعلی تاتار» فرماندار قصر شیرین نیز با اشاره به تجهیزات مناسب این شهرستان از امکانات و تجهیزات اختصاص یافته به شهرستان قصر شیرین در بخش آتش‌نشانی ابراز رضایت می‌کند و می‌گوید: خوشبختانه قصر شیرین از این لحاظ کمبودی ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید