• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81685
+
-

افزایش خرد شدن اراضی کشاورزی

پدیده خرد شدن اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی به صورت جدی از 50 سال قبل آغاز شده و در 2 دهه اخیر به طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است. به گزارش ایرنا، مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان ‌شرقی با اعلام این مطلب اظهار کرد: خرد شدن اراضی کشاورزی از جمله موانع بسیار مهم برای تحقق توسعه پایدار و امنیت غذایی در کشور به شمار می‌آید. 

«داداش نصیری» گفت: با وجودی که فرآیندهای طبیعی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و تاریخی زیادی در خردی و پراکنش اراضی کشاورزی در این سال‌ها نقش داشته‌اند، نقطه آغازین خرد شدن اراضی زراعی و باغ‌های کشور به اجرای ناقص قانون اصلاحات ارضی باز می‌گردد. 

وی ادامه داد: اجرای ناقص این قانون و همراه شدن آن با توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها و وجود مقررات دیگری از جمله قانون ارث سبب شد بخش جالب توجهی از اراضی کشاورزی کشور به ورطه نابودی کشیده شود و کاربری دیگری غیر از زراعت و باغداری پیدا کند.  نصیری با اشاره به این‌که بخش شایان توجهی از تغییر کاربری‌های انجام‌شده در کشور به خصوص در 2 دهه اخیر معلول پدیده خرد شدن اراضی کشاورزی است، اظهار کرد: در سال ۱۳۸۵ قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و با رویکرد تشویقی سعی در حفظ یکپارچگی زمین‌های کشاورزی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید