• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81726
+
-

درختان پربار و دستان خالی باغداران مشگین‌شهری

معاون جهاد کشاورزی استان: با تولید انبوه محصولات باغی، قیمت آنها به پایین‌تر از حد انتظار کشاورزان می‌رسد و موجب ضرر می‌شود

کشاورزی
درختان پربار و دستان خالی باغداران مشگین‌شهری

شهرستان مشگین‌شهر یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین شهرهای استان اردبیل است و به لحاظ زیبایی باغ‌ها و روستاهای پرنعمت زبانزد خاص و عام است. به گزارش تسنیم، شغل اصلی مردم مشگین‌شهر کشاورزی، باغداری و دامداری است که در میان تولیدات کشاورزی و دامی، میوه‌های سردرختی این دیار از شهرت بسیار خوبی در کشور و حتی در خارج از مرزها برخوردار است، به گونه‌ای که سیب، انگور و عسل این شهرستان برند شده و در بازارهای داخلی و مخصوصا تهران و کلان‌شهرها خرید و فروش می‌شود. 

شهرستان مشگین‌شهر دارای 14 هزار هکتار باغ میوه است که سالانه بیش از 350 هزار تن انواع میوه سردرختی تولید می‌شود که بیش از 75 درصد از میوه‌های سردرختی این شهرستان محصول باغ‌های سیب است. هر سال با آغاز برداشت، شاهد انبوهی از گلایه‌های باغداران هستیم که از نبود بازار داغ سیب حکایت دارد؛ گلایه‌ای که با ریختن میوه‌ها کنار جاده‌ها همراه می‌شود، اما به تاکید مسئولان این میوه‌ها محصولاتی با درجه کیفی بالا نیست.


دسترنج یک‌ساله؛ کیلویی 600 تومان 

شکایت و گلایه از جایی آغاز می‌شود که تمام امیدهای باغدار برای فروش محصولش سیب به رویا تبدیل می‌شود. جعبه بسته‌بندی سیب نسبت به نرخ سیب چند برابر است و بنابراین توجیهی برای باغدار ندارد تا برای بسته‌بندی محصولش جعبه تهیه کند. از این رو سیب‌های رسیده را در گونی می‌ریزند. 

بازار بی‌رونق این میوه بهشتی باغداران را بر آن می‌دارد تا برای جلوگیری از افزایش ضرر به جای کمک گرفتن از کارگر برای دست‌چین کردن میوه‌ها، با ضربات چوبی سنگین درخت‌ها را یک به یک بتکانند تا میوه‌ها زمین بیفتند و این گونه یک سال زحمت و تلاش را در گونی‌ها می‌ریزند و در کنار جاده‌ها کیلویی 600 تومان حراج می‌کنند.

یکی از باغداران می‌گوید: آیا انصاف است سیبی که برای هر یک کیلو 1500 تومان هزینه شده بعد از ماه‌ها زحمت آبیاری و سم‌پاشی اکنون به همان قیمت فروخته شود؟ ما حتی توان خرید سبد میوه را نداریم.باغداری دیگر بیان می‌کند: این از وضعیت میوه تره‌بار شهری که یکی از قطب‌های مهم تولید میوه در استان اردبیل است. بارها به شهرداری پیشنهاد داده‌ایم تا لااقل با کمک‌های مالی ما این میدان را آسفالت کنند که اقدامی نشده است.

باغدار دیگری از بسته بودن دروازه‌های صادرات گلایه و عنوان می‌کند: به علت عوارض بالای گمرک توان صادرات به کشورهای همسایه را نداریم. اگر عوارض گمرکی برداشته شود، بازار سیب بهبود می‌یابد و کمر باغداران شکسته نمی‌شود. 


انتقاد دادگستری از بی‌توجهی به باغداران

با انتشار اخبار مبتنی بر نارضایتی باغداران مشگین‌شهر از وضعیت بازار سیب، رئیس کل دادگستری استان اردبیل با انتقاد از مسئولان مربوطه اظهار کرد: در ماه‌های اخیر، شاهد مشکلات بسیاری در حوزه فروش محصولات کشاورزی در استان اردبیل بودیم و سوال این است که چرا باید با چنین مشکلاتی روبه‌رو 
شویم.

«سید ناصر عتباتی» افزود: با توجه به بروز مشکلات اخیر، کشاورزان متضرر از نبود بازار فروش سیب، شاهد نابودی محصولات و حاصل زحمت یک‌ساله خود بوده‌اند.این مسئول خطاب به مسئولان جهاد کشاورزی استان اردبیل تاکید کرد: کجا هستید و چرا تدبیری اساسی برای کشاورزان استان صورت نمی‌گیرد؟ 

مسئولان باید برای اصلاح الگوی کشت و رفع مشکلات کنونی کشاورزان و باغداران اهتمام جدی‌تری داشته باشند تا شاهد خسران این قشر زحمتکش نباشیم. به دلیل غفلت جهاد کشاورزی در ارائه الگوهای کشت جدید به کشاورزان و باغداران، یک روز سیر، روز دیگر گوجه‌فرنگی و اخیرا نیز سیب در کنار جاده‌ها ریخته می‌شود. این حرکت نشانه اعتراض باغداران برای از بین رفتن محصولشان است.


تولید انبوه محصول؛ بدون بازار فروش

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به تولید حدود ۲۰۰ هزار تن سیب در سال جاری در استان اردبیل گفت: سیب تولیدشده در این استان مازاد بر نیاز مصرف استان است و باید برای محصول مازاد تولیدی فکری اساسی شود.

«احمد شهریار» مجموع مساحت باغ‌های سیب استان را 7700 هکتار اعلام کرد و افزود: بخش عمده محصول تولیدشده در استان پاییزه است و باید برای بازاریابی آن در داخل و خارج از کشور و نگهداری و فراوری محصول تولیدی فکری اساسی شود.وی سیب قرمز و زرد لبنانی را مهم‌ترین ارقام تولید محصول سیب در استان اردبیل اعلام کرد و گفت: بخش اعظمی از این محصول در شهرستان مشگین‌شهر تولید می‌شود و محصول سیب استان نیز از نظر کیفیت در جایگاه بالاتری قرار دارد.

شهریار بیان کرد: در ماه‌های گذشته، بالغ بر ۵۰ هزار تن محصول سیب استان از رقم شکی تولید و به بازار مصرف عرضه شد، ولی در روزهای اخیر با تولید انبوه در اغلب مناطق کشور، قیمت محصول به پایین‌تر از حد انتظار کشاورزان رسیده است.وی با ضروری خواندن راه‎اندازی و احداث کارخانه‌های فراوری از جمله احداث واحدهای تولید کنسانتره، آب‌میوه، پوره، مارمالاد، لواشک، میوه خشک و کمپوت در استان اردبیل افزود: در زمینه بسته‌بندی و سورتینگ نیز مشکل زیادی داریم و به علت مجموع این عوامل، سیب تولیدی استان در زمینه صادرات نیز چندان توان رقابت و جاذبه برای خریداران ندارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل عنوان کرد: ۲۰ تا ۲۵ محصولات باغی به صورت بادریز، زیردرختی و کرم‌خورده بوده و به صورت ضایعات جمع‌آوری و دپو می‌شود و اغلب همین سیب، در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها به عنوان محصول نهایی باغداران مورد قضاوت قرار می‌گیرد.


تسهیل راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی 

فرماندار مشگین‌شهر با اشاره به این‌که سیب این شهرستان در کشور از نظر کیفیت یک برند است، اظهار کرد: سیب مشگین‌‌شهر با توجه به برخورداری از کیفیت، رنگ و مزه کم‌نظیر یکی از ممتازترین سیب‌های تولیدی در کشور است و باید بسترهای لازم برای راه‌اندازی صنایع تبدیلی و بسته‌بندی ایجاد شود تا شاهد ساماندهی مشکلات در حوزه میوه‌های سردرختی مخصوصا سیب باشیم. 

«اکبر صمدی» گفت: قیمت سیب مشگین‌شهر با توجه به نام و آوازه این محصول، منصفانه نیست که در این مورد جلسات متعددی با مسئولان جهاد کشاورزی استان و دستگاه‌های مربوطه برگزار شود تا راه‌هایی برای رفع دغدغه باغداران به کار گرفته شود. وی با اشاره به دپو و تلنبار شدن سیب در کنار جاده‌ها بیان کرد: این تصاویر مربوط به محصول باکیفیت سیب نیست، بلکه ضایعات و پادرختی درختان سیب است که به قیمت 600 تا 700 تومان فروخته می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید