• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 8 مهر 1398
کد مطلب : 81732
+
-

میش‌مرغ برای نخستین بار در استان سرشماری می‌شود

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان ‌غربی از سرشماری پرنده نادر میش‌مرغ در زیستگاه‌های اصلی آن برای نخستین بار در استان خبر داد. «امید یوسفی» به ایرنا گفت: این طرح با حضور 4 تیم تخصصی پرنده‌شناسی آذربایجان‌غربی، یک تیم از سازمان حفاظت محیط‌زیست و 3 تیم از افراد بومی و علاقه‌مندان به پرنده‌نگری از ۱۵ تا ۲۰ مهر در زیستگاه‌های این پرنده نادر در شهرهای بوکان، مهاباد و میاندوآب سرشماری می‌شود.

وی افزود: برای اجرای طرح سرشماری میش‌مرغ در آذربایجان‌ غربی دشت سوتاو و حمامیان شهرستان بوکان، شهر خلیفان و روستاهای آزاد و باجوند شهرستان مهاباد و منطقه فسندوز شهرستان میاندوآب در نظر گرفته شده ‌است. این سرشماری با حضور تیم‌های محیط‌ زیست و پرنده‌نگاران در زیستگاه‌های شناسایی شده استان و با استفاده از تلسکوپ، دوربین‌های چشمی و نصبی انجام می‌شود و پس از جمع‌بندی و تکمیل فرم‌های مربوطه نتایج این سرشماری به منظور آنالیز و جمع‌بندی نهایی به سازمان حفاظت محیط‌ زیست ارسال می‌شود.

این مسئول تأکید کرد: اطلاعات و نتایج حاصل از این سرشماری به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی زیستگاه‌های این گونه نادر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. طبق آخرین بررسی‌های انجام شده، در سال‌های اخیر این گونه نادر که به شدت در حال انقراض است، توسط افراد محلی در این مناطق دیده شده که در برخی از زیستگاه‌های آن در حال لانه‌سازی و جوجه‌آوری بوده است.

وی با اشاره به این‌که تاکنون سرشماری دقیقی از تعداد این گونه در آذربایجان‌ غربی صورت نگرفته است اظهار کرد: طبق آخرین بررسی‌ها در ادوار گذشته، تعداد این گونه در استان ۲۵ تا ۳۰ قطعه برآورد شده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید