• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81663
+
-

فرمان رئیس‌جمهوری به وزارت میراث‌فرهنگی به‌کجا کشید؟

رئیس‌جمهوری نیمه شهریورماه گذشته در فرمان 34ماده‌ای به وزیر میراث‌فرهنگی اولویت‌های این وزارتخانه را ابلاغ کرد اما هنوز روش اجرایی شدن این فرمان معلوم نیست

میراث و گردشگری
فرمان رئیس‌جمهوری به وزارت میراث‌فرهنگی به‌کجا کشید؟

حسن روحانی رئیس‌جمهوری، در نیمه شهریورماه گذشته فرمانی 34ماده‌ای به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارائه کرد که براساس آن وزارت میراث‌فرهنگی ملزم شده است اولویت‌های این وزارتخانه را براساس اولویت‌های مورد اشاره رئیس‌جمهوری تدوین و ظرف 2‌ماه نتیجه را به دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کند.

به‌گزارش همشهری، فرمان رئیس‌جمهوری شامل 2بخش اولویت‌های عمومی و تخصصی است که در بخش تخصصی موضوعات مرتبط با میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مورد توجه قرار گرفته است. پیگیری‌های همشهری از وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تا لحظه تنظیم این گزارش برای یافتن وضعیت فرمان 34گانه رئیس‌جمهوری به آن وزارتخانه بی‌نتیجه ماند و هیچ‌کدام از مسئولان مرتبط با بخش میراث‌فرهنگی به‌دلیل حضور در جلسات، وقت صحبت کردن در مورد این فرمان را نداشتند.

با این حال مهدی حجت، قائم‌مقام سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و از بنیانگذاران این سازمان در کشور، در گفت‌وگویی کوتاه با روزنامه همشهری اعلام کرد که بخش تخصصی این برنامه را کارشناسانی از درون وزارت میراث‌فرهنگی نوشته‌اند و در اختیار رئیس‌جمهوری قرار داده‌اند تا ایشان ابلاغ کند. به گفته او، 21موردی که رئیس‌جمهوری در اولویت‌های تخصصی وزارت میراث‌فرهنگی به آنها اشاره کرده است خوب نوشته شده و مشکلی در بندهای مرتبط با این بخش دیده نمی‌شود.
مهدی حجت تأکید کرد: موضوعی که باید به آن پرداخت این است که هرکدام از 3بخش اصلی وزارت میراث‌فرهنگی یک شرح وظیفه و اساسنامه دارند که در آنها مسائل مختلف با جزئیات نوشته شده و حتی در اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی نیز توضیح داده شده که نحوه ارتباط با باستان‌شناسی، حفاظت از آثار تاریخی و معرفی این آثار باید چگونه انجام شود.

حجت با طرح این نگرانی که ممکن است آنچه به‌عنوان اولویت‌های رئیس‌جمهوری به وزارت میراث‌فرهنگی ابلاغ شده است، در 2سال آینده جایگزین وظایفی که اساسنامه هرکدام از بخش‌های زیرنظر وزارتخانه میراث‌فرهنگی شود، گفت: اگر مقصود رئیس‌جمهوری از ابلاغ این اولویت‌ها آن باشد که به وزارت میراث‌فرهنگی تکلیف کند تنها باید برنامه‌های ابلاغ‌شده را در دستور کار قرار دهد و وزارت میراث‌فرهنگی نیز تنها این ابلاغ را درنظر بگیرد، بسیاری از وظایف هر‌3‌بخش براساس اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی و اساسنامه هر3بخش مختل می‌شود. ولی اگر مواردی که رئیس‌جمهوری به وزارت میراث فرهنگی تکلیف کرده است رهنمودهای کلی علاوه بر اساسنامه‌های این وزارتخانه باشد خوب است.

این خبر را به اشتراک بگذارید