• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81661
+
-

اسیدپاشی بر چهره سنگ‌نگاره‌های باستانی طرقبه

سنگ‌نگاره‌های باستانی در دومین محوطه بزرگ سنگ‌نگاره‌های تاریخی کشور با گازوئیل پوشانده شدند

میراث فرهنگی
اسیدپاشی بر چهره سنگ‌نگاره‌های باستانی طرقبه

سنگ‌نگاره‌های چندین هزار‌ساله در دومین مـحــوطــه بــزرگ سنگ‌نگاره‌های باستانی پس از منطقه تیمره با گازوئیل تخریب شده‌اند.

رضا سلیمان‌نوری، فعال میراث‌فرهنگی در خراسان با اعلام این خبر به ایسنا گفته است که تعدادی از سنگ‌نگاره‌های چندهزارساله منطقه «دیزدر» شهرستان طرقبه شاندیز در چند روز گذشته توسط عامل انسانی و به عمد نابود شده‌اند. او با بیان اینکه در چند هفته گذشته اخباری مبنی بر نابودی مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌های تاریخی منطقه بینالود نیز به فعالان میراث‌فرهنگی در خراسان رسیده بود، گفت: پنجم مهرماه تعدادی از فعالان میراث‌فرهنگی و گردشگری خراسان در بازدید از مناطق تاریخی «کمرمقبولا» و «دیزدر» متوجه شدند علاوه بر تخریب‌هایی که از ابتدای سال‌جاری و توسط برخی معدنکاران در این منطقه صورت گرفته است،  در چندروز گذشته نیز با استفاده از گازوئیل،  تعدادی از سنگ‌نگاره‌های باستانی محدوده «دیزدر» تخریب شده است.  به گفته او، فعالان میراث‌فرهنگی بلافاصله در تماس با مدیران میراث‌فرهنگی خراسان رضوی و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی موضوع را انتقال دادند و نیروهای یگان حفاظت میراث‌فرهنگی در منطقه مستقر شدند تا جلوی تخریب بیشتر یادگارهای تاریخی توسط معدنکاران گرفته شود. سلیمان‌نوری گفت: متأسفانه همراهی‌نکردن برخی نهادهای دولتی به خصوص سازمان صنعت،  معدن و تجارت با وزارتخانه میراث‌فرهنگی و دوستداران تاریخ و هویت ایران باعث شده است در سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از سنگ‌نگاره‌های تاریخی شهرستان طرقبه شاندیز نابود شوند.

رئیس هیأت مدیره انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان با اشاره به اینکه مجموعه سنگ‌نگاره‌های موجود در شهرستان طرقبه شاندیز،  دومین مجموعه بزرگ سنگ‌نگاره‌های کشور بعد از مجموعه تیمره استان مرکزی است،  گفت: به همین دلیل نیز سال‌ها قبل مصوب شده بود شهرداری طرقبه شاندیز در محدوده سنگ‌نگاره‌ها پارک ملی ایجاد کند که متأسفانه نه‌تنها تاکنون این کار عملیاتی نشده است، بلکه با هجوم معدنکاران و ساختمان‌سازها، این آثار تاریخی در معرض نابودی کامل قرار گرفتند. 
به گفته وی، در چند ماه گذشته پرونده ثبت ملی این محوطه تاریخی به دفتر ثبت آثار تاریخی در وزارتخانه میراث‌فرهنگی،  گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شده بود تا در شورای ثبت بررسی و بعد از تایید در فهرست میراث ملی به ثبت برسد که با پیش‌آمدن شرایط اضطراری، امکان ثبت این محوطه به‌صورت اضطراری در فهرست میراث ملی کشور وجود دارد.
سلیمان‌نوری تاکید کرد: فعالان میراث‌فرهنگی خراسان رضوی بیکار ننشسته‌اند و انجمن میراث کهن طرقبه، اقدامات قانونی را برای جلوگیری از این حرکت ضدفرهنگی آغاز کرده و امیدواریم با همراهی دادستانی،  میراث‌فرهنگی و سایر نهادهای حکومتی، این حرکت به نتیجه مطلوب برسد و دیگر شاهد اینگونه اقدامات ضد‌فرهنگی و تاریخی نباشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید