• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 7 مهر 1398
کد مطلب : 81659
+
-

مخالفت مدیران استانی با قطع بلوط‌های سی‌سخت

پروژه قطع درختان بلوط در سی‌سخت با تصمیم هیأت نظارت بر جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی انجام شده است. قلع و قمع درختان در محدوده پرتراکم یاسوج به سی‌سخت که در هفته‌های اخیر خبرساز شد، همچنان ادامه دارد. مسیر یاسوج به سی‌سخت قرار است با قطع این درختان در یک پروژه ملی 4بانده شود؛ این در حالی است که بسیاری از کارشناسان محلی تعریض جاده را غیرضروری می‌دانند. غلامحسین حکمتیان، مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویر احمد در گفت‌وگو با همشهری ضمن تکذیب قطع 10هزار اصله درخت، تعداد درختانی که پیش‌بینی می‌شود براساس صورتجلسات موجود قطع شود را 1025اصله عنوان کرد و گفت: مجوز قطع درختان در سال‌های گذشته و قبل از مدیریت اینجانب صادر شده است و مسئولان راه و شهرسازی باید مردم را بر ضرورت تعریض جاده توجیه کنند. او افزود: در جلساتی که مسئولان وقت برای این پروژه داشتند، تلاش کردند تا جایی که امکان دارد به جای تعریض، تونل احداث  شده و از قطع درختان جلوگیری شود و حتی بعضی از مسیر را جابه‌جا کنند.
وی گفت: در جلسات توجیهی اخذ مجوز برای تعریض جاده، مسئولان استان در منابع طبیعی در کمیته نظارت بر اجرای طرح‌های عمرانی مخالفت خود را اعلام کردند. اختلافات به جایی رسید که اجرای پروژه منوط به‌نظر هیأت نظارت بر جنگل‌ها، مراتع و منابع طبیعی شد. آنها پس از بررسی اعلام کردند که با اخذ خسارات بند ب ماده ۱۲ (قانون افزایش و بهره‌وری) با اجرای پروژه موافقت شد. پیمانکار متعهد شد که علاوه بر پرداخت خسارت به جای هر درخت 3نهال بکارد و تا 3سال از آن نگهداری کند.
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه‌وبویراحمد با اشاره به اینکه در کمیته نظارت بر طرح‌های عمرانی استان 2بار مخالفت خود را اعلام کردیم، گفت: هرگونه پروژه ساخت جاده توجیهاتی دارد که ارائه آن در اختیار وزارت راه و شهرسازی است. 2 بار به وزارت راه و شهرسازی مخالفت خود را اعلام کرده‌ایم، ولی در بازدید مسئولان دفتر مرکزی سازمان جنگل‌ها و کمیته مرکزی نظارت بر طرح‌های عمرانی با اجرای این پروژه موافقت شد. انتظار می‌رفت که قبل از درج این خبر حداقل درخصوص تعداد و سایر موارد مربوط به این جاده با مسئولان استانی ارتباطی برقرار می‌شد.

هم‌اکنون بین اظهارات مقامات دولتی و تشکل‌های غیردولتی بر سر موضوع تعداد درختان اختلاف‌نظر وجود دارد. به گفته فعالان محیط‌زیست 10هزار اصله درخت قطع شده است اما مسئولان محلی تعداد آن را حدود 1025اصله درخت عنوان کرده‌اند، ولی با این حال در سرزمینی که از خشکی و گرما، درخت بلوط به کندی رشد می‌کند، قطع هر درخت بلوط به بهانه توسعه باید با وسواس و دقت صورت گیرد؛ چنان که کفه ترازو به نفع محیط‌زیست باشد. بهار امسال اهالی این نقطه از کشور درگیر سیلاب‌‌های بهاری بودند. بدون تردید ارزش اکولوژیک درختان به‌ویژه بلوط برای محیط‌زیست در تثبیت کربن، جلوگیری از فرسایش خاک و جاری شدن رواناب‌ها و سیل اهمیت بسیار زیادی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید